To już trzecia edycja projektu! W roku szkolnym 2024/2025, 30 klas II-V ze szkół podstawowych na terenie Warszawy weźmie udział w warsztatach z zakresu edukacji ekologicznej, w których zostanie wykorzystana technika dramowa – stymulatory.
Celem projektu jest uwrażliwienie młodych ludzi na problemy związane z niewłaściwym gospodarowaniem wody i śmieci przez człowieka, a także uświadomienia faktu, że nasze codzienne, dzisiejsze wybory mają wpływ na to, w jakim świecie będziemy żyć za kilkanaście, kilkadziesiąt lat.
Projekt stanowi kontynuację działań rozpoczętych w roku szkolnym 2020/2021 i 2021/2022.
Scenariusze warsztatów powstały w pierwszej edycji projektu. Jego autorkami i autorami są trenerki ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA oraz zewnętrzni eksperci i ekspertki w temacie śmieci (dziennikarka, autorka książki “Nie śmieci”, Julia Wizowska) i wody (dr Damian Absalon ze Śląskiego Centrum Wody, dr Sebastian Szklarek z Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii Polskiej Akademii Nauk).
W projekcie wykorzystujemy technikę dramową – stymulatory. Polega ona na wprowadzeniu uczestników do pewnej historii za pomocą zestawu przedmiotów. Osoby uczestniczące, badając zestaw przedmiotów, próbują odgadnąć historię i nazwać problem w niej przedstawiony.
Jedna z historii (warsztat o wodzie) dzieje w przyszłości i pokazuje skutki nadmiernej eksploatacji naszej planety przez człowieka (skutki odczuwalne w codziennym życiu, jak np. ograniczony dostęp do wody pitnej, wyschnięte zbiorniki wodne, konieczność silnej redukcji spożycia lub reglamentacja). Jest ona pokazana z perspektywy Magdy, 12 letniej dziewczynki, żyjącej w 2050 roku. Natomiast bohaterem warsztatów dot. gospodarowania odpadami jest 10 letni Adam, który przeprowadza się do Warszawy z Vitapuru (fikcyjnego miasta) w którym żyje się zgodnie z zasadami less waste. Po powrocie dzieli się ze swoimi rówieśnikami swoim doświadczeniem i obserwacjami. Uczestnicy warsztatu poznają sposoby na ograniczenie produkcji śmieci oraz recykling odpadów.
Każdy warsztat zakończy się wybraniem przez klasę eko challengu, którego się podejmą przez
najbliższe tygodnie/miesiące po zakończeniu warsztatu. Was też do nich zapraszamy!
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami z poprzednich edycji projektu:
- „Edukacja ekologiczna – jak to robić twórczo i rzetelnie? Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek”, Julia Jarodzka-Krupska, Warszawa, 2021
- WEBINAR „Drama i edukacja ekologiczna. WODA”
- WEBINAR „Drama i edukacja ekologiczna. ŚMIECI”
Kontakt do koordynatorki projektu:
Karolina Sieńkowska, k.sienkowska@stop-klatka.org.pl, tel. 518 261 987
Projekt pn. Przyszłość zaczyna się dziś realizowany jest przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA. Działania projektowe współfinansowane są ze środków Biura Edukacji m.st. Warszawa.