Misją Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA jest popularyzowanie metody dramy stosowanej w Polsce. Poniżej zamieszczamy listę lektur, które naszym zdaniem mogą być cenną inspiracją oraz wsparciem metodologicznym dla praktyków dramy oraz dla tych, którzy dramą zajmują się naukowo. Jeśli wiecie o pozycji dot. dramy, której nie ma na naszej liście, prosimy napiszcie nam o tym na adres stowarzyszenie@stop-klatka.org.pl
Jako Stowarzyszenie, wydaliśmy publikacje dotyczące metody dramy stosowanej. Każda z nich dostarcza innych informacji na temat tej metody i działań społecznych realizowanych przy jej wykorzystaniu. Każda z publikacji była tworzona przez praktyków oraz badaczy dramy. Stanowią zatem kompendium wiedzy i doświadczeń dot. pracy metodą dramy stosowanej z grupą. Publikacje otrzymują uczestniczki i uczestnicy szkoleń i projektów dramowych realizowanych przez Stowarzyszenie. Rozsyłamy je także nieodpłatnie do bibliotek i biblioteczek instytucji, które wyrażą taką potrzebę.
Zapraszamy do lektury.
PO POLSKU:
•Praca zbiorowa, M. Hamerszmit, M. Winiarek-Kołucka (red.). 2013, „Drama łączy pokolenia. Na przykładzie programu „Seniorzy i młodzi w twórczym działaniu” Warszawa: Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
•Augusto Boal, 2014, ”Gry dla aktorów i nieaktorów”, Warszawa: Wydawnictwo Cyklady
•Praca zbiorowa, A. Chodasz (red.), 2012, „Drama łączy” Warszawa: Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
•Praca zbiorowa, Rusiłowski- Jagiełło A (red). 2010. Drama w STOP–KLATCE, w kierunku pozytywnej zmiany społecznej, Warszawa: Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
•Rusiłowski- Jaggiełło A (red). 2010 Drama jako poruszający dialog. Gdańsk: Stowarzyszenie Integracji Humanistycznej PO-MOST,
•Markowska–Byczek, K. (red) 2007, Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji. Teoretyczne i praktyczne aspekty metody, Warszawa: Stowarzyszenie Praktyków dramy STOP-KLATKA,
•Pankowska, K., Jastrzębska-Gzella H., Madziara, A. 2006. Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej,
•Sara Clifford, Anna Herr mann 2004, „Drama. Teatr przebudzenia”, Warszawa: Wydawnictwo Cyklady,
•Kat Kopett 2003 Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych
•Pankowska, K. 2000. Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak,
•Way, Brian 1990. Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
PO ANGIELSKU:
•Freire, Paulo (1972). Pedagogy of the Oppressed. Middlesex: Penguin Books
•Jackson, Tony (red.) (1993), Learning through theatre. London: Routledge
• O’Neil, C. and Lambert, A.(1982). Drama structures. A practical handbook for teachers, London: Hutchinson
•Schutzman, Mady and Cohen-Cruz, Jan (1995). Playing Boal. Theatre, therapy, activism. London: Routledge
•Boal, Augusto, Theatre of the Oppressed, Routledge, London o Pluto Press,1979-1993
•Boal, Augusto, Games for actors and non actors, Routledge, London, 1992
•Boal Augusto, Games for Actors and Non-Actors, New York 1992
•Boal Augusto, Rainbow of desire, Routledge, London, 1995
•Boal Augusto, The Rainbow of Desire. The Boal Method of Theatre and Therapy, London/New York 1995
•Boal, Augusto, Legislative Theatre, Routledge (11, New Fetter Lane, London EC4P 4EE, England), 1998
•Boal Augusto, Legislative Theatre. Using Performance to make Politics, London/New York 1998
•Boal Augusto and Jackson Adrian, Aesthetics of the Oppressed, Paperback, London 2006