W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie
    • Czym jest drama?
    • Techniki dramowe
      • Karty ról
      • Pomnik i fotografia grupowa
      • Stymulatory
      • Wewnętrzny krytyk
    • Teatr Uciśnionych
      • Teatr Forum
      • Teoretyczne podstawy Teatru Forum
      • Rainbow of Desire
      • Teatr Legislacyjny
    • Nasze publikacje
    • Literatura
    • Linkownia

Rainbow of Desire

Geneza metody

Po przyjeździe do Europy na przełomie lat 70/80 Boal mieszkając we Francji dokonał ciekawej obserwacji. Chcąc pracować i przeciwdziałać opresjom obecnym w społeczeństwie zauważył, że w dobie indywidualizmu, w Europie, częściej spotkać się można z opresjami wewnętrznymi niż z jasnymi opresjami, pochodzącymi z systemu. Boal zuaważył, że przekonania wyniesione z domu, środowiska szkolnego, pracy, grona przyjaciół i własne ukryte pragnienia potrafią blokować jednostkę w byciu szczęśliwym.

To spostrzeżenie było podstawą do opracowania Tęczy Pożądania. Jest to metoda nastawiona na pracę z odblokowaniem potencjału człowieka. Jednostka nosi w sobie zbiór przekonań, która nie zawsze są wspierające, a bywają wręcz opresyjne;

„Zrób tak…nie wolno Ci przecież…nie dasz rady! inni zrobili by inaczej…to nie dla Ciebie…  musisz to…jesteś za słaby/ba… gdybyś był/a lepsza… odważniejsza… sięgaj wysoko… stać Cię na więcej…”

Te hasła to tak zwani policjani w głowie lub blokującę pożądania, które blokują w byciu tu i teraz czy w samorealizacji.

Dlatego niezwykle istotnym punktem wyjścia jest samoświadomość, a następnie identyfikacja źródeł tych przekonań. Stworzenie spektaklu w oparciu o te blokujące przekonania, wykorzystującego technikę Teatru Forum, pozwala zdekonstruować mechanizm opresji , znaleźć wyjście z sytuacji. W ten sposób bohater jest w stanie dokonać transformacji i odblokować człowieka w opresji.

Jeśli zainteresował Cię temat zapraszamy do oferty Szkoleń

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Bieżuńska 1/36,
03-578 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

Dołącz do naszego newslettera!

Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

Zobacz nasz kanał na YouTube