W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie

    Warsztat 2


    Na styczniowych warsztatach uczestnicy „Budowania projektów” mieli okazję pracować z technikami teatralnymi wykorzystywanymi w edukacyjnych i profilaktycznych projektach dramowych. Szkolenie obejmowało m.in. pracę z przedmiotami. Uczestnicy poznali magię „walizki z przedmiotami”, jak również siłę oddziaływania i zasady tworzenia „stymulatorów” (ang. compound stimulus), czyli specjalnie przygotowanego zestawu przedmiotów, z którego wypływa historia dająca początek improwizacji i innym technikom pozwalającym na zgłębienie motywacji i emocji bohaterów.


    Uczestnicy poznali również w praktyce takie formy jak Teatr Forum czy Teatr w Edukacji, gdzie widownia może wkraczać na scenę, by zmieniać bieg wydarzeń. Sami stworzyli historię, na bazie której przygotowali krótkie przedstawienie, podczas gdy uczestnicy z widowni proponowali rozwiązania zaistniałych problemów głównego bohatera i sami je odgrywali. Tego rodzaju praca pozwoliła zapoznać się z podstawowymi zasadami tworzenia przedstawienia i budowania postaci.

    Na koniec nasi dramowcy mogli odkryć swój potencjał w zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy poprzez technikę „płaszcza eksperta”. Wcielając się w rolę ekspertów dramy, w 4-osobowych grupach zapoznawali się dokładniej ze strategiami, zasadami i technikami dramy, jak również przekazywali zdobytą wiedzę pozostałym grupom na różne, ciekawe sposoby.

    Dzięki naszej koleżance, Ali Dopierale, która specjalizuje się w ewaluacji, grupa poznała (bardzo ważną!) rolę i podstawowe zasady dobierania mierzalnych celów i ewaluowania skuteczności projektów. Zainteresowanie grupy tematem dobrze wróży dla projektów, które już wkrótce stworzą i dla ich przyszłej kariery trenerów dramy i warsztatów edukacyjnych 🙂

    Oczywiście nie zabrakło dramowych gier i zabaw, takich jak „Gooffy”, „klucze babuni”, czy „bomba i tarcza”, które zawsze sprawiają wielką radość wszystkim uczestnikom.

    „Wiecie co dla mnie było najważniejszą techniką tamtego warsztatu? Płaszcz eksperta. Pozwolił mi sformułować i uporządkować rozproszone do tej pory, luźne myśli na temat tego czym jest drama. Dziewczyny przygotowały dla nas fantastyczne materiały do opracowania referatu — książki o dramie. Nie spodziewałam się, że jest ich tak dużo i byłam szczęśliwa widząc je (moje doświadczenia mi mówi, że dostępność tych książek w bibliotekach jest dosyć ograniczona). A może poczułam się po prostu pewnie, bo jako człowieczek małej wiary, bałam się, że bez przewodnika zginę gdzieś w gąszczu tysiąca technik. No i nie ma to jak książka — respekt maluczkich wobec słowa pisanego jest wielki.

    Podsumowując, pewnie każdy z nas wyniósł z drugiego Warsztatu swoje własne przemyślenia i z pewnością zainspirowały nas różne rzeczy. Ale najlepsze wydaje mi się to, że będziemy mogli tą różnorodność jakoś zjednoczyć tworząc razem projekty. I to już wkrótce!” – Karolina Dziełak

    Dziękuję Izie Rególskiej i Karolinie Dziełak za nieocenioną pomoc w napisaniu relacji z warsztatu!
    Dziękuję wszystkim uczestnikom i Kasi Markowskiej-Byczek – Kasi podwójnie 🙂

    Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
    ul. Bieżuńska 1/36,
    03-578 Warszawa
    NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

    Dołącz do naszego newslettera!

    Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

    Zobacz nasz kanał na YouTube