W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie
    • Konferencja on-line „Bliżej Siebie – o dobrostanie nauczycielek i nauczycieli”
      • Ekspertki_ci -Konferencja
      • Conference
      • In English
    • Warsztaty dla nauczycieli i nauczycielek
    • W poszukiwaniu wellbeingu nauczycielek i nauczycieli w Polsce – raport

Konferencja „Bliżej Siebie – o dobrostanie nauczycielek i nauczycieli”

W jaki sposób drama i teatr mogą pomóc osobom pracującym w edukacji budować ich dobrostan?

23 września /on-line/ i 25 września /stacjonarnie, w Warszawie/ zapraszamy na Konferencję „Bliżej Siebie – o dobrostanie nauczycielek i nauczycieli” połączonej warsztatami podsumowującymi dwuletni międzynarodowy projekt „ToBe or not be well – Drama and theatre in education” realizowany we współpracy z organizacjami z Węgier, Anglii oraz Czech. Projekt zakładał podniesienie poziomu dobrego samopoczucia nauczycieli i poprawę klimatu w szkole poprzez organizację zajęć dramowyh i TIE (Teatru w edukacji). W trakcie dwóch dni podzielimy się naszym (międzynarodowym) doświadczeniem wspierania nauczycieli i nauczycielek w budowaniu dobrostanu oraz dobrego klimatu w szkole przy wykorzystaniu metody dramy i teatru interaktywnego.

PROGRAM

23 września – on-line
/platforma ZOOM/

14:45-15:00Rozpoczęcie konferencji i przedstawienie celów oraz działań w projekcie “ToBe or not be well”Małgorzata Winiarek-Kołucka
15:00-15:45 Jak kryzysowa edukacja zdalna wpłynęła na nauczycieli?

W wystąpieniu przywołane zostaną najważniejsze wyniki badań dotyczące zdrowia psychicznego i działań nauczycieli w czasie wymuszonej edukacji zdalnej. Porozmawiamy o tym problemie zarowno w wymiarze kryzysu, ale także w ujęciu pozytywnym, wskazując potenjalne korzyści i rozwiązania o charakterze pozytywnym podejmowane przez nauczycieli.
prof. Jacek Pyżalski
15:45-16:00 przerwa
16:00-17:00 To be or not to be well?
To hamletowskie pytanie będzie nam towarzyszyło podczas panelu dyskusyjnego ekspertów i ekspertek badających dobrostan nauczycieli/nauczycielek w ramach międzynarodowego projektu w Czechach, Polsce, Węgrzech i Wielkiej Brytanii. Co wspiera dobrostan nauczycieli i nauczycielek? Kiedy życją w systmie szkolnym pełną piersią, a kiedy walczą o przetrwanie? Jak drama może wspierać ich w dbaniu o siebie? Symultaniczne tłumaczenie z języka angielskiego na polski
Prowadzące panel: Małgorzata Winiarek-Kołucka i Nikolett Gabrini ze Stowarzyszenia Praktykow Dramy STOP-KLATKA. Eksperci_tki: Richard Holmes: Big Brum Theatre, Wielka Brytania,
Eva Dittingerová, Luzanky, Czechy, Zsófia Jozifek, Nyitott Kör, Węgry; Kamilla Gryszel, Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, Polska
17:00-17:10 przerwa
17:10-19:10 4 równoległe warsztaty on-line
Życie w szkole on-linowej

Zapraszam do doświadczenia ćwiczeń dramowych, które prowadziłam dla nauczycieli/lek podczas pierwszych spotkań w ramach projektu To Be or not be well. Wiosna 2020 roku, początek pandemii. Chcieliśmy pozostać w kontakcie z uczestnikami naszych dotyczasowych seminariów, dowiedzieć się, jak sobie radzą i stworzyć im przestrzeń do autorefleksji, uświadomienia sobie wpływu aktualnej sytuacji na ich emocje oraz zrozumienia swoich potrzeb. Naszym celem było również zainspirowanie ich do twóczej, on-linowej, pracy z uczniami. Tym doświadczeniem chcemy się teraz z Wami podzielić. Będziemy pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupach, wykorzystując dramę i inne kreatywne techniki, aby więcej dowiedzieć się o tym, jak wspierać nasze dobre samopoczucie w szkole. Podczas warsztatu nauczyciele/lki oraz edukatorzy poznają proste ćwiczenia dramowe (i nie tylko), które będą mogli zastosować w swojej klasie . Warsztat będzie prowadzony interaktywnie w języku angielskim z elementami tłumaczenia na polski. Osoby uczestniczące potrzebują mieć działającą kamerą i mikrofon, 5 kartek papieru a4, długopis oraz marker.
Eva Dittingerova (Luzanky, Czechy)
Living or surviving? Drama i teatr interaktywny w eksplorowaniu dobrostanu nauczycieli/lek.

