W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie

Start-Art

Projekt zakończony – w tej zakładce znajdują się dane pochodzące z okresu jego realizacji.

Zapraszamy do zapoznania się z aktualnie realizowanymi projektami

START-Art to program Stowarzyszenia STOP-KLATKA bezpośrednio nawiązujący do angielskiego modelu community theatre, teatru społeczności lokalnej.

W Anglii termin community theatre nabrał określonego znaczenia, od czasu kiedy Ann Jellicoe’s w 1979 roku stworzyła Colway Theatre Trust. Od tego momentu pod pojęciem community theatre rozumiemy wydarzenie teatralne, które ma szczególne znaczenie dla społeczności lokalnej, ponieważ jest tworzone i wykonywane przez jej członków.

W brytyjskim modelu community theatre specjalista dramy oraz wybrani członkowie społeczności lokalnej są zaangażowani w tzw.„ zbieranie historii“ funkcjonujących w danej społeczności (jako podania, mity, historie z przeszłości mające szczególne znaczenie emocjonalne lub historyczne dla danej społeczności).

Budowanie