O nas
Pozytywne nastawienie, otwartość na drugiego człowieka i pewna nadwyżka emocjonalna, to są nasze cechy. Lubimy pracę z ludźmi, jesteśmy trochę zwariowane, uzależnione od szkoleń i nie lubimy stać w miejscu. Dramowa Akademia Wolontariacka, to kolejne wyzwania, odkrywanie siebie, poważne przedsięwzięcia. Warsztat z komunikacji, który stworzyłyśmy od podszewki jest naszym wspólnym dramowym dziełem. I choć wydawało się to ogromnie trudne i skomplikowane, to dziś możemy jednogłośnie stwierdzić, że nie było tak DRAMA-tycznie. A w skład naszej grupy weszły:
- Kinga Gąsowska Szatałowicz
- Jolanta Hołubowicz
- Eva Walicki
Naszą grupę wspierał również Marcin Sekściński, który badanie potrzeb i warsztat przeprowadził równolegle do nas w Kolnie.
Cel
Głównym celem warsztatu było doskonalenie umiejętności skutecznej komunikacji, zapoznanie uczestników z komunikacją niewerbalną i komunikatem JA.
Dla kogo?
Grupę docelową stanowili rodzice dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, którzy na co dzień są pochłonięci opieką nad dzieckiem. Stanowią grupę dosyć zorganizowaną, są członkami stowarzyszenia „Jeden Świat” im. Prof. Zbigniewa Religi . Spotykają się raz w tygodniu, aby omówić sprawy dotyczące stowarzyszenia . W tym czasie ich dzieci mają zorganizowane zajęcia. Większość rodziców brała udział w różnego rodzaju warsztatach. Są dosyć aktywni i udzielają się społecznie. Wykazują się aktywną postawą społeczną, ponieważ bardzo często biorą udział przy organizacji różnego rodzaju imprez, akcji charytatywnych czy działań na rzecz stowarzyszenia. Zależy im na dobrej komunikacji, bo doświadczyli sytuacji, w których różnica zdań zaważyła na realizacji działań. Sądzą, że umiejętność skutecznej komunikacji korzystnie wpłynie na jakość ich wspólnych działań, pozwoli im zawalczyć o swoje i doda im pewności siebie.
O warsztacie słów kilka
Pięciogodzinny warsztat podzieliłyśmy na dwie części. Pierwsza część składała się z rozgrzewki i śmiesznej improwizacji, która prezentowała sytuację braku komunikacji.
Śmieszna improwizacja to historia zapalonego konstruktora, który testuje swój wynalazek „odchwaszczasz wybiórczy” i singielki szykującej romantyczną kolację dla swojego chłopaka. Improwizacja i orędzia do sąsiada stały się bodźcem do rozmowy o komunikacji interpersonalnej.
Drugą wykorzystaną przez nas techniką były karty ról i kręgi uczuć. Wymyślona przez nas sytuacja, inspirowana realnymi problemami opowiada historię wójta, który zamyka wiejską szkołę i kompetentnej dyrektorki tej szkoły. Pojawiający się konflikt interesów, równoważne wartości i emocje – to konflikt, którego doświadczyli uczestnicy tego warsztatu. Patowa sytuacja, równorzędność racji. Jak z tej sytuacji wyjść bohatersko?
Technika kręgi uczuć umożliwiła i odblokowała kanały informacyjne. Rozmowy o uczuciach, potrzebach, bycie wewnątrz i na zewnątrz kręgu dały szerszą perspektywę widzenia tych samych spraw. Różnorodność doświadczania.
Podczas mini wykładu uczestnicy zapoznali się z komunikatem JA. Bogatsi już w wiedzę i doświadczenie, stosując komunikat JA, odegrali inspirowaną rozmowę wójta z panią dyrektor. To ćwiczenie przekonało uczestników, że mówienie o swoich uczuciach z jednej strony jest niezmiernie trudne, a drugiej strony – jest kluczem do efektywnej komunikacji.