aktualności, Warszawska Mapa Emocji

24 września – Nadwiślański Piknik Rodzinny z emocjami!

 

Dorośli, seniorzy i dzieci – spędźcie razem czas podczas Rodzinnego Pikniku Nadwiślańskiego! 🙂

 

 

Już 24września w godzinach 12:00-17:00 zapraszamy do udziału w dramowych i kreatywnych aktywnościach dla rodzin. Tematem przewodnim będzie podróż po emocjach, poprzez:

  • Wspólne robienie masek emocji i utrwalanie ich na fotografiach,
  • Emocjonalne gry planszowe i ruchowe (np. twister),
  • Szukanie emocji w muzyce,
  • tworzenie Warszawskiej Mapy Emocji

Wszystko to z wykorzystaniem dramy i teatru!

Będą to mini warsztaty, które poprowadzą trenerki ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA.

Czytaj dalej

aktualności, projekty międzypokoleniowe

Międzypokoleniowy Teatr Forum

Międzypokoleniowy Teatr Forum to projekt realizowany od maja do listopada 2017r.  Głównym celem projektu jest integracja wewnątrz- i międzypokoleniowa, mieszkańców Goworowa oraz Ostrołęki. Poprzez wspólne działania twórcze wzmacnia tożsamość lokalną mieszkańców oraz angażuje osoby w różnym wieku do działania na rzecz swojej społeczności.
Międzypokoleniowe grupy stworzą spektakle Teatru Forum.

Czytaj dalej

aktualności, projekty międzypokoleniowe

„SENIOR-TO-INTEGRACJA” – Teatr Legislacyjny Mazowieckich Rad Seniorów

„SENIOR-TO-INTEGRACJA” – Teatr Legislacyjny Mazowieckich Rad Seniorów to działanie zainicjowane przez Zespół Inicjatywny Mazowieckiego Porozumienia Rad Seniorów. Jego celem jest opracowanie rozwiązań umożliwiających integrację seniorów z innymi grupami pokoleniowymi czy społecznymi na Mazowszu. Głównym narzędziem działania jest Teatr Legislacyjny – powstały już dwa spektakle poruszające różne obszary z życia osobistego i społecznego seniorów.

Projekt trwa od czerwca do listopada 2017r.

Czytaj dalej

aktualności, edukacja kulturalna

Warszawska Mapa Emocji – cykl plenerowych interaktywnych spektakli dla rodzin

Serdecznie zapraszamy dzieci, rodziców, dziadków – wszystkich mieszkańców i mieszkanki Warszawy do tworzenia Warszawskiej Mapy Emocji! W jaki sposób będziemy to robić?
Podczas rodzinnych imprez w 18 dzielnicach Warszawy oraz Pikniku Rodzinnego na terenie Nadwiślańskim, w ramach których zapraszamy do udziału w:

  • interaktywnym spektaklu pn. Emocje pod lupą oraz
  • wybranych mini warsztatach pospektaklowych.

Na Piknikach Rodzinnych czeka również wiele innych atrakcji!  Oprócz spektaklu i mini warsztatów, zapraszamy do udziału w animacjach i działaniach prowadzonych przez inne organizacje pozarządowe. 

WSTĘP NA WSZYSTKIE WYDARZENIA JEST WOLNY.

Kliknij więcej i zobacz harmonogram działań!

Czytaj dalej

aktualności, Obywatel PRO na Ochocie

Inicjatywy Lokalne młodzieży!

W ostatnim tygodniu roku szkolnego młodzież z dwóch warszawskich szkół realizuje Inicjatywy Lokalne, które przygotowała w ramach projektu „Obywatel PRO – inicjatywy młodzieżowe na Ochocie”. W procesie tworzenia pomysłów, realizacji i tworzenia wniosku wspierała ich tutorka- Karolina Sieńkowska i tutor- Daniel Zieliński.

  • Młodzież z XXI Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja

24 czerwca zaprasza mieszkańców i mieszkanki Ochoty na Śniadanie na Ochocie w godzinach 10:00 – 13:00 na plac Pod Skrzydłami przy ulicach Grójeckiej i Dickensa.

W programie:

  • wspólne śniadanie z produktów przyniesionych i wyłożonych przez mieszkańców na
  • wspólny stół,
  • wspólne robienie lemoniady,
  • atrakcje dla małych i dużych (malowanie bawełnianych toreb, malowanie twarzy dzieci, robienie dużych baniek),
  • poranna gimnastyka na trawce,
  • happening „Rozmarzona Ochota”

Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniu wszystkie chętne osoby.

