W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie

FOTEL: Teatr Forum przeciw wczesnemu opuszczaniu szkoły

FT_logo_mediumCelem projektu jest zbadanie, na ile stosowanie przez nauczycieli dramy i metody Teatru Forum w połączeniu z praktyczną wiedzą na temat relacji międzykulturowych zmniejsza ryzyko wystąpienia zjawiska wczesnego opuszczania szkoły w tej grupie młodzieży.

Aby zrealizować cel projektu, prowadzimy kompleksowe działania edukacyjne i badawcze w wybranych szkołach na terenie Węgier, Hiszpanii, Włoch, Francji i Polski: pilotażowe warsztaty z wybranymi grupami uczniów mające na celu przygotowanie spektaklu Teatru Forum, warsztaty i kursy z nauczycielami i badania (wywiady, case’y), których celem będzie przygotowanie podręcznika dla nauczycieli, pedagogów, edukatorów pracujących z młodzieżą.

Adresatami projektu jest młodzież zagrożona wczesnym opuszczaniem szkoły, ich wychowawcy i nauczyciele.

Działania, które odbyły się w ramach projektu:

1. Badanie

Celem fazy badawczej projektu FOTEL było zbadanie czynników wpływających na przedwczesne kończenie nauki szkolnej przez młodzież o różnym podłożu kulturowym. Badania koncentrują się na wszystkich osobach zaangażowanych w problem wczesnego opuszczania szkoły – dzieciach, nauczycielach i rodzicach. Badanie objęło następujące elementy:

  • Zebranie dotychczas opublikowanych badań na temat przedwczesnego kończenia nauki przez uczniów wywodzących się z rodzin należących do mniejszości kulturowych.
  • Zgromadzenie badań związanych z różnicami kulturowymi dotyczących nauki i szkoły (koncepcje dzieciństwa, relacje między dziećmi i rodzicami, rodzicielstwo w ​​ogóle, rodzaje wiedzy, przekazywanie wiedzy, koncepcja hierarchii, itp.);
  • Badania terenowe z udziałem nauczycieli prowadzone w oparciu o metodę analizy krytycznych sytuacji interakcyjnych opracowanych przez Cohen-Emerique;
  • Wywiady z rodzicami i uczniami (po 5 w każdym z krajów partnerskich);
  • Analiza wyników;
  • Edycja raportu z badań i opracowanie przykładów analizy krytycznych sytuacji interakcyjnych do publikacji w podręczniku.

Wyniki badania w języku angielskim dostępne są na stronie projektu FOTEL: http://fotel-project.eu/node/4.

2.  Warsztaty w szkole

Od września do grudnia 2014 w Gimnazjum nr 37 m. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Warszawie odbywały się warsztaty, podczas których uczniowie przygotowywali przedstawienie Teatru Forum. Scenariusz bazował na historiach znanych uczniom z życia codziennego i dotykał takich problemów jak relacje młodych ludzi z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami.

Zachęcamy do obejrzenia filmu podsumowującego cały proces:
https://www.youtube.com/watch?v=SrDoOYLVw4c.

3. Podręcznik dla nauczycieli

Dzięki przeprowadzonemu w trakcie projektu pilotażowi udało się stworzyć propozycję programu pracy z uczniami zagrożonymi wczesnym opuszczaniem szkoły. Zachęcamy do zapoznania się z naszą publikacją w języku polskim lub w innym języku organizacji partnerskich  – Inspiratorem, w którym znajdziecie ćwiczenia i metody do pracy z grupą.

4. Szkolenie dla nauczycieli 27-30.11.2014 i międzynarodowa konferencja 30.10-1.11.2014

Ukoronowaniem i podsumowaniem projektu było spotkanie w Budapeszcie, podczas którego odbyła się konferencja oraz szkolenie dla nauczycieli. Podczas konferencji odbyły się zarówno sesje plenarne, dyskusje, jak i interaktywne warsztaty oraz nieformalne spotkania.

Cele konferencji:

  • Ewaluacja i podsumowanie projektu.
  • Prezentacja perspektyw rozwoju edukacji w Europie.
  • Stworzenie przestrzeni do współpracy dla specjalistów różnych dziedzin pracujących nad rozwiązaniami problemu wczesnego opuszczania szkoły.

Przebieg:

  • Prezentacja projektu FOTEL – Teatr Forum przeciwko wczesnemu opuszczaniu szkoły.
  • Wykłady na temat wczesnego opuszczania szkoły i Teatru Forum w edukacji.
  • Warsztaty dotyczące analizy krytycznych sytuacji interakcyjnych, dobrych praktyk partnerów projektu FOTEL, Teatru Forum.
  • Prezentacja przedstawienia Teatru Forum.

koordynatorka projektu:
Małgorzata Winiarek-Kołucka
m.winiarek@stop-klatka.org.pl

Zapraszamy na stronę www projektu: fotel-project.eu
Facebook projektu
Youtube projektu

Partnerzy:

FOTEL_site_978_12_18_07logo_elan_ok-01 FOTEL_site_978_12_18_17FOTEL_site_978_12_18_15

wspolfinansowanie_z_syrenka_biale_tloFOTEL_flaga_UE

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Ładna 23,
03-629 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083