W jaki sposób drama i teatr mogą pomóc osobom pracującym w edukacji budować ich dobrostan?
23 września /on-line/ i 25 września /stacjonarnie, w Warszawie/ zapraszamy na Konferencję „Bliżej Siebie – o dobrostanie nauczycielek i nauczycieli” połączonej warsztatami podsumowującymi dwuletni międzynarodowy projekt „ToBe or not be well – Drama and theatre in education” realizowany we współpracy z organizacjami z Węgier, Anglii oraz Czech. Projekt zakładał podniesienie poziomu dobrego samopoczucia nauczycieli i poprawę klimatu w szkole poprzez organizację zajęć dramowyh i TIE (Teatru w edukacji). W trakcie dwóch dni podzielimy się naszym (międzynarodowym) doświadczeniem wspierania nauczycieli i nauczycielek w budowaniu dobrostanu oraz dobrego klimatu w szkole przy wykorzystaniu metody dramy i teatru interaktywnego.
PROGRAM
23 września – on-line
/platforma ZOOM/
14:45-15:00 | Rozpoczęcie konferencji i przedstawienie celów oraz działań w projekcie “ToBe or not be well” | Małgorzata Winiarek-Kołucka |
15:00-15:45 | Jak kryzysowa edukacja zdalna wpłynęła na nauczycieli? W wystąpieniu przywołane zostaną najważniejsze wyniki badań dotyczące zdrowia psychicznego i działań nauczycieli w czasie wymuszonej edukacji zdalnej. Porozmawiamy o tym problemie zarowno w wymiarze kryzysu, ale także w ujęciu pozytywnym, wskazując potenjalne korzyści i rozwiązania o charakterze pozytywnym podejmowane przez nauczycieli. | prof. Jacek Pyżalski |
15:45-16:00 | przerwa | |
16:00-17:00 | To be or not to be well? To hamletowskie pytanie będzie nam towarzyszyło podczas panelu dyskusyjnego ekspertów i ekspertek badających dobrostan nauczycieli/nauczycielek w ramach międzynarodowego projektu w Czechach, Polsce, Węgrzech i Wielkiej Brytanii. Co wspiera dobrostan nauczycieli i nauczycielek? Kiedy życją w systmie szkolnym pełną piersią, a kiedy walczą o przetrwanie? Jak drama może wspierać ich w dbaniu o siebie? Symultaniczne tłumaczenie z języka angielskiego na polski | Prowadzące panel: Małgorzata Winiarek-Kołucka i Nikolett Gabrini ze Stowarzyszenia Praktykow Dramy STOP-KLATKA. Eksperci_tki: Richard Holmes: Big Brum Theatre, Wielka Brytania, Eva Dittingerová, Luzanky, Czechy, Zsófia Jozifek, Nyitott Kör, Węgry; Kamilla Gryszel, Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, Polska |
17:00-17:10 | przerwa | |
17:10-19:10 | 4 równoległe warsztaty on-line | |
Życie w szkole on-linowej Zapraszam do doświadczenia ćwiczeń dramowych, które prowadziłam dla nauczycieli/lek podczas pierwszych spotkań w ramach projektu To Be or not be well. Wiosna 2020 roku, początek pandemii. Chcieliśmy pozostać w kontakcie z uczestnikami naszych dotyczasowych seminariów, dowiedzieć się, jak sobie radzą i stworzyć im przestrzeń do autorefleksji, uświadomienia sobie wpływu aktualnej sytuacji na ich emocje oraz zrozumienia swoich potrzeb. Naszym celem było również zainspirowanie ich do twóczej, on-linowej, pracy z uczniami. Tym doświadczeniem chcemy się teraz z Wami podzielić. Będziemy pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupach, wykorzystując dramę i inne kreatywne techniki, aby więcej dowiedzieć się o tym, jak wspierać nasze dobre samopoczucie w szkole. Podczas warsztatu nauczyciele/lki oraz edukatorzy poznają proste ćwiczenia dramowe (i nie tylko), które będą mogli zastosować w swojej klasie . Warsztat będzie prowadzony interaktywnie w języku angielskim z elementami tłumaczenia na polski. Osoby uczestniczące potrzebują mieć działającą kamerą i mikrofon, 5 kartek papieru a4, długopis oraz marker. | Eva Dittingerova (Luzanky, Czechy) | |