Czytaj dalej

Obywatel PRO na Ochocie

Młodzież chce zmieniać – spektakl „Imponderabilia”

Młodzież z XXI Liceum im. Hugona Kołłątaja, podczas 32 – godzin spotkań stworzyła spektakl Teatru Legislacyjnego „Imponderabilia”. Główny bohater – uczeń Mańkowski mierzy się z uciskiem, który go dotyka w systemie szkolnym. Podejmuje różne próby wyjścia z sytuacji.

Spektakl zagrany był trzykrotnie wśród uczniów Liceum i dzięki ich zaangażowaniu pojawiło się wiele możliwości rozwiązań sytuacji. Spektakl Teatru Legislacyjnego daje możliwość widzom wejścia na scenę i aktywnego współtworzenia spektaklu – szukania rozwiązań przedstawionych trudności i proponowania rozwiązań. Otwiera także możliwości wprowadzeni rozwiązań prawnych – młodzież składa propozycję zmian, które ekspertki i eksperci przenoszą na język prawa – w formie ustaw czy inicjatyw.

 

Projekt „Obywatel PRO” realizowany jest w ramach miejskiego Programu „Młoda Warszawa. Miasto
z klimatem dla młodych 2016-2020.  „Młoda Warszawa” to spójny i długofalowy program działań na rzecz młodzieży realizowany przez samorząd z udziałem przedstawicieli młodzieży, miejskich instytucji, organizacji pozarządowych, uczelni i przedsiębiorców.

Projekt dofinansowany ze środków m.st. Warszawy oraz środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Bez kategorii

Pobierz publikację „Drama w edukacji o uchodźcach i uchodźczyniach”

0001Publikacja „Drama w edukacji o uchodźcach i uchodźczyniach” powstała w ramach projektu „Dramowa Akademia Antydyskryminacyjna – kontynuacja”. 

Składa się z dwóch części:
 
  • I – „Uchodźcy”, skupia  się na ludzkim aspekcie kryzysu migracyjnego.
  • II – „Edukacja międzykulturowa i uchodźcza”

W drugiej części znajduje się dziewięć propozycji ćwiczeń ułożonych w schemat 90-minut lekcji  do prowadzenia zajęć w szkole z wykorzystaniem dramy w edukacji międzykulturowej i uchodźczej. Każdy z nich dostosowany jest do różnych grup wiekowych:  w edukacji wczesnoszkolnej, gimnazjum oraz edukacji ponadgimnazjalnej.

Download

aktualności, projekty profilaktyczne, Sieć

Sieć – podsumowanie projektu

15 lutego 2017 r. zakończyliśmy projekt „Sieć – Teatr Forum przeciw cybeprzemocy” realizowany w szkołach gimnazjalnych na terenie Małkini Górnej i Ostrowi Mazowieckiej.

W ramach projektu odbyło się:

  • 9 spektakli Teatru Forum – ukazujących historię nastolatka, który wskutek nieprzemyślanych działań staje się sprawcą cyberprzemocy
  • 26 dramowych warsztatów profilaktycznych dla młodzieży – podczas których przyglądaliśmy się przyczynom i konsekwencjom cyberprzemocy oraz sposobom konstruktywnego reagowania na nią
  • 5 szkoleń dla nauczycieli dot. działań profilaktycznych w obszarze cyberprzemocy rówieśniczej

Czytaj dalej

aktualności, Obywatel PRO na Ochocie

Młodzież chce działać – „Marcelina, lat 16” spektakl Teatru Legislacyjnego

Młodzież z VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego chce mieć wpływ na to jak wygląda ich środowisko lokalne, mają pomysły na własne inicjatywy i zależy im na swojej społeczności. Podczas 32-godzinnych warsztatów pracowali nas stworzeniem spektaklu Teatru Legislacyjnego, w którym dzielą się swoimi doświadczeniami w podejmowaniu działań obywatelskich.

8 lutego 2017r. o godzinie 16:30 zapraszamy na spektakl Teatru Legislacyjnego „Marcelina – lat 16” w wykonaniu uczniów i uczennic VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego.

To pierwszy w Polsce stworzony przez młodzież w oparciu o metodę Teatru Legislacyjnego. Dzięki niej widzowie mają możliwość wejścia na scenę i aktywnego współtworzenia spektaklu – szukania rozwiązań przedstawionych trudności i proponowania rozwiązań. Po spektaklu, w mniejszych grupach zastanawiają się, jakie inicjatywy można podjąć, aby zmienić tę sytuację. Proponują rozwiązania, które ekspertki i eksperci przenoszą na język prawa – w formie ustaw czy inicjatyw.

