O tym, że współpraca popłaca bez względu na to, w jakim wieku jesteśmy wolontariuszki Dramowej Akademii Wolontariackiej próbowały przekonać seniorów z lubelskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i Klubu Aktywnego Seniora. Uczestnicy warsztatu zgłębiali tajemnice efektywnej komunikacji. Uczyli się również tego, jak wyznaczać cele i skutecznie je realizować. Warsztat poprowadziły: Marzena Miszczuk- Głowacka, Monika Mużacz, Kinga Nadłonek, Sylwia Niemirowska-Sarna.
Miejsce i grupa: Zajęcia zostały przeprowadzone dla dwóch grup:
pierwsza grupa: seniorzy-studenci pierwszego roku na Uniwersytecie Trzeciego Wieku
druga grupa: członkowie Klubu Aktywnego Seniora w Lublinie
Czas: Dla każdej z grup wolontariuszki przeprowadziły dwa spotkania trwające odpowiednio dwie i pół oraz dwie godziny.
Założenia warsztatu: Przygotowany warsztat miał pokazać seniorom, na czym polega efektywna współpraca, dlaczego jej umiejętność jest tak istotna oraz jakimi sposobami można ją wypracować. Wolontariuszkom zależało na zaakcentowaniu kilku kluczowych kwestii – skupiły się między innymi na sprawnej komunikacji oraz wspólnym wyznaczaniu celów i dążeniu do nich. Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, wykorzystały poznane na warsztacie Dramowej Akademii Wolontariackiej techniki oraz ćwiczenia: zadania i rozgrzewki dramowe, a także pracę za pomocą stymulatorów.
Opis warsztatu: Rozpoczęcie warsztatów od ćwiczeń dramowych pozwoliło nieznającym się wcześniej uczestnikom poczuć się dobrze i bezpiecznie w grupie oraz obdarzyć zaufaniem prowadzące, co, ze względu na różnicę wieku, nie było sprawą prostą i oczywistą. W merytorycznej części spotkania wolontariuszki przeprowadziły ćwiczenie o nazwie „Superwspółpraca”, w którym uczestnicy wcielali się w postaci z różnych epok. Kolejne zadanie opierało się na technice stymulatorów: poprzez otrzymane przedmioty seniorzy odkrywali historię pani Grażyny, garmażerki, której dylemat dotyczył stosunków panujących między pracownikami zakładu. Owa historia stała się impulsem do rozmowy na temat tego, czym jest współpraca, jak ją budować oraz jakie korzyści i zagrożenia mogą wypływać z chęci wspólnego działania. Podczas warsztatów przedstawiony został również praktyczny model komunikacji, czyli cztery kroki nadawania skutecznego komunikatu.
Nastroje i wrażenia: Przede wszystkim nauczyłyśmy się tego, że seniorzy nie są jednolitą grupą i mają różne potrzeby: niektórzy wolą ćwiczenia ruchowe, zabawy, innym natomiast zależy przede wszystkim na przyswajaniu informacji i wykorzystywaniu ich w konkretnych sytuacjach. Różni ich również poziom otwartości i umiejętności. Bardzo pozytywnie zaskoczył nas fakt, że w warsztatach uczestniczyły osoby aktywne w różnych dziedzinach życia, kreatywne i rozwijające swoje pasje. Większość z nich bardzo chętnie „wchodziła” w zaproponowane ćwiczenia i dobrze się bawiła podczas ich wykonywania. Seniorzy podkreślali, że zorganizowane przez nas zajęcia są dla nich miłą odskocznią od codzienności. Zauważyłyśmy, że największym powodzeniem cieszyły się ćwiczenia „zabawowe”, którym towarzyszyło wiele śmiechu i entuzjazmu.
Jako prowadzące również wyniosłyśmy wiele z przeprowadzonych warsztatów – doświadczyłyśmy pozytywnej atmosfery i niesamowitej energii epatującej z uczestników, otrzymałyśmy też motywującą informację zwrotną, a z kilku niedociągnięć wyciągnęłyśmy cenne wnioski. Jednak przede wszystkim uświadomiłyśmy sobie, że życie po sześćdziesiątce wcale się nie kończy, ale może się dopiero zacząć ;).
Autorzy: Marzena Miszczuk- Głowacka, Monika Mużacz, Kinga Nadłonek, Sylwia Niemirowska-Sarna