My
Zgłaszając się do Dramowej Akademii Wolontariackiej, każda z nas miała swoje cele
i oczekiwania wobec projektu. W pierwszym dniu szkolenia, kiedy to stworzyłyśmy grupę projektową starałyśmy się znaleźć wspólny mianownik naszych działań. Bo to co nas w dramie pociągało, to działanie właśnie. A akcja zaplanowana przez dwie psycholożki, studentkę MiSHU i teatrolożkę zapowiadała się ciekawe. Na początek zainteresowanie kulturą hiszpańską pomogło nam w wyborze nazwy: Chic@s.
Odbiorcy
Nasz warsztat skierowałyśmy do studentów, którzy już na studiach myślą o przyszłej pracy w zespołach interdyscyplinarnych i chcą podnieść swoje kompetencje w obszarze pracy w grupie, oraz do studentów udzielających się w kołach naukowych, którzy poza indywidualnym rozwojem chcieli zadbać o integrację w grupie oraz zrobić coś razem z innymi członkami koła. Jednym z elementów kluczowych we współpracy wydała nam się komunikacja, na niej więc też się skupiłyśmy. Do udziału zaprosiłyśmy studentów kilku warszawskich uczelni wyższych, z różnych lat studiów.
Nasze warsztaty
Podczas szkolenia poznałyśmy techniki dramowe, które postanowiłyśmy zaadaptować do tematu naszego warsztatu. Nasza nauka w projekcie opierała się o doświadczenie i kreatywność. Najpierw same brałyśmy udział w działaniach dramowych, aby następnie tworzyć nasze narzędzia od podstaw. Praca nad warsztatem okazała się wyzwaniem, które przyniosło nam dużą satysfakcję. Techniki dramy, których miałyśmy okazji doświadczyć na sobie podczas 4-dniowego miały nam pomóc w zachęceniu studentów do refleksji nad ich kompetencjami w obszarze współpracy, z naciskiem na skuteczną i efektywną komunikację w zespole. Wyzwaniem dla grupy było stworzenie wszystkich użytych narzędzi od podstaw, a poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie w prowadzeniu dawało wcześniejsze nasze indywidualne doświadczenie. Okres przygotowywania warsztatu i szczegółowe omawianie każdego z jego elementów był najbardziej intensywnym okresem w pracy grupy.
Podczas czterech poprowadzonych przez nas warsztatów miałyśmy okazję doświadczyć pracy z ok. 40 studentami, których zaangażowanie, kreatywność i gotowość do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami niejednokrotnie nas zaskoczyła. Treść zaproponowanego przez nas warsztatu jak i zastosowane przez nas techniki dramowe, fotografie i karty ról, spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników. Chętnie brali udział w proponowanych przez nas ćwiczeniach i z dużym entuzjazmem wykonywali zaproponowane zadania. Cieszyło nas, gdy widziałyśmy, że proponowane przez nas tematy odpowiadały na ich potrzeby oraz motywowały do szukania rozwiązań w odwołaniu do życia codziennego.
O DAW
Udział w Dramowej Akademii Wolontariackiej był doświadczeniem wzbogacającym zarówno ze strony uczestniczek i sprawczyń działań dramowych, jak i jako prowadzących warsztaty wykorzystujące techniki dramowe. Wcześniejsze doświadczenie było bardzo ważne dla dalszej pracy nad własnymi narzędziami i dbaniem o uczestników warsztatów, dlatego też warto podkreślić bardzo dobry program całego projektu, który skupia się na zobaczeniu dramy z różnych punktów widzenia, wejściem w różne role, co jest kluczowe dla samej idei dramy. Jak i sama drama, projekt skupia się na działaniu, od uczestnika (w przypadku dramy nie można tu użyć „biernego”) do prowadzącego. DAW jest bardzo zachęcającym pierwszym krokiem do stosowania dramy.
Autorki warsztatu: Justyna Gliściak, Karolina Jurga, Magda Kaczor, Monika Koziara.
Warsztat został zrealizowany w ramach projektu Dramowa Akademia Wolontariacka 2012 współfinansowanego przez m.st. Warszawa.