Na styczniowych warsztatach uczestnicy „Budowania projektów” mieli okazję pracować z technikami teatralnymi wykorzystywanymi w edukacyjnych i profilaktycznych projektach dramowych. Szkolenie obejmowało m.in. pracę z przedmiotami. Uczestnicy poznali magię „walizki z przedmiotami”, jak również siłę oddziaływania i zasady tworzenia „stymulatorów” (ang. compound stimulus), czyli specjalnie przygotowanego zestawu przedmiotów, z którego wypływa historia dająca początek improwizacji i innym technikom pozwalającym na zgłębienie motywacji i emocji bohaterów.
Uczestnicy poznali również w praktyce takie formy jak Teatr Forum czy Teatr w Edukacji, gdzie widownia może wkraczać na scenę, by zmieniać bieg wydarzeń. Sami stworzyli historię, na bazie której przygotowali krótkie przedstawienie, podczas gdy uczestnicy z widowni proponowali rozwiązania zaistniałych problemów głównego bohatera i sami je odgrywali. Tego rodzaju praca pozwoliła zapoznać się z podstawowymi zasadami tworzenia przedstawienia i budowania postaci.
Na koniec nasi dramowcy mogli odkryć swój potencjał w zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy poprzez technikę „płaszcza eksperta”. Wcielając się w rolę ekspertów dramy, w 4-osobowych grupach zapoznawali się dokładniej ze strategiami, zasadami i technikami dramy, jak również przekazywali zdobytą wiedzę pozostałym grupom na różne, ciekawe sposoby.
Dzięki naszej koleżance, Ali Dopierale, która specjalizuje się w ewaluacji, grupa poznała (bardzo ważną!) rolę i podstawowe zasady dobierania mierzalnych celów i ewaluowania skuteczności projektów. Zainteresowanie grupy tematem dobrze wróży dla projektów, które już wkrótce stworzą i dla ich przyszłej kariery trenerów dramy i warsztatów edukacyjnych 🙂
Oczywiście nie zabrakło dramowych gier i zabaw, takich jak „Gooffy”, „klucze babuni”, czy „bomba i tarcza”, które zawsze sprawiają wielką radość wszystkim uczestnikom.
„Wiecie co dla mnie było najważniejszą techniką tamtego warsztatu? Płaszcz eksperta. Pozwolił mi sformułować i uporządkować rozproszone do tej pory, luźne myśli na temat tego czym jest drama. Dziewczyny przygotowały dla nas fantastyczne materiały do opracowania referatu — książki o dramie. Nie spodziewałam się, że jest ich tak dużo i byłam szczęśliwa widząc je (moje doświadczenia mi mówi, że dostępność tych książek w bibliotekach jest dosyć ograniczona). A może poczułam się po prostu pewnie, bo jako człowieczek małej wiary, bałam się, że bez przewodnika zginę gdzieś w gąszczu tysiąca technik. No i nie ma to jak książka — respekt maluczkich wobec słowa pisanego jest wielki.
Podsumowując, pewnie każdy z nas wyniósł z drugiego Warsztatu swoje własne przemyślenia i z pewnością zainspirowały nas różne rzeczy. Ale najlepsze wydaje mi się to, że będziemy mogli tą różnorodność jakoś zjednoczyć tworząc razem projekty. I to już wkrótce!” – Karolina Dziełak
Dziękuję Izie Rególskiej i Karolinie Dziełak za nieocenioną pomoc w napisaniu relacji z warsztatu!
Dziękuję wszystkim uczestnikom i Kasi Markowskiej-Byczek – Kasi podwójnie 🙂