Czy metoda dramy stosowanej jest skutecznym
narzędziem edukacji obywatelskiej?
„Skuteczne narzędzie to takie, które prowadzi do wzrostu kapitału społecznego, poczucia własnej wartości beneficjentów (tzn. młodzieży ponadgimnazjalnej) oraz ich aktywności obywatelskiej” – czytamy w raporcie z badania realizowanego przez Fundacje Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia.
Badanie realizowane było od kwietnia 2014 do kwietnia 2016 i obejmowało mieszkańców dwóch gmin województwa
mazowieckiego (Długosiodło i Sadowne), gdzie realizowaliśmy działania od września 2014 roku do grudnia 2015 roku.
Pobierz raport i dowiedz się więcej o skuteczności dramy w działaniach obywatelskich: Download
Projekt „Dramowi Obywatele” był realizowany przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA w okresie od kwietnia 2014 do kwietnia 2016. Właściwe działania w dwóch gminach województwa mazowieckiego (Długosiodło i Sadowne) trwały od września 2014 roku do grudnia 2015 roku.
Projekt był odpowiedzią na problem poczucia bezsilności i braku wpływu na otoczenie lokalne wśród młodzieży ponadgimnazjalnej na terenie Mazowsza. Oprócz młodzieży byli w niego zaangażowani lokalni działacze społeczni. Międzypokoleniowe współdziałanie miało przełożyć się na dalszą współpracę dorosłych oraz młodzieży. Projekt słuzył zbudowaniu lokalnego kapitału społecznego oraz wzmocnił młodzież (jej pewność siebie oraz podmiotowość), co może skutkować ich aktywizacji społecznej.
Odpowiedzi na pytanie o skuteczność metody dramy stosowanej jako narzędzia edukacji obywatelskej szukano prowadząc trzy moduły:
- trenerzy
- młodzież i lokalni liderzy
- realizatorzy projektu
Badanie trenerów projektu pełniło podwójną rolę – z jednej strony służyło zebraniu informacji na temat sposobu realizacji projektu (z położeniem nacisku na dobre praktyki), z drugiej zaś, dzięki refleksji nad własnymi działaniami oraz wymianie doświadczeń przyczyniło się do podniesienia kompetencji trenerów w zakresie stosowania metody i przekonania, co do jej skuteczności w pracy z młodzieżą.
Drugi moduł badania ewaluacyjnego zorientowany był na analizę zmian jakie zaszły, w młodzieży oraz lokalnych liderach w wyniku ich uczestnictwa w programie, co pozwoliło na ocenę skuteczności metody.
Trzeci moduł dotyczył zbadania jaka zmiana zaszła w postrzeganiu Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA. Badanie to odbędzie się po zakończeniu projektu w wyniku monitoringu ilości i jakości obywatelskich projektów realizowanych przez Stowarzyszenie w partnerstwach oraz działań proobywatelskich prowadzonych metodą dramy przez inne organizacje/osoby na bazie inspiracji działaniami Stowarzyszenia lub w konsultacji ze Stowarzyszeniem.
Dodatkowo zachęcamy do przeczytania rekomendacji z realizacji projektu przygotowanej przez jedną Annę Cieśluk oraz podsumowanie raportu ewaluacyjnego przygotowane przez Martę Hamerszmit.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.