W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie
    • Cykliczne warsztaty w świetlicach lub szkołach
    • Superwizje i konsultacje
      • Warsztaty Klubowiczów
        • Razem możemy więcej
        • Z bajką w świat emocji
        • Rozbitkowie współpracują w podstawówce
        • Dzieci w krainie emocji
        • Stawianie granic a efektywna współpraca
        • Nie pasuje? Zmień to!
        • Chcemy być grupą na własnych zasadach!
        • Skrzydła motywacji
        • Dobrze być sobą
        • Czy ja mam mocne strony?
        • Język żyrafy, czyli co ułatwia współpracę
        • Spotkanie z Obcym- warsztat Bibliodramy
        • Dziecięce podróże małe i duże
    • Kim jesteśmy?
      • Julia Borowiak
      • Magdalena Cylwik
      • Magdalena Kaczor
      • Marta Matus
      • Karolina Mucha
      • Anna Perzyńska
      • Agnieszka Rucińska
      • Monika Gębicka
      • Natalia Łukaszewska
    • 160-godzinny wolontariat dramowy!
      • Ambasadorzy Akademii Porozumienia
      • Na ścieżkach kariery. Jak szukać by znaleźć?
      • Rusz paszczą!
      • Znajdę sposób

Stawianie granic a efektywna współpraca

Stawianie granic a efektywna współpraca

Miejsce i grupa: Uczniowie klasy V i VI ze Szkoła Podstawowej nr 80 im. Marii Kownackiej w Warszawie

Czas: Warsztat zaplanowany został w każdej klasie na cztery godziny lekcyjne [dwa spotkania po 1,5h]

Założenia warsztatu:

Jak mówić o uczuciach? Jak przestrzegać swoich granic i nie naruszać cudzych? W jaki sposób komunikować się z innymi w sytuacjach problemowych?

Celem warsztatu było kształcenie umiejętności wyrażania uczuć i potrzeb bez naruszania granic drugiej osoby, doskonalenie umiejętności efektywnej współpracy w grupie, integracja i rozwijanie kreatywnego myślenia.

Podczas zajęć uczestnicy za pomocą różnorodnych ćwiczeń dramowych i plastycznych mieli możliwość tworzenia i rozwiązywania sytuacji problemowych. Równocześnie uczyli się prezentować własne zdanie w konfrontacji z cudzymi.

Przebieg warsztatu:

Warsztaty rozpoczynały się rozgrzewkami dramowymi, które przygotowywały dzieci do dalszych zajęć i wprowadzały je w świat fikcji. Podczas warsztatów wykorzystywane były techniki dramowe takie jak: bajka, improwizacja, teatr obrazu i burza mózgów. Zajęcia wzbogaciło zastosowanie elementów arteterapii oraz pozostawienie dzieciom przestrzeni na wspólną dyskusję.

Jednym z najciekawszych zadań okazało się tworzenie przez uczestników „Ludzików”. Klasa została podzielona na 4 losowo dobrane grupy. Następnie dwie otrzymały narysowane na brystolu postaci ludzików smutnych, pozostałe grupy przedstawiające postać radosną. Zadaniem każdej grupy była odpowiedź na pytania:

-Co czuje i myśli Ludzik?

– Jakie ma objawy w ciele?

Na wykonanie zadania uczestnicy mieli 10 minut i mogli korzystać z dowolnych materiałów pomocniczych (kredek, flamastrów, pasteli).

Istotnym celem tego ćwiczenia było pobudzenie świadomości ciała i zwrócenie uwagi na to jak w różnych sytuacjach emocje i uczucia wpływają na nasze ciało. Udało się wywołać u dzieci refleksję i pomóc im przyjrzeć się sobie w relacjach tworzonych tu i teraz.

Warsztat przyniósł wiele satysfakcji i nowych doświadczeń. Dzieci wykazały się dużą chęcią współpracy, zaangażowania i otwartości. Ważną częścią była dyskusja podsumowująca warsztat, w trakcie której uczniowie wykazali się nowo nabytymi umiejętności.

Nastroje i wrażenia:

Jako trenerki dramy zyskałyśmy możliwość współpracy z dużą grupą dzieci, która była dla Nas nie lada wyzwaniem. Miałyśmy przestrzeń, w której mogłyśmy przełożyć naszą teoretyczną wiedzę z zakresu dramy i arteterapii na praktyczną. Doświadczyłyśmy kontaktu z młodym człowiekiem i poznałyśmy jego potrzeby.

Karola i Ola, prowadzące warsztaty

Słowa kluczowe: drama, dzieci, emocje, problemy, stawianie granic

Autorki: Karola Mucha, Ola Kawecka

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Bieżuńska 1/36,
03-578 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

Dołącz do naszego newslettera!

Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

Zobacz nasz kanał na YouTube