Zapraszamy młodzież i dorosłych!
Miejsce: Klub Sąsiedzki Młynarska, ul. Młynarska 35a

Czytaj dalej

edukacja kulturalna, Z książką

Z książką w walizce – zakończenie 4. edycji

7 grudnia 2016 roku zakończyła się czwarta już edycja projektu „Z książką w walizce”W tym roku uczestnicy warsztatów ze Szkoły Podstawowej nr 141 i Szkoły Podstawowej nr 255 zgłębiali tajniki języka polskiego – poznając różnorodne gatunki literackie (opowiadanie, wiersz, piosenka, pamiętnik, książka graficzna, książka pisana językiem Braille’a) oraz tworząc własne teksty literackie. Dzieci wzięły udział również w warsztacie opowiadania prowadzonym przez profesjonalnego opowiadacza z Grupy Studnia O.

Czytaj dalej

Festiwal

Festiwal oczami uczestnika

Festiwal Theatre of The Oppressed oczami uczestnika – Daniela Zielińskiego

Zgłaszając się na Festiwal Theatre of The Oppressed z góry wiedziałem, że będzie to przygoda, której nie będę żałował – przyzwyczaiły mnie do tego poprzednio realizowane projekty przez STOP-KLATKĘ. Za każdym razem jest świetnie, ale zawsze inaczej. W tym przypadku również tak było…

Przystępując do szkolenia posiadałem znikomą wiedzę na temat Teatru Forum oraz Teatru Legislacyjnego, co  zmieniało się z każdym kolejnym dniem uczestnictwa.
Rozpoczęcie festiwalu od pokazu spektakli Teatru Forum było świetnym mechanizmem wprowadzającym dla osób, które swoją przygodę z tą metodą dopiero rozpoczynali. Problemy kulturowo-społeczne, które zostały przedstawione na scenie świetnie odzwierciedlają i wpisują realne życie – dzięki czemu widz (lub jak w teatrze Forum wypada nazwać widz-aktor) nie miał problemu z wyjściem na scenę oraz wcieleniem się w postać osoby uciśnionej.

Przedstawienia, które poprzedzały nasz pięciodniowy cykl warsztatów zasiały ziarno ciekawości i sprawczości, które  konsekwentnie było podlewane dużą ilością teorii i praktyki przez naszych trenerów. Warsztaty przeprowadzone były w dwóch grupach. Pierwsza z nich – Teatr Forum pod przewodnictwem Laury de Witte – Francuski żyjącej w Portugalii, założycielki NGO działającego na rzecz interwencji społeczno–kulturowej. Drugą grupą, która zajęła się Teatrem Legislacyjnym była prowadzona przez Christophera Leuchta – eksperta z Kuringi – berlińskiej organizacji Theatre of The Oppressed.

To co zdobyło moją największą sympatie to przełamanie swoich wewnętrznych barier, wyjście ze strefy komfortu – coś co na początku wiązało się z wielkim strachem, ale finalnie było niesamowitą satysfakcją. Spotkanie oraz obcowanie z ludźmi, którzy myślą podobnie do mnie, nie posiadają swego rodzaju ograniczeń daje bardzo dużą przestrzeń na swobodne i kreatywne działanie. W grupie Chrisa bardzo dużo czasu poświęciliśmy nad pracą ciała – wykonywaliśmy mnóstwo ćwiczeń ruchowych, które następnie były omawiane przez naszego trenera – nie byłem świadomy tego, że pozornie proste ćwiczenia mają jakiś głębszy sens i zastosowanie.

Efektem końcowym Festiwalu Theatre of The Oppressed było przedstawienie spektakli przygotowanych w obu grupach podczas szkolenia. Mogliśmy się wtedy sprawdzić jako osoby poruszające problem oraz jednocześnie zmierzyć się z wyzwaniem, podczas którego osoba wcielająca się w postać głównego bohatera całkowicie zmienia bieg wydarzeń naszego wcześniej ułożonego planu. Bardzo się cieszę, że miałem możliwość uczestniczenia w tym szkoleniu. Myślę, że to doświadczenie z nową metodą jaką jest Teatr Forum na dłuższy czas pozostanie wśród moich zainteresowań.

aktualności, Festiwal

Artykuły pofestiwalowe

Drogi Czytelniku, Droga Czytelniczko!