Living or surviving? Drama i teatr interaktywny w eksplorowaniu dobrostanu nauczycieli/lek. Warsztat w trakcie którego prowadzący wykorzysta fragmenty sfilmowanego monodramu "Socially Distant" aby rozpocząć dyskusję o izolacji, represji i zanikających więziach międzyludzkich. W trakcie warsztatu uczestnicy i uczestniczki doświadczą ćwiczeń dramowych, obejrzą film oraz będą mieli/miały możliwość zadania pytań twórcy o jego doświadczenie pracy z filmem w edukacji. | Richard Holmes /Big Brum Theatre, Wielka Brytania/ | |
Żywe pytania - wellness nauczycieli. Nazwę naszej organizacji - Nyitott Kör - można przetłumaczyć jako "Otwarty Krąg". Naszym głównym obszarem działania jest Teatr w Edukacji (TiE)- podejście oparte na teatrze, który angażuje publiczność. Nasze motto, które wskazuje na naszą strategię, brzmi: "Graj. Działaj. Eksploruj". W trakcie projektu „To Be or not to be well” odkryliśmy ogromny potencjał współpracy z grupą nauczycieli z tej samej szkoły, a także z ich uczniami. Pracując z nauczycielami i nauczycielkami w projekcie zdiagnozowaliśmy, że dla naszych uczestników i uczestniczek ważnymi tematami, w kontekście budowania dobrostanu, były: wypalenie zawodowe, brak zaufania w społeczności nauczycielskiej, poczucie osamotnienia, niespójna komunikacja z dyrekcją szkoły oraz brak pomocy w zakresie edukacji i higieny psychicznej (np. psychologa szkolnego, nauczyciela wspomagającego itp.). I w tych obszarach próbowaliśmy wspierać nauczycieli przy wykorzystaniu dramy i Teatru w Edukacji. Podczas warsztatu on-line podzielę się "żywymi pytaniami" - ćwiczeniami oraz technikami dramowymi, które przeprowadziliśmy w ramach pilotażowej fazy programu na Węgrzech. Zapraszamy do udziału nauczycieli/lki, edukatorów/rki oraz osoby, którym bliski jest temat dbanie o siebie. Warsztat prowadzony będzie w języku angielski z transkrypcją na czacie poleceń, materiałów na język polski. | Zsófia Jozifek, /Nyitott Kör, Węgry/ | |
Bliżej siebie dzięki wykorzystaniu historii. Teatr Forum on-line w poszukiwaniu dobrostanu. Maryla jest nauczycielką angielskiego, w telefonie ma powiadomienia o nieodebranych telefonach lub nieodczytanych mailach, a w torebce na wszelki wypadek tabletki przeciwbólowe. Maryla nie jest prawdziwą postacią, ale w Polsce pracuje ponad 500 tys. nauczycieli i nauczycielek - jak myślisz do ilu z nich pasuje powyższy opis? W sierpniu 2020. roku, podczas pandemii, członkinie Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA stworzyły spektakl Teatru Forum on-line “Wirusowy zawrót głowy”, który był wykorzystany m.in. do pracy z nauczycielkami w projekcie"To Be or not to be well". Podczas warsztatu osoby uczestniczące będą mogły dowiedzieć się jak trenerki ze Stowarzyszenia wykorzystały historię Maryli do eksplorowania tematu dobrostanu nauczycieli/lek w Polsce. Warsztat będzie interaktywny i prowadzony w języku polskim. Osoby uczestnicy będą potrzebować działającej kamery i słuchawek z mikrofonem. | Kamilla Gryszel, Nikolett Gabri /Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, Polska/ | |
19:10-19:30 | Zebranie refleksji i wniosków osób uczestniczących w pierwszym dniu konferencji. |
25 września – stacjonarnie
/Centrum Konferencyjne, ul. Chodakowska 19/31, Warszawa/
10:00-12:00 | I sesja warsztatowa - warsztaty odbywają się równolegle | |
Dramowe SPA – sposoby na relaks Zapraszamy do wspólnej podróży w szukaniu dramowych sposobów, które będą Ciebie wspierały w relaksie i poprawie samopoczucia. Doświadcz na sobie, a potem zdecyduj, które będziesz stosował/a na co dzień. | Małgorzata Bojanko, Małgorzata Winiarek-Kołucka | |