Warsztat w trakcie którego prowadzący wykorzysta fragmenty sfilmowanego monodramu "Socially Distant" aby rozpocząć dyskusję o izolacji, represji i zanikających więziach międzyludzkich. W trakcie warsztatu uczestnicy i uczestniczki doświadczą ćwiczeń dramowych, obejrzą film oraz będą mieli/miały możliwość zadania pytań twórcy o jego doświadczenie pracy z filmem w edukacji.
Richard Holmes /Big Brum Theatre, Wielka Brytania/
Żywe pytania - wellness nauczycieli.

Nazwę naszej organizacji - Nyitott Kör - można przetłumaczyć jako "Otwarty Krąg". Naszym głównym obszarem działania jest Teatr w Edukacji (TiE)- podejście oparte na teatrze, który angażuje publiczność. Nasze motto, które wskazuje na naszą strategię, brzmi: "Graj. Działaj. Eksploruj". W trakcie projektu „To Be or not to be well” odkryliśmy ogromny potencjał współpracy z grupą nauczycieli z tej samej szkoły, a także z ich uczniami.
Pracując z nauczycielami i nauczycielkami w projekcie zdiagnozowaliśmy, że dla naszych uczestników i uczestniczek ważnymi tematami, w kontekście budowania dobrostanu, były: wypalenie zawodowe, brak zaufania w społeczności nauczycielskiej, poczucie osamotnienia, niespójna komunikacja z dyrekcją szkoły oraz brak pomocy w zakresie edukacji i higieny psychicznej (np. psychologa szkolnego, nauczyciela wspomagającego itp.). I w tych obszarach próbowaliśmy wspierać nauczycieli przy wykorzystaniu dramy i Teatru w Edukacji.
Podczas warsztatu on-line podzielę się "żywymi pytaniami" - ćwiczeniami oraz technikami dramowymi, które przeprowadziliśmy w ramach pilotażowej fazy programu na Węgrzech. Zapraszamy do udziału nauczycieli/lki, edukatorów/rki oraz osoby, którym bliski jest temat dbanie o siebie. Warsztat prowadzony będzie w języku angielski z transkrypcją na czacie poleceń, materiałów na język polski.
Zsófia Jozifek, /Nyitott Kör, Węgry/
Bliżej siebie dzięki wykorzystaniu historii. Teatr Forum on-line w poszukiwaniu dobrostanu.

Maryla jest nauczycielką angielskiego, w telefonie ma powiadomienia o nieodebranych telefonach lub nieodczytanych mailach, a w torebce na wszelki wypadek tabletki przeciwbólowe. Maryla nie jest prawdziwą postacią, ale w Polsce pracuje ponad 500 tys. nauczycieli i nauczycielek - jak myślisz do ilu z nich pasuje powyższy opis?
W sierpniu 2020. roku, podczas pandemii, członkinie Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA stworzyły spektakl Teatru Forum on-line “Wirusowy zawrót głowy”, który był wykorzystany m.in. do pracy z nauczycielkami w projekcie"To Be or not to be well". Podczas warsztatu osoby uczestniczące będą mogły dowiedzieć się jak trenerki ze Stowarzyszenia wykorzystały historię Maryli do eksplorowania tematu dobrostanu nauczycieli/lek w Polsce.

Warsztat będzie interaktywny i prowadzony w języku polskim. Osoby uczestnicy będą potrzebować działającej kamery i słuchawek z mikrofonem.
Kamilla Gryszel, Nikolett Gabri /Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, Polska/
19:10-19:30 Zebranie refleksji i wniosków osób uczestniczących w pierwszym dniu konferencji.

25 września – stacjonarnie
/Centrum Konferencyjne, ul. Chodakowska 19/31, Warszawa/

10:00-12:00I sesja warsztatowa - warsztaty odbywają się równolegle
Dramowe SPA – sposoby na relaks

Zapraszamy do wspólnej podróży w szukaniu dramowych sposobów, które będą Ciebie wspierały w relaksie i poprawie samopoczucia. Doświadcz na sobie, a potem zdecyduj, które będziesz stosował/a na co dzień.
Małgorzata Bojanko, Małgorzata Winiarek-Kołucka
Pacynki na ratunek sytuacjom konfliktowym
Bartek chce poczytać o kosmosie, a Kasia potańczyć do ulubionej piosenki. Od słowa do krzyku, Kasia zanosi się płaczem, a Bartek rzuca książką. Tak właśnie skończyła się przerwa dla ich wychowawczyni, a drugie śniadanie musi poczekać… czy zostanie w ogóle dzisiaj zjedzone? A gdyby tak Kasia i Bartek sami ustalili co zrobić w tej sytuacji? Czy to w ogóle możliwe?

