Prowadzący: Magdalena Kozubal, Beata Rainko, Monika Kur
W ramach Dramowej Akademii Wolontariackiej prowadziłyśmy warsztaty o nazwie “W poszukiwaniu odkrywcy” dla uczniów pierwszej klasy gimnazjum. Warsztaty odbyły się 9 i 11 czerwca br, każdy z nich trwał 5 godzin lekcyjnych. Ich celem było kształtowanie postawy odkrywcy wobec siebie i innych, czyli takiej postawy, która w kontakcie z drugą osobą nie opiera się na stereotypach i plotkach, ale zawsze stara się poznać jaki naprawdę jest drugi człowiek.
Jednym z ćwiczeń dramowych, które wykorzystałyśmy na szkoleniu, były fotografie. Uczniowie otrzymali dwie historie: Zosi oraz kuzynów Wojtka i Sylwii. Każda z grup wybierała moment najistotniejszy w danej historii i przedstawiała go drugiej części klasy. Uczestnicy zadając pytania i śledząc myśli bohaterów z fotografii powoli odkrywali kolejne elementy historii. Dowiedzieli się, że Sylwia jest wyśmiewana przez kolegów Wojtka, ponieważ pochodzi z nielubianego przez nich klubu kajakarskiego. Samotna i smutna Zosia okazała się utalentowaną osobą, która nie chce wysłać swoich prac na konkurs. Obawia się, że jej koledzy z klasy, którzy zniszczyli obrazy innych, zrobią to samo z jej pracą . Obserwatorzy fotografii i jej twórcy na koniec stworzyli idealne rozwiązanie zaprezentowanych historii. Wojtek oraz jego koledzy podjęli rozmowę z Sylwią bez względu na to, że pochodzi z nielubianego klubu sportowego, a Zosia dostała wsparcie od reszty klasy, nawet tej, która wcześniej zajmowała się niszczeniem prac kolegów.
Uczestnicy warsztatów chętnie wchodzili w rolę, angażowali się w opisane historie i aktywnie poszukiwali rozwiązań. Uczniowie poprzez to ćwiczenie odkryli blokady w poznawaniu osób czy też realizowaniu swoich marzeń. W trakcie omawiania fotografii uczestnicy stwierdzali, że warto poznawać innych, a nie tylko opierać się na stereotypach i opiniach innych.
Dzięki warsztatom miałyśmy niezwykłą okazję pracować z młodzieżą, zapoznać się z ich spojrzeniem i tym co jest dla nich ważne w obszarze poruszanych tematów. W trakcie szkolenia uczniowie zwrócili uwagę na współpracę, która jest dla nich ważna i chcieliby ją dalej rozwijać. Warsztaty były krokiem w tym kierunku, stworzyły one uczniom warunki do pracy w grupie, której brakuje im na lekcjach. Mogli oni poznać siebie i swoich kolegów oraz koleżanki z klasy w nowych sytuacjach.