Pacynki na ratunek sytuacjom konfliktowym Bartek chce poczytać o kosmosie, a Kasia potańczyć do ulubionej piosenki. Od słowa do krzyku, Kasia zanosi się płaczem, a Bartek rzuca książką. Tak właśnie skończyła się przerwa dla ich wychowawczyni, a drugie śniadanie musi poczekać… czy zostanie w ogóle dzisiaj zjedzone? A gdyby tak Kasia i Bartek sami ustalili co zrobić w tej sytuacji? Czy to w ogóle możliwe? Podczas warsztatu osoby uczestniczące będą mogły zobaczyć jak trenerki ze Stowarzyszenia pracowały przy wykorzystaniu pacynek w obszarze rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w klasach I-III szkoły podstawowej. Osoby będą mogły dowiedzieć się również jak warsztaty wpłynęły na budowanie dobrego klimatu w klasie. | Kamilla Gryszel, Jolanta Marcinkiewicz | |
Bliżej do innych - akceptacja różnorodności. Dramowe sposoby na dobry klimat w klasie. W klasie mamy bardzo dużo różnych uczniów i uczennic. Mają różne potrzeby, temperament, charaktery. Niektórych trudno zaakceptować innym, bo różnią się trochę bardziej od większości uczniów np. pochodzą z innego kraju. Różnorodność ubogaca, ale może też generować sporo konfliktów. Warsztat ten pomoże nam przybliżyć się do tematu różnorodności poprzez proste rozgrzewki oraz bardziej złożone techniki dramowe, które możemy wykorzystać w klasie lub w grupach, w których pracujemy. Zajęcia oferują możliwość spojrzenia na to, co nas różni, a co nas łączy oraz przybliżyć się do perspektywy osoby, która jest według nas “inna”. A może wcale nie różni nas tak wiele? | Nikolett Gabri, Iwona Krakowiak | |
12:00-12:30 | przerwa | |
12:30-14:30 | II sesja warsztatowa - warsztaty odbywają się równolegle | |
Dramowe SPA – sposoby na relaks Zapraszamy do wspólnej podróży w szukaniu dramowych sposobów, które będą Ciebie wspierały w relaksie i poprawie samopoczucia. Doświadcz na sobie, a potem zdecyduj, które będziesz stosował/a na co dzień. | Małgorzata Bojanko, Małgorzata Winiarek-Kołucka | |
Pacynki na ratunek sytuacjom konfliktowym Bartek chce poczytać o kosmosie, a Kasia potańczyć do ulubionej piosenki. Od słowa do krzyku, Kasia zanosi się płaczem, a Bartek rzuca książką. Tak właśnie skończyła się przerwa dla ich wychowawczyni, a drugie śniadanie musi poczekać… czy zostanie w ogóle dzisiaj zjedzone? A gdyby tak Kasia i Bartek sami ustalili co zrobić w tej sytuacji? Czy to w ogóle możliwe? Podczas warsztatu osoby uczestniczące będą mogły zobaczyć jak trenerki ze Stowarzyszenia pracowały przy wykorzystaniu pacynek w obszarze rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w klasach I-III szkoły podstawowej. Osoby będą mogły dowiedzieć się również jak warsztaty wpłynęły na budowanie dobrego klimatu w klasie. | Kamilla Gryszel, Jolanta Marcinkiewicz | |
Bliżej do innych - akceptacja różnorodności. Dramowe sposoby na dobry klimat w klasie. W klasie mamy bardzo dużo różnych uczniów i uczennic. Mają różne potrzeby, temperament, charaktery. Niektórych trudno zaakceptować innym, bo różnią się trochę bardziej od większości uczniów np. pochodzą z innego kraju. Różnorodność ubogaca, ale może też generować sporo konfliktów. Warsztat ten pomoże nam przybliżyć się do tematu różnorodności poprzez proste rozgrzewki oraz bardziej złożone techniki dramowe, które możemy wykorzystać w klasie lub w grupach, w których pracujemy. Zajęcia oferują możliwość spojrzenia na to, co nas różni, a co nas łączy oraz przybliżyć się do perspektywy osoby, która jest według nas “inna”. A może wcale nie różni nas tak wiele? | Nikolett Gabri, Iwona Krakowiak |
Program Konferencji w formacie pdf do pobrania tutaj.
Udział w konferencji jest bezpłatny. Na warsztatach obowiązuje limit miejsc – 20 osób.
Rejestracja na wydarzenie (na całość lub na poszczególne części): od 30 sierpnia do 22 września.
O zakwalifikowaniu na konkretny warsztat decyduje kolejność zgłoszeń.
Zostały ostatnie wolne miejsca!
Więcej informacji:
Karolina Sieńkowska, k.sienkowska@stop-klatka.org.pl, tel. 518 261 987