„SUBST. Reorientacja” to dramowy program profilaktyczny mieszczący się w obszarze profilaktyki uzależnień. W 2015 roku realizowany był Technikum Budowlanego nr 5 w Zespole Szkół nr 24 oraz uczniów Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 3 (łącznie dla 8 klas).
Głównym celem projektu było zwiększenie wiedzy o przyczynach i mechanizmach zjawiska uzależnień, w tym mechanizmu „substytutu” oraz rozwijanie postawy aktywnego i konstruktywnego radzenia sobie z sytuacjami problemowymi i niepodejmowania zachowań ryzykownych.
W ramach projektu realizowane były następujące działania:
4 spektakle interaktywne:
Każdy ze spektakli trwał około 90 min i był prowadzony przez facylitatora-jokera. Tematem spektaklu było niezaspokojenie własnych potrzeb na rzecz zastępowania ich substytutem, środkami psychoaktywnymi, przez nastoletnią dziewczynę. Ważną częścią spektaklu była technika „gorących krzeseł”, pozwalająca uczniom na rozmowę z wybranymi bohaterami, dzięki czemu poznawali motywy i konsekwencje określonych zachowań, postaw, towarzyszące im myśli i emocje bohaterów, by potem wyciągnąć własne wnioski i zaproponować własne rozwiązania.
8 warsztatów psychoedukacyjnych:
Każda z klas wzięła udział w 3-godzinnym warsztacie dramowym, który służył pogłębieniu tematyki poruszonej w spektaklu i przeanalizowaniu mechanizmu substytutu. Uczestnicy mieli również przestrzeń na określenie własnych wartości i ścieżek, które mogą doprowadzić do ich uzyskania.
2 spotkania dla nauczycieli
Spotkania były prowadzone przez specjalistę zajmującego się terapią uzależnień. Podczas spotkań nauczyciele mieli możliwość poznać procedurę postępowania z uczniem, który zażywa środki psychoaktywne, dowiedzieć się więcej o miejscach oferujących pomoc osobom uzależnionym oraz uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z tematyką.
Program SUBST. Reorientacja realizowany jest przez Stowarzyszenie od 2011 roku. Tegoroczna edycja była współfinansowana przez Urząd Dzielnicy Wola m.st. Warszawy.