Drama stosowana (ang. applied drama) to interaktywna metoda pracy z grupą wykorzystująca naszą naturalną umiejętność wchodzenia w role. Uczestnicy wchodzą w świat fikcji, w którym mogą wypróbowywać nowe zachowania. Wykorzystywane w dramie improwizacje pozwalają przeżyć doświadczenie w bezpiecznych warunkach, w tzw. płaszczu roli, bez ponoszenia realnych konsekwencji swoich działań, ale z możliwością wyciągnięcia z nich wniosków. Szukanie strategii pozwala wzmocnić poczucie sprawczości swoich działań.
Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj nasze publikacje.
Dlaczego drama jest skuteczna? Ponieważ najlepiej uczymy się wtedy, gdy:
- mamy ciekawość poznawczą (motywację),
Niecodzienne sytuacje pobudzają aktywność sieci neuronalnej, a tym samym inicjują proces uczenia się. Wszystko, co nowe, nieznane, nietypowe, tajemnicze, nie do końca wyjaśnione, przyciąga naszą uwagę…. Tak też jest z wchodzeniem w role i eksplorowaniem świata fikcji.
- czujemy się bezpiecznie.
Fakt, że uczestnicy działają w płaszczu roli – czyli nie są sobą podczas
ćwiczeń powoduje, że czują się bezpiecznie. Dają sobie większą przestrzeń na eksperymentowanie oraz większe przyzwolenie na ewentualne popełnianie błędów. Dodatkowo struktura warsztatów dramowych jest skonstruowana tak aby od zabaw, rozgrzewek stopniowo przechodzić do pracy na poważnych tematach / wybranym problemie.
- pracujemy w grupie
Warsztaty dramowe zawsze prowadzone są w grupach. Dzięki temu można pracować na potencjale uczestników, czerpać z ich różnorodności, wspólnie omawiać przebyte w rolach doświadczenie i dyskutować nad ich zastosowaniem w świecie realnym. Dodatkowo dzięki grupie nauka opiera się nie tylko na własnym doświadczaniu, ale również na obserwacji innych.
- wiedza kognitywna łączy się z emocjami i aktywnością ciała
Doświadczenie dramowe – w rolach, angażuje zarówno ciało, umysł jak też emocje
- rozwiązujemy problemy i przetwarzamy informacje
W każdym ćwiczeniu dramowym jest zarys konfliktu, problemu, trudnej sytuacji. Uczestnicy w rolach je analizują, szukają rozwiązań, generują i testują swoje pomysły…
- możemy odnieść nowe informacje do własnego doświadczenia
Świat fikcji w dramie jest tak dobrany aby odwoływał się do świata rzeczywistego uczestników warsztatu. Są w nim podobne problemy, mechanizmy, relacje jednak „akcja” dzieje się w innym otoczeniu. Role są również inne – nikt nie gra „siebie” – dzięki czemu poszerza się perspektywa odgrywających je uczestników.
- zdobyta wiedza ma znaczenie praktyczne
Warsztaty dramowe oparte są o Cykl Kolba. Uczestnicy po odbytym w świecie fikcji doświadczeniu, omawiają je a następnie szukają przełożenia na swoje życie – zastosowania zdobytej wiedzy, umiejętności w swoim świecie. Drama przez swój specyficzny sposób pracy kształtuje z jednej strony umiejętności społeczne i intelektualne uczestników, takie jak: praca w grupie, współdziałanie, umiejętności efektywnej komunikacji, empatii etc., z drugiej zaś pozwala na wyrażenie siebie — własnych uczuć, myśli i doświadczeń. Dzięki temu możemy przyjrzeć się emocjom, sytuacjom problemowym i ich rozwiązaniom oraz poszerzyć możliwości rozumienia postaw i zachowań innych ludzi. Jedną z zasadniczych funkcji dramy jest ukazywanie motywów i konsekwencji określonego zachowania, analizowanie postaw i pobudzanie świadomości relacji międzyludzkich. Wyniki międzynarodowych badań naukowych nad dramą, prowadzone w ramach projektu DICE (Drama Improves Lisbon Keys Competences in Education) na grupie ponad 4500 osób z 12 krajów wskazują, że zajęcia dramowe przyczyniają się m.in. do łatwiejszego przyswajania wiedzy, rozwijania elastyczności, kreatywności, pewności siebie, przedsiębiorczości i aktywności społecznej.