Między 22 a 27 października 2016 r. w Warszawie trwał Festiwal Teatru Uciśnionych (TU). Z jednej strony był to przegląd różnych spektakli i warsztaty ze specjalistami, z drugiej – czas spotkań osób praktykujących techniki TU lub zainteresowanych nimi. Czas refleksji, wzajemnej inspiracji, bycia tu i teraz.

Przedstawiamy Ci artykuły, które są  formą pofestiwalowych materiałów edukacyjnych przygotowanych przez uczestniczki wydarzenia:

  1. Myśli zebrane po Festiwalu Teatru Uciśnionych – informacje czym jest TU i jakie ma formy;
  2.  Obraz, dźwięk, słowo – o symbolice Teatru Forum
  3. Teatr Legislacyjny – sojusz polityki i teatru

Zachęcamy Cię do zapoznania się z naszym podejściem do metodologii opracowanej przez Augusto Boala, w szczególności Teatru Forum i Teatru Legislacyjnego oraz symboliki spektakli.

Download

Czytaj dalej

Bez kategorii

Teatr Legislacyjny

Teatr Legislacyjny to jedna z technik Teatru Uciśnionych stworzona przez brazylijskiego reżysera Augusto Boala. W 1989 r. pod wpływem sytuacji  w Brazylii stworzył on sztukę na temat mobilizacji społeczeństwa w celu transformacji politycznej kraju i wspólnie z Centrum Teatru Uciśnionych (CTO) zaangażował się w wybory samorządowe. Partia, którą wsparł zaproponowała, żeby kandydował do władz Rio. Boal zgodził się bardzo niechętnie i przez cały czas trwania kampanii był przekonany, że przegra. Nawet sam nawoływał do tego, by na niego nie głosować. Potraktował kampanię wyborczą jako świetną okazję do wykorzystania Teatru Uciśnionych do rozmowy z różnymi społecznościami Rio na temat spotykających ich opresji. Wspólnie z CTO używał tej metody dając wykluczonym do tej pory grupom głos i możliwość bezpośredniego uczestnictwa w procesie tworzenia prawa, które ich dotyczy. Ku swojemu ogromnemu zdziwieniu Boal wygrał te wybory, po czym przez 3 lata zasiadał we władzach miasta i rozwijał w tym czasie koncepcję Teatru Legislacyjnego.

Teatr Legislacyjny to formuła, w której ważną i aktywną rolę odgrywa widownia, tzw. widzo-aktorzy i widzo-aktorki, którzy/-re podczas spektaklu mogą na dwa sposoby wyrazić swoją opinię na temat sytuacji przedstawionej na scenie. Mogą wejść na scenę, przejmując rolę głównej postaci, zbadać dostępne alternatywy zachowań i propozycje rozwiązania problemów, które są tożsame z ich codziennymi trudnościami. Dzięki temu następuje klaryfikacja własnych sytuacji problemowych i swojej w nich roli oraz konsekwencji podejmowanych lub zaniechanych działań.

Następnie na bazie doświadczenia, którym było oglądanie spektaklu i/ lub zaproponowanie jakiegoś rozwiązania na scenie, widownia bierze udział w dyskusji nad propozycjami rozwiązań prawnych, które na końcu poddawane są pod głosowanie.

Niezwykle ważna jest rola jokera / jokerki – osoby prowadzącej spektakl i dialogującej z widownią na temat rozwiązań problemów w nim przedstawionych. Jej lub jego zadaniem jest takie zadawanie pytań, by publiczność uświadamiała sobie istotę prezentowanych zdarzeń – mechanizmy społeczne, które prowadzą do przedstawionych na scenie konsekwencji oraz szukała i znajdowała rozwiązań dostępnych w obszarze legislacji.

To zadanie wspierają eksperci, których rola jest służebna wobec publiczności – ich rolą jest przekształcanie postulatów publiczności w propozycje rozwiązań prawnych oraz tworzenie rekomendacji do zmian w obowiązujących aktach legislacyjnych na podstawie decyzji publiczności.

Autorami i autorkami spektaklu są osoby zainteresowane danym tematem, które w codziennym życiu doświadczają opresji wynikających z obowiązującego prawa. Swoją historię pokazują w kilku scenach zakończonych kryzysem. Często korzystają przy tym z symbolicznych środków wyrazu. Proces powstawania spektaklu prowadzony jest przez trenera-reżysera / trenerkę-reżyserkę, specjalizujących się w pracy metodą Teatru Uciśnionych.

