Na małe miasteczko spadła plaga klęsk i nieurodzajów. Jak poradzą sobie z tym mieszkańcy miasta? Co okaże się kluczem do sukcesu? „Współpraca- dobra praca”- czyli dramowo o tym, co utrudnia współpracę oraz jakie kroki można podjąć, by nasze działania były jeszcze bardziej skuteczne, a relacje w zespole dobre. Warsztat z młodzieżą poprowadziły: Anna Richert, Beata Paluszek, Beata Piech, Sylwia Rudka.
Miejsce i grupa: Zajęcia zostały przeprowadzone dla Młodzieżowej Rady Miasta w Lubaczowie i Strzyżowie, a także dla Samorządu Uczniowskiego Liceum Ogólnokształcącego w Lubaczowie. Uczestniczyła w nich młodzież w wieku gimnazjalnym i licealnym.
Czas: Warsztaty zostały zaplanowane jako jedno pięciogodzinne spotkanie dla każdej z grup.
Założenia warsztatu: Celem warsztatów były: integracja grup, poszerzenie wiedzy na temat metody win-win, a także poznanie pięciu przeszkód współpracy i sposobów ich pokonywania. Wolontariuszki skupiły się na rozwijaniu w uczniach umiejętności wspólnego podejmowania decyzji, aby w przyszłości byli oni bardziej otwarci na współpracę ułatwiającą osiąganie zamierzonych celów.
Opis warsztatu: Warsztaty rozpoczęły się od rozgrzewek dramowych, dzięki którym uczestnicy mieli okazję lepiej się poznać i zmniejszyć dystans między sobą. W drugiej części spotkania prowadzące przeprowadziły kluczowe dla zajęć ćwiczenie oparte na konieczności pracy zespołowej. Zadaniem uczniów było wcielenie się w przedstawicieli grup społecznych pewnego miasteczka, na które spadła plaga klęsk i nieurodzajów oraz znalezienie rozwiązania, które poprawiłoby sytuację mieszkańców.
Kolejne bardzo istotne ćwiczenie wykorzystywało technikę stymulatorów. Wyjmując przedmioty z torebki bohaterki – liderki grupy muzycznej, uczestnicy zagłębiali się w owianą tajemnicą historię. Po jej odkryciu każdy miał możliwość wcielenia się w konkretną postać i przedstawienia własnej wersji zdarzeń. Cykl Kolba zastosowany przez prowadzące umożliwił uczestnikom doświadczenie ćwiczenia, przeanalizowanie go oraz odniesienia go do realiów życia.
Nastroje i wrażenia: Przed warsztatami zastanawiałyśmy się, czy młodzież będzie chciała współpracować, wchodzić w role, dyskutować ze sobą, dzielić się przemyśleniami i refleksjami. Wątpliwości okazały się jednak bezpodstawne: zaproponowane rozgrzewki dramowe rozluźniły atmosferę i pozwoliły poczuć się pewniej nie tyko uczestnikom, lecz także nam- prowadzącym. W trakcie warsztatu byłyśmy pozytywnie zaskoczone aktywnością i kreatywnością uczniów, tym, jak chętnie wcielali się oni w role mieszkańców Kłopotowa i z jakim zaangażowaniem szukali najlepszego rozwiązania dla całego zespołu. Ciekawym doświadczeniem było także obserwowanie odmiennych sposobów rozwiązywania zadań przez poszczególne grupy oraz wysuwania innych wniosków. Wielu uczestników nigdy wcześniej nie spotkało się z metodą dramy, co było kolejnym powodem do naszej satysfakcji, zwłaszcza że posłużenie się taką formą pracy przyniosło wymierne korzyści. Podczas podsumowania uczniowie przyznali, że z zajęć wynoszą dla siebie nową wiedzę i umiejętności, które będą przydatne w codziennym życiu.
Autorzy: Anna Richert, Beata Paluszek, Beata Piech, Sylwia Rudka.