Teatr Forum został stworzony przez Augusto Boala w 1973 roku w Limie, dzięki czarnoskórej kobiecie, która uczestniczyła w jednej z jego sesji teatralnych. Następnie zaś z jego inicjatywy został wprowadzony i rozpowszechniony na całym świecie.Technika używana wówczas przez Boala była nazywana „symultanicznym dramapisarstwem” i polegała na tym, że po badaniach przeprowadzonych wśród społeczności lokalnej zespół tworzył przedstawienie teatralne, by dać w ten sposób informację zwrotną uczestnikom rozmów. W czasie takich spektakli, widownia przedstawiała aktorom propozycje rozwiązań do odegrania. Każda nowa propozycja oznaczała kolejną improwizację. W 1973 roku owa czarna kobieta zaproponowała swoje rozwiązanie, ale nie była zadowolona z tego jak aktorka je odgrywa, więc sama weszła na scenę. To był początek Teatru Forum. Boal uznał wówczas, że znacznie lepszym sposobem skłaniania ludzi do aktywności społecznej niż mówienia im, co mają robić, jest prowokowanie i włączanie widzów w teatr, w którym sami mogą być aktywni. Skupimy się tu na teoretycznych i metodologicznych ramach Teatru Forum. Istnieją dwa podstawowe podejścia teoretyczne w obecne w koncepcji Teatru Forum:
- Teatr Uciśnionych – metoda stworzona przez Augusto Boala, brazylijskiego reżysera teatralnego, który rewolucjonizował dramę w latach 70-tych. W wyniku swoich działań trafił do więzienia, był wygnany i oskarżony o zbyt duże zaangażowanie polityczne. Teatr Forum to technika, która przynależy do metody Teatru Uciśnionych.
- Pedagogika Świadomości Krytycznej – metoda stworzona przez Paulo Freire’a(1921-1997), brazylijskiego filozofa i edukatora, działającego w tym samym czasie w obszarze edukacji dorosłych, zakłada podejście podobne do Boala. Termin Świadomości Krytycznej („conscientização”, ang. „Conscientization”) łączy w sobie dwa portugalskie słowa, jedno oznaczające świadomość, drugie – działanie. Tak rozumiana pedagogika zakłada nie tylko zwiększanie świadomości, ale także popychanie do działania w celu zmiany rzeczywistości, w której się żyje. Pojęcia typu: „podnoszenie świadomości” czy „uświadamianie” podkreślają przede wszystkim nierówną relację z edukatorem, który „podnosi świadomość” swoich uczniów, podczas gdy Freire podkreśla znaczenie pedagogiki horyzontalnej i dialogu równorzędnych partnerów jako fundamentu. W koncepcji Freire’a uczniowie i edukator, ucząc się od siebie wzajemnie, zagłębiają się w wiedzy o świecie.
- szacunek dla innych
- szacunek dla wiedzy uczniów (która jest odmienna od tej posiadanej przez nauczyciela, ale ma wartość samą w sobie)
- równe prawo głosu dla uczniów i dla nauczyciela
- pragnienie wspólnego uczenia się (uczniów i nauczyciela), posługując się dialogiem jako narzędziem lepszego zrozumienia społeczności
- przekonanie, że wiedza to nie bagaż, który nauczyciel wnosi do umysłów swoich uczniów, tylko coś, co tworzy się wspólnie