Metoda ta jest opisana w publikacjach Augusto Boala:

https://books.google.pl/books/about/Legislative_Theatre.html?id=T4050VwSPn0C&source=kp_cover&redir_esc=y&hl=pl

https://books.google.pl/books/about/Theater_of_the_Oppressed.html?id=g8ZbuK6AlqsC&source=kp_cover&redir_esc=y

https://books.google.pl/books?id=i6DmuMU9G7kC&hl=pl&source=gbs_similarbooks

Przykładowe procesy:

http://www.kuringa.org/en/madalena/madalena-berlin1.html

http://www.tonyc.nyc/legislative_theatre

edukacja obywatelska, Obywatel PRO na Ochocie

Obywatel PRO – działania na Ochocie

logo_obywatel_proObywatel PRO to projekt z zakresu edukacji obywatelskiej realizowany przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA od 2013r.
Od września 2016r, trwa trzecia edycja projektu, której odbiorcami są uczniowie i uczennice liceów mieszczących się na warszawskiej Ochocie. 

Głównym celem projektu jest aktywizacja obywatelska młodzieży w dzielnicy Ochota poprzez wspieranie ich w diagnozowaniu potrzeb dotyczących środowiska lokalnego, tworzeniu i realizowaniu inicjatyw młodzieżowych, w tym działań w formie inicjatywy lokalnej.
Czytaj dalej

aktualności, Bez kategorii, Szkolenia

Przedsmaki Dramy – wstęp do metody

Termin: 24 czerwca 2017 (sobota), godziny 9-17img_1634

Zapraszamy na jednodniowy warsztat w trakcie którego uczestnicy i uczestniczki doświadczą i poznają dramowe ćwiczenia rozgrzewkowe. Warsztat ten to doskonały początek twórczej drogi z dramą.

Warsztat skierowany jest do:

osób pracujących z grupami (animatorzy, nauczyciele, pedagodzy, psychologowie, instruktorzy teatralni, pracownicy socjalni, studenci nauk pokrewnych i inne osoby związane z edukacją), które są zainteresowane odkryciem podstaw dramy i możliwością wykorzystania rozgrzewek dramowych do wprowadzania poszczególnych tematów na swoich zajęciach.

Co zyskasz biorąc udział w warsztacie?

  • Doświadczysz działania dramy na sobie i będziesz mógł/a zdecydować czy chcesz tą metodą pracować dalej
  • Dowiesz się jakie czynniki wpływają na zaangażowanie uczestników w zajęcia.
  • Poznasz nowe ćwiczenia angażujące uczestników na poziomie fizycznym, emocjonalnym i intelektualnym.
  • Zobaczysz jak można wykorzystać rozgrzewki  do wprowadzenia tematów takich jak: komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, współpraca, asertywność.
  • Dowiesz się jak dostosowywać poszczególne ćwiczenia do specyfiki grup (ich wieku, zainteresowań, stopnia integracji, doświadczeń).
  • Otrzymasz praktyczne wskazówki na bazie doświadczenia trenerów dot. wydobywania wartości edukacyjnych z proponowanych ćwiczeń

Zakres tematyczny:

  • dramowe ćwiczenia rozgrzewkowe – doświadczenie i poznanie ich różnych funkcji
  • cykl kolba – założenia uczenia się przez doświadczenie, etapy, stosowanie na przykładzie rozgrzewek dramowych
  • struktura warsztatu dramowego, rola rozgrzewek
  • rola prowadzącego warsztat dramowy

Koszt: 190 zł

Zniżki:

  • 10 zł dla osób, które uczestniczyły już w szkoleniach STOP-KLATKI
  • 15 zł przy zgłoszeniu dwóch osób jednocześnie (dla każdej z osób)
  • 25 zł przy zgłoszeniu trzech osób jednocześnie (dla każdej z osób)

Zniżki nie sumują się.

Zgłoszenia: prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeń

Prowadzące: Małgorzata Winiarek-Kołucka, Beata Rainko

Jeżeli masz pytania zapraszamy do kontaktu z Beatą Rainko: b.rainko@stop-klatka.org.pl

projekty profilaktyczne

Sieć – Teatr Forum przeciw cyberprzemocy

W okresie od września 2016 do lutego 2017 na terenie Ostrowi Mazowieckiej i Małkini realizowany jest projekt „Sieć – Teatr Forum przeciw cyberprzemocy”. Jest to innowacyjny program profilaktyczno-edukacyjny bazującym na naturalnych zdolnościach młodzieży do wchodzenia w role i nauki poprzez działanie. W ramach projektu adresowanego do uczniów i uczennic szkół gimnazjalnych realizowane są spektakle  Teatru Forum – pokazujące historię nastolatka uwikłanego w skomplikowane relacje wirtualne – oraz dramowe warsztaty psychoedukacyjne dotyczące konfliktów i przemocy w świecie wirtualnym.