Podczas warsztatu osoby uczestniczące będą mogły zobaczyć jak trenerki ze Stowarzyszenia pracowały przy wykorzystaniu pacynek w obszarze rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w klasach I-III szkoły podstawowej. Osoby będą mogły dowiedzieć się również jak warsztaty wpłynęły na budowanie dobrego klimatu w klasie.
Kamilla Gryszel, Jolanta Marcinkiewicz
Bliżej do innych - akceptacja różnorodności. Dramowe sposoby na dobry klimat w klasie.
W klasie mamy bardzo dużo różnych uczniów i uczennic. Mają różne potrzeby, temperament, charaktery. Niektórych trudno zaakceptować innym, bo różnią się trochę bardziej od większości uczniów np. pochodzą z innego kraju. Różnorodność ubogaca, ale może też generować sporo konfliktów.

Warsztat ten pomoże nam przybliżyć się do tematu różnorodności poprzez proste rozgrzewki oraz bardziej złożone techniki dramowe, które możemy wykorzystać w klasie lub w grupach, w których pracujemy. Zajęcia oferują możliwość spojrzenia na to, co nas różni, a co nas łączy oraz przybliżyć się do perspektywy osoby, która jest według nas “inna”. A może wcale nie różni nas tak wiele?
Nikolett Gabri, Iwona Krakowiak
12:00-12:30 przerwa
12:30-14:30 II sesja warsztatowa - warsztaty odbywają się równolegle
Dramowe SPA – sposoby na relaks

Zapraszamy do wspólnej podróży w szukaniu dramowych sposobów, które będą Ciebie wspierały w relaksie i poprawie samopoczucia. Doświadcz na sobie, a potem zdecyduj, które będziesz stosował/a na co dzień.
Małgorzata Bojanko, Małgorzata Winiarek-Kołucka
Pacynki na ratunek sytuacjom konfliktowym
Bartek chce poczytać o kosmosie, a Kasia potańczyć do ulubionej piosenki. Od słowa do krzyku, Kasia zanosi się płaczem, a Bartek rzuca książką. Tak właśnie skończyła się przerwa dla ich wychowawczyni, a drugie śniadanie musi poczekać… czy zostanie w ogóle dzisiaj zjedzone? A gdyby tak Kasia i Bartek sami ustalili co zrobić w tej sytuacji? Czy to w ogóle możliwe?

Podczas warsztatu osoby uczestniczące będą mogły zobaczyć jak trenerki ze Stowarzyszenia pracowały przy wykorzystaniu pacynek w obszarze rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w klasach I-III szkoły podstawowej. Osoby będą mogły dowiedzieć się również jak warsztaty wpłynęły na budowanie dobrego klimatu w klasie.
Kamilla Gryszel, Jolanta Marcinkiewicz
Bliżej do innych - akceptacja różnorodności. Dramowe sposoby na dobry klimat w klasie.
W klasie mamy bardzo dużo różnych uczniów i uczennic. Mają różne potrzeby, temperament, charaktery. Niektórych trudno zaakceptować innym, bo różnią się trochę bardziej od większości uczniów np. pochodzą z innego kraju. Różnorodność ubogaca, ale może też generować sporo konfliktów.

Warsztat ten pomoże nam przybliżyć się do tematu różnorodności poprzez proste rozgrzewki oraz bardziej złożone techniki dramowe, które możemy wykorzystać w klasie lub w grupach, w których pracujemy. Zajęcia oferują możliwość spojrzenia na to, co nas różni, a co nas łączy oraz przybliżyć się do perspektywy osoby, która jest według nas “inna”. A może wcale nie różni nas tak wiele?
Nikolett Gabri, Iwona Krakowiak

Program Konferencji w formacie pdf do pobrania tutaj.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Na warsztatach obowiązuje limit miejsc – 20 osób.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Rejestracja na wydarzenie (na całość lub na poszczególne części): od 30 sierpnia do 22 września.
O zakwalifikowaniu na konkretny warsztat decyduje kolejność zgłoszeń.

Zostały ostatnie wolne miejsca!

Więcej informacji:

Karolina Sieńkowska, k.sienkowska@stop-klatka.org.pl, tel. 518 261 987

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Bieżuńska 1/36,
03-578 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

Dołącz do naszego newslettera!

Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

Zobacz nasz kanał na YouTube