W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie
    • O szkoleniach
    • Szkoła Dramy Stosowanej
      • I Stopień Szkoły Dramy Stosowanej – techniki dramowe
        • Opinie
        • Zgłoszenie SDS
      • II Stopień Szkoły Dramy Stosowanej – metodologia Teatru Uciśnionych
        • Opinie – II Stopień
        • Zgłoszenia Szkoła Dramy Stosowanej II stopnia
      • Kadra
    • Rozgrzewki Dramowe
    • Drama w przedszkolu
    • Drama w pracy z dziećmi
    • Teatr Uciśnionych – podstawy
    • Przedsmaki Dramy – wstęp do metody
    • Archiwum szkoleń
      • Techniki dramowo-teatralne w pracy z grupą
        • Opinie o TDT
      • Metody dramowe wspierające wybór drogi zawodowej
        • Opinie uczestników warsztatów
      • IV Międzynarodowa Konferencja dot. Dramy Stosowanej
        • Formularz rejestracyjny
        • Akredytacja dziennikarska
        • Warsztaty
          • Słowa są niepotrzebne-wykorzystanie obrazu, ruchu i dźwięku w Teatrze Uciśnionych
          • Daj głos młodzieży- Teatr Forum w pracy z nastolatkami
          • Pokaż, zagraj, wymyśl -odkryj, co autor miał na myśli. Drama w nauczaniu języka polskiego
          • Drama w kształtowaniu postaw antydyskryminacyjnych
          • Trash Monster- drama w nauczaniu o środowisku
          • Teatr Forum w profilaktyce cyberprzemocy
          • Drama w kształtowaniu postaw obywatelskich
          • Dramowe narzędzia wspierające wybór drogi zawodowej
          • Budowanie relacji zawodowych
          • Moc dramy w profilaktyce – aby konflikt nie przerodził się w przemoc
          • Drama w kształceniu kompetencji międzykulturowych uczniów i pracowników
          • Drama w nauczaniu języka angielskiego
        • Noclegi w pobliżu miejsca Konferencji
      • Kurs Dramy Stosowanej
        • Opinie, relacje i zdjęcia
        • Zgłoszenie KDS
      • Laboratorium Madaleny – Teatr Uciśnionych dla kobiet
      • Joker jako facylitator procesu w Teatrze Forum
      • Mission impossible?
      • Słowa nie są potrzebne – Teatr Forum
      • Dramowe superwizje grupowe
      • Konflikty wewnętrzne – jak sobie z nimi radzić metodą A.Boala
      • Mądrzy w emocjach
      • Teatr Forum w teorii i praktyce
      • Drama w rozwijaniu postawy asertywnej
      • Spotkanie z konfliktem i metodą dramy
    • Informacje
      • Zasady zgłoszeń
    • Rekomendacje szkoleń
      • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
      • Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu

Teatr Forum w teorii i praktyce

Termin:15.05.2012 – 17.05.2012
Prowadzący: Roberto Mazzini

Strona archiwalna. Zapraszamy do zapoznania się z naszą aktualną ofertą szkoleń

Joker czuwa nad wszystkim

Zapraszamy na trzydniowy warsztat dotyczący metody Teatru Forum, prowadzony przez duet: dr. Roberto Mazziniego, psychoterapeutę z Włoch, trenera i znawcę pracy Augusto Boala.

Adresaci

Osoby zainteresowane działaniami dramowymi i teatralnymi na rzecz innych, nauczyciele i nauczycielki, trenerzy i trenerki pracujące z grupami, liderzy i liderki młodzieżowi, animatorki i animatorzy lokalni, pracownicy socjalni, praktycy dramy, osoby które chcą poznać Teatr Forum jak i już posiadające wiedzę o tej metodzie pracy (uczestnicy i aktorzy spektakli TF, jokerzy, i inni).

Korzyści

Dzięki udziałowi w warsztacie:

  • poznasz rozgrzewki i ćwiczenia wprowadzające do pracy metodą Teatru Forum, które można aplikować do pracy w różnych środowiskach i w wielu obszarach tematycznych;
  • nauczysz się tworzyć scenariusze spektakli Teatru Forum – poznasz techniki do budowania scenariusza spektaklu i pogłębiania ról;
  • przyjrzysz się roli prowadzącego tzw. „jokera”, poznasz techniki jakimi może się posługiwać w pracy z widownią lub grupą warsztatową;
  • zyskasz inspirację i nowe kontakty do wymiany doświadczeń i wiedzy oraz współpracy dramowo-teatralnej.

Program

  • Gry i ćwiczenia budujące zespół;
  • Wykład dotyczący Teatru Forum, filozofii i metodologii pracy wg. Augusto Boala;
  • Praca w grupach nas scenariuszami własnych spektakli Teatru Forum;
  • Rola „jokera” w spektaklu i podczas warsztatu;
  • Podsumowanie i szukanie pomysłów na dalszą współpracę przy powstałych spektaklach Teatru Forum.

Warsztat odbędzie się w Warszawie, w następujących dniach i godzinach:

  • 15.05 (wtorek), godz. 11:00 – 18:00
  • 16.05 (środa), godz. 9:00 – 18:00
  • 17.05 (czwartek), godz. 9:00 – 15:00

Jeśli chcesz przeczytać więcej o Teatrze Forum i jego zastosowaniu – zapoznaj się z projektem Stowarzyszenia Teatr Forum.

Język warsztatu: angielski z tłumaczeniem

Ukończenie warsztatu dokumentujemy certyfikatem. Warsztat jest uwzględniany do procesu certyfikacji na trenera dramy w Stowarzyszeniu Praktyków Dramy STOP-KLATKA.

Prowadzący

Dr. Roberto Mazzini, założyciel i wiceprezes Zarządu “Giolli social cooperative”. Uczeń Augusto Boala, organizator warsztatów prowadzonych przez Boala we Włoszech w 1995 roku. Doktor psychologii. Od lat osiemdziesiątych prowadzi warsztaty i projekty wykorzystujące metody Augusto Boala w wprowadzaniu pozytywnych zmian społecznych w obszarach takich jak przeciwdziałanie dyskryminacji, oddawanie głosu grupom uciśnionych, praca z więźniami, praca z uczniami. Autor wielu publikacji i książek dotyczących metod „Theatre of the Oppresed” Boala. Współpracuje z międzynarodowymi magazynami, w tym z „Under Pressure”, który zbiera i publikuje przykłady stosowania metod Augusto Boala w praktyce.

Teatr Forum z Roberto Mazzinim – jak było?

Ter coragem de ser feliz!

Miej odwagę być szczęśliwym ! – tym wspólnym okrzykiem, zgodnie z tradycją zapoczątkowaną przez Augusto Boala, zakończyliśmy 3-dniowe spotkanie z Teatrem Forum.

Teatr uciśnionych należy do teatru pytań, a nie odpowiedzi. Dlatego przez cały proces koncentrowaliśmy się właśnie na nich. Jakie pytanie mnie tu przyprowadziło? Do jakich pytań skłania mnie oglądane zdarzenie? Czy jest ono dla mnie prawdziwe? Przyglądaliśmy się temu co jest, temu, czego nie ma i temu, co może być.

Od demechanizacji….

Kto ma władzę

Każdy blok warsztatów rozpoczynaliśmy od serii ćwiczeń służących demechanizacji. Pod tym słowem, zapożyczonym od Boala , kryje się zbiór gier i zabaw, dzięki którym wychodziliśmy z codziennych schematów działania. Otwieraliśmy się w ten sposób na możliwość zmiany. Wykorzystując ruch, dźwięk, obraz i słowo zadziwialiśmy się tym, co jesteśmy w stanie zrobić – każdy z osobna i jako grupa. Byliśmy flamingami i pingwinami, glinami i rzeźbiarzami, rytmem, maskami… Następnie przyglądaliśmy się różnego rodzaju konfliktom, relacjom władzy, manipulacjom. Szukaliśmy różnych strategii reagowania na nie. Na tej podstawie przygotowaliśmy 4 zalążki scenariuszy Teatrów Forum.

… do transformacji

Podział obowiązków

Odegraliśmy nasze spektakle kilka razy zmieniając bieg historii. Część z nas miała okazję wcielić się w rolę prowadzącego Teatr Forum – jokera. W różnorodności odkrywaliśmy nasze bogactwo – każda z osób wchodziła z inną energią, innymi pomysłami na prowadzenie grupy, zapraszanie jej do wspólnej refleksji.

Uczestnicy w podsumowaniu docenili właściwe proporcje między praktykowaniem i porządkowaniem wiedzy teoretycznej: „podobał mi się balans między ćwiczeniami praktycznymi i wcielaniem się w role a podbudową teoretyczną i otwartą przestrzenią dla pytań i wątpliwości”, „Znalazłam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania”

„Czy potraficie…?”

„Czy jesteście w stanie wyobrazić sobie, że…?” – dla mnie osobiście te warsztaty były okazją do odkrywania znaczenia działania – każdego, nawet najprostszego. Fascynujące dla mnie było to, jak szybko Roberto zapraszał nas do wykonywania jakiejś czynności (choćby chodzenia po sali czy powtarzania mechanicznie jakiegoś ruchu). Dopiero na tle tego działania szła kolejna instrukcja, która je rozbudowywała, przemieniała, sprawiała, że przekraczaliśmy to, co dla nas codzienne, normalne.

Zyskałam wiele wiedzy, inspiracji i energii – teraz czas, by je wykorzystać. Na to w naszej grupie warsztatowej też powstało już kilka pomysłów…

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Bieżuńska 1/36,
03-578 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

Dołącz do naszego newslettera!

Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

Zobacz nasz kanał na YouTube