Czytaj dalej

Festiwal

Program Festiwal Theatre of The Oprressed

Otwarcie Festiwalu Theatre of The Oppressed
22 października /sobota/

Miejsce: Centrum Wielokulturowe, ul. Jagiellońska 54

  •  9:00-10:00 – otwarcie festiwalu, networking
    10:00-10:30 – przerwa techniczna
  • 10:30-12:30 – spektakl DecyzJa – Towarzystwo Rozwijania Aktywności Dzieci SZANSA z Wołomina
    12:30-13:00 – przerwa techniczna
  • 13:00-15:00 – spektakl Zalajkuj mi życie – Teatr XL  z Warszawy
    15:00-15:30 – przerwa techniczna
  • 15:30-17:30 – spektakl Scena dla Twardziela – grupa teatralna z Warszawy
    17:30-18:00 – przerwa techniczna
  • 18:00-20:00 – spektakl Teatru LegislacyjNego „NO means NO” w wykonaniu berlińskiej grupy teatralnej z  KURINGI

Cykl szkoleń – Teatr Forum/Teatr Legislacyjny
23-27 października

Miejsce: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2

Teatr Forum – Obrazy są warte więcej
niż tysiące słów

Teatr Legislacyjny – Prawo inspirowane spektaklem

23 października

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

24 października

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

25 października

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

26 października

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

9:00-13:00 – warsztaty

13:00-14:00 – przerwa obiadowa

14:00-17:00 – warsztaty

27 października

9:00-12:30 – warsztaty

12:30-13:15 – przerwa obiadowa

13:15-13:30 – przygotowania do pokazów

9:00-12:30 – warsztaty

12:30-13:15 – przerwa obiadowa

13:15-13:30 – przygotowania do pokazów

13:30-15:00 – pokazy spektakli wypracowanych podczas szkoleń

15:00-16:00 – podsumowanie festiwalu

 

Projekt dofinansowany ze środków m.st. Warszawy
oraz środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
mkidn_01_cmyklogo_um_biale_wspolfinansowanie

Festiwal

Zgłoś się na szkolenie podczas Festiwalu Theatre of The Oppressed! – rekrutacja do 15.10

festiwal-logo-03

Festiwal Theatre of The Oppressed
22-27 października 2016r.
Warszawa

Do 15 października trwa rekrutacja na szkolenia podczas Festiwal Theatre of The Oppressed. Wypełnij formularz i weź udział w 40-godzinnym szkoleniu w wybranym temacie:

Dokładne godziny w programie Festiwalu.
Udział w szkoleniach jest bezpłatny – finansowany ze środków m.st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Rekrutacja na szkolenia realizowane podczas Festiwalu do 15 października. Informacja o wynikach rekrutacji zostanie wysłana drogą mailową w dniu 12 października.

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy:
festiwalto@stop-klatka.org.pl
Czytaj dalej

Festiwal

Teatr Forum – Obrazy są warte więcej niż tysiące słów

„Wszyscy musimy uprawiać teatr  – żeby dowiedzieć się kim jesteśmy i odkryć kim możemy się stać”
– A. Boal, twórca Teatru Uciśnionych.

Teatr Uciśnionych jest obecny na całym świecie, używany przez wiele różnych grup. W swojej ostatniej publikacji – „Aesthetic of the Oppresed”, Augusto Boal przekazuje swoją inspirującą wizję dotyczącą emancypacyjnej mocy teatru. Podsumowuje swoją pracę i rezultaty, które osiągnął w trakcie ostatnich 30 lat. Porusza również temat nowych form opresji, które dotykają ludzkość – ekonomiczna globalizacja, siła mediów itp. W swoim ostatnim opracowaniu, Boal eksploruje wszelkie formy ludzkiej ekspresji: malowanie, śpiew, gra, muzyka, taniec – pokazując głębsze znaczenie Teatru Uciśnionych.

  • Prowadząca:

lauraLaura de Witte – Francuzka żyjąca w Portugalii, założycielka NGO działającego na rzecz interwencji społeczno – kulturowej www.coop-mandacaru.weebly.com. Ekspert Edukacji Pozaformalnej i Edukacji Praw Człowieka. Jest współautorką „Kompasu – Podręcznika Edukacji Praw Człowieka z Młodzieżą”. Od 8 lat wykorzystuje Teatr Uciśnionych w pracy z grupami marginalizowanymi (młodzież i dzieci romskie, młodzież z biednych środowisk, dorośli nosiciele HIV, więźniowie).

  • Informacje dla uczestników i uczestniczek:

W trakcie warsztatów będziemy szukać pozawerbalnego języka, którym można komunikować się z widownią podczas spektakli Teatru Forum. Zbudujemy spektakl bazując na słowach, dźwiękach i obrazach. Szczególny nacisk położony będzie na budowanie przestrzeni złożonej z kartonu i gazet.

Festiwal

Teatr Legislacyjny – Prawo inspirowane spektaklem

Teatr Legislacyjny był rozwijany przez Augusto Boala i jego zespół Teatru Forum w Brazylii, w latach 1993-1997 – kiedy Boal pełnił funkcję burmistrza Rio de Janeiro. Docierali oni główne do biedniejszych dzielnic miasta i wspólnie z mieszkańcami dyskutowali nad ograniczeniami prawnymi oraz możliwymi rozwiązaniami. Narzędziem wyzwalającym dyskusję był spektakl Teatru Forum. Widzowie zarówno wchodzili na scenę prezentując swoje pomysły, jak też pisali komentarze i propozycje modyfikacji prawnych. Na zakończenie spektaklu, mała grupa ekspertów obserwujących proces zbierała wszystkie propozycje i tworzyła ramowy tekst nowych aktów prawnych lub poprawek do już istniejących dokumentów. Publiczność dzięki temu mogła od razu poddać pod dyskusję wypracowane propozycje i głosować nad ich przyjęciem lub odrzuceniem. W przypadku gdy osoby uczestniczące zaakceptowały wybrane propozycje, były one przekazywane do członków rady miasta bądź parlamentu. Radni lub parlamentarzyści debatowali najpierw nad otrzymanymi propozycjami ze swoją partią, a gdy ta zdecydowała o ich poparciu – dążyli do wcielenia w życie.

  • Prowadzący:

chris-2Christoph Leucht – współpracuje z Teatrem Uciśnionych od 1993 roku i tworzy grupy Teatru Forum od 2000 roku. Jest konsultantem inicjatyw romskich i kilku fundacji.  Jest częścią zespołu pedagogicznego programu Romed Rady Europy.
KURINGA, w której zespole jest Christoph to berlińska organizacja –  Theatre of The Oppressed prowadzona przez Barbarę Santos, bliską współpracowniczkę Augusto Boala.
Więcej informacji  tutaj.

  • Informacje dla uczestników i uczestniczek szkolenia:

Uczestnicy powinni być świadomi opresji prawnych, które wymagają tworzenia lub modyfikacji obowiązujących przepisów prawa. Pomoże to szybko znaleźć kluczowe problemy i na tej podstawie opracować spektakl w trakcie warsztatów.

Festiwal

Zgłoszenia grup Teatru Forum na Festiwal Theatre of The Oppressed

festiwal-logo-03Realizujesz spektakle Teatru Forum? Chciałbyś/chciałabyś zaprezentować swój spektakl podczas Festiwalu Theatre of The Oppressed?

Pierwszego dnia Festiwalu – 22 października masz możliwość zaprezentowania swojego spektaklu uczestnikom i uczestniczkom Festiwalu oraz mieszkańcom i mieszkankom Warszawy.

Wypełnij zgłoszenie do 15 września i przyjedź!
My – Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA zadbamy o miejsce, publiczność i zaplecze Twojego spektaklu.

Dodatkowe informacje – dotyczące finansowania i warunków uczestnictwa znajdują się w regulaminie. Zapoznaj się z nim przed wypełnieniem formularza.

Czytaj dalej

aktualności, Festiwal Theatre of The Oppressed

Festiwal Theatre of The Oppressed

festiwal-logo-03

Festiwal Theatre of The Oppressed
22-27 października 2016r.
Warszawa

 

W dniach 22-27 października odbył się Festiwal Theatre of The Oppressed, podczas którego osoby uczestniczące wzięły udział w:

  • pokazie 3 spektakli Teatru Forum  /22 października/
  • pokazie spektaklu Teatru Legislacyjnego „NO means NO” /22 października/
  • cyklu szkoleń z Teatru Forum i Teatru Legislacyjnego prowadzony przez ekspertów z zagranicy – Laure de Witte i Christophera Leucht – eksperta z Kuringi. /23-27 października/

Czytaj dalej

Z książką

Z książką w walizce – IV edycja projektu

Głównym celem tegorocznej edycji projektu „Z książką w walizce” jest zachęcenie dzieci do wspólnych działań twórczych inspirowanych tekstem literackim. Warsztaty dla dzieci służą przede wszystkim nauce twórczego wykorzystywania języka polskiego, rozbudzeniu literackiej ciekawości uczestników. Podczas zajęć wspólnie z dziećmi czytamy i omawiamy literaturę dziecięcą (m.in. opowiadania Wojciecha Widłaka Małgorzaty Musierowicz czy wiersze Danuty Wawiłow i Marcina Brykczyńskiego), wykonujemy różnorodne ćwiczenia dramowe oraz podejmujemy własne próby literackie inspirowane poznanym tekstem.

Czytaj dalej

Bez kategorii

Mazowiecka Akademia Pozarządowa

Drodzy Animatorzy, Edukatorzy, Trenerzy i Wychowawcy!

Zapraszamy pracowników i wolontariuszy z organizacji pozarządowych działających na rzecz lokalnych społeczności i wspólnot z terenu województwa mazowieckiego z powiatu
wyszkowskiego, węgrowskiego, miasta Ostrołęka, ostrowskiego, ostrołęckiego i makowskiego do udziału w kompleksowym szkoleniu z dramy stosowanej obejmującym:

• 4-dniowe szkolenie dramowe, które odbędzie w dniach:
16-17.09.2016 w godzinach 12.00-18.00
21-22.09.2016 w godzinach 12.00-18.00
• wsparcie przy przygotowaniu i przeprowadzeniu scenariusza dramowego w środowisku swojej organizacji (w tym superwizję koleżeńską), które odbędzie się w dniach:
30.09-1.10.2016 w godzinach: pt. 15:30-19:30, Sb. 9:00-17:00
• 3-godzinne spotkanie podsumowujące i planujące rozwój w obszarze pracy metodą dramy.
Październik 2016 (po uzgodnieniu z uczestnikami szkolenia).

Podczas szkolenia uczestnicy:

• poznają metodę dramy oraz narzędzia dramowe do pracy w grupie (więcej na ten temat: http://stop-klatka.org.pl/co- to-jest- drama/);
• przygotują oraz przeprowadzą własne warsztaty dramowe w oparciu o swoje zainteresowania i potrzeby;
• zrealizują działania szkoleniowe i praktyczne, które liczą się do certyfikacji na praktyka dramy (http://stop-klatka.org.pl/certyfikacja- trenerow-dramy/).

Warunki uczestnictwa:

• zgłoszenie się za pomocą formularza rekrutacyjnego;
• uczestnictwo w całym procesie między 16.09-31.10.2016 r.;
• stworzenie scenariusza oraz zrealizowanie go dla wybranej przez siebie grupy osób (samodzielnie lub w parze trenerskiej).

Planowane miejsce szkolenia: powiat wyszkowski lub ostrołęcki, o dokładnym adresie poinformujemy osoby zrekrutowane.
Zgłoszenia w postaci formularza rekrutacyjnego prosimy wysyłać w wersji elektronicznej na adres stowarzyszenie@tradycyjnienowoczesni.pl

Zgłoszenia i pytania dotyczące organizacji i spraw lokalnych prosimy kierować do Joanny Bloch pod numerem tel.: 29 742 23 93 i adresem e-mail: stowarzyszenie@tradycyjnienowoczesni.pl.
Więcej informacji na temat dramy i kształtu szkolenia: Agnieszka Buśk, tel.: 506 440 764

edukacja kulturalna

Kapitał Kultury

Projekt “Kapitał Kultury” łączył kapitał społeczny i kulturalny w celu wzmacniania poczucia przynależności, wspólnotowości i akceptacji w społecznościach lokalnych. Wzmacnia kompetencje osób realizujących projekty kulturalne z zakresu działań edukacyjnych i animacyjnych dostarczając innowacyjnych metod pracy. Pozwolił wykorzystać nabyte kompetencje w wybranych społecznościach lokalnych odpowiadając na realne potrzeby.
Czytaj dalej

SIM

Webinarium – formularz zgłoszeniowy

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Numer telefonu

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA na potrzeby realizacji projektu pn. "Seniorzy i młodzi w twórczym działaniu"

Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera STOP-KLATKI (ok. raz w miesiącu, z informacjami o prowadzonych przez Stowarzyszenie działaniach, szkoleniach, pokazach, konferencjach)