Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA zostało zarejestrowane w grudniu 2002.
Jego historia jest jednak dłuższa. Nasza przygoda z dramą rozpoczęła się, gdy na korytarzach Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji (Uniwersytet Warszawski) pojawiły się plakaty informujące o warsztatach dramowych prowadzonych przez profesora Johna Somersa.
Drama?
Ktoś postanowił przekonać się, co oznacza to słowo, dowiedzieć się, co to za metoda, jakie są jej możliwości i potencjał. Dla większości z nas ten pierwszy kontakt z dramą był niezwykłym, osobistym przeżyciem. Chcieliśmy dowiedzieć się o niej więcej — wzbogacić to doświadczenie.
John Somers (Uniwersytet w Exeter, Wielka Brytania) od lat współpracuje z Instytutem Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji (UW) regularnie prowadząc warsztaty. Okazało się, że wybrani studenci IPSiR UW mają możliwość wyjazdu do Anglii na roczne stypendia na Wydziale Dramy (Uniwersytet w Exeter). Część stypendystów to członkowie i założyciele Stowarzyszenia.
Warsztaty
zainspirowały nas do założenia Koła Dramy na IPSiR UW. Kilkoro z nas stało się jego członkami. Zaczęliśmy prowadzić warsztaty dla zainteresowanych dramą studentów IPSiR UW. Zaczęły powstawać prace magisterskie dotyczące metody dramy i możliwości jej wykorzystania w pracy z różnymi typami klientów: więźniami, uzależnionymi, „trudną“ młodzieżą…
Z upływem czasu nasza fascynacja dramą stawała się coraz bardziej wymierna i konkretna – zaczęliśmy tworzyć własne programy profilaktyczne i edukacyjne oparte na metodzie dramy. Realizowaliśmy je w placówkach wychowawczo — resocjalizacyjnych i edukacyjnych przy wsparciu i pomocy angielskich praktyków dramy – Johna Somersa, Jamesa Thompsona, Fiony McBeth i Sandy Ackerman.
We współpracy z fundacją Dzieci Niczyje przeprowadziliśmy program antyprzemocowy „Bez Agresji“ w gimnazjach w Białołęce. Programem „Przemoc to niemoc“ została objęta młodzież z ośrodka szkolno — wychowawczego „Jędruś“ w Michalinie.
Było nas coraz więcej, mieliśmy zapał, chęci i energię by pracować dramą, popularyzować ją i rozwijać. Potrzebowaliśmy organizacji i struktury, aby móc obejmować programami i warsztatami coraz więcej osób — zarówno potrzebujących pomocy jak i chcących zgłębić swoją wiedzę o pracy z grupą z wykorzystaniem dramy.
Założyliśmy Stowarzyszenie.
STOP-KLATKA łączy wiedzę i doświadczenia polskich i zagranicznych ekspertów dramy z zaangażowaniem i pasją praktyków i osób, które dopiero zaczynają poznawać dramę jako metodę kreowania pozytywnej zmiany społecznej.