Alter ego, czyli poznaj siebie
W sali panuje cisza. Po rumianych policzkach blond dziewczyny płyną łzy. Jej opowieść o utraconych przyjaźniach, niespełnionych marzeniach i przemocy poruszyła zebraną publikę. Emocje są tak namacalne, że można by opisywać ich kształty, kolory i smaki.
Tak właśnie wygląda drama w praktyce. W Europie Zachodniej drama jest kierunkiem, który można studiować na takich samych zasadach jak prawo czy medycynę. W Polsce jeszcze niewiele osób o niej słyszało. Organizacja, która zajmuje się popularyzacją technik dramy w naszym kraju jest założone pięć lat temu Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
Czym jest drama?
Pomimo tego, że drama wykorzystuje naszą umiejętność wchodzenia w role, to nie jest ani spektaklem teatralnym, ani realisty show. To zgoda na wejście do świata innej osoby — mówi John Somers, wykładowca dramy na Exeter University w Wielkiej Brytanii.
Polega to na przeżywaniu z perspektywy danej postaci pewnych doświadczeń oraz wyciąganiu wniosków z podjętych decyzji pod osłoną roli, która chroni, ale jednocześnie pozwala nam się zaangażować. To taka pigułka ze skondensowanymi emocjami promieniująca na cały organizm — dodaje prof. Somers.
Drama uczy, jak rozpoznawać motywy, którymi kierują się ludzie spotykani na co dzień. Poprzez podjęcie działań w świecie fikcji, pozwala później skuteczniej kształtować otaczającą rzeczywistość.
Letnia Szkoła Dramy
Niedawno o skuteczności technik dramowych w podkrakowskich Domaniewicach mogli przekonać się pedagodzy, psycholodzy oraz pracownicy społeczni z różnych zakątków Polski, którzy wzięli udział w Letniej Szkole Dramy zorganizowanej przez Stowarzyszenie STOP-KLATKA w partnerstwie z British Council.
Podczas siedmiodniowych warsztatów prowadzonych przez specjalistów z Uniwersytetu w Exeter, Fionę Macbeth i Johna Somersa, grupa 25 osób stworzyła m.in. przedstawienie opowiadające o losach nastoletniej Marty, którą po przeniesieniu do nowej szkoły dotknęła przemoc ze strony rówieśników.
Teatr interaktywny był dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem — mówi Ewelina Wilk z Krakowa, uczestniczka letnich warsztatów dramy. Na początku podchodziłam do tego trochę zachowawczo, ale potem gdy zaczęliśmy rozmawiać z bohaterami przedstawienia i zastanawialiśmy się nad ich wyborami to wiedziałam, że wszystko czego się tutaj nauczę zostanie we mnie — dodaje.
Teatr interaktywny to tylko jedna z wielu odsłon dramy, jednak w każdej z nich uczestnicy są zaangażowani na trzech poziomach: fizycznym, emocjonalnym i intelektualnym.
Początki nie są trudne
W warsztatach organizowanych przez Stowarzyszenie STOP-KLATKA udział może wziąć każdy, kto chciałby pracować technikami dramowymi. Informacji na temat najbliższych spotkań należy szukać na stronie internetowej STOP-KLATKI
Źródło: Alter ego, czyli poznaj siebie, Gazeta Krakowska, 2 sierpnia 2007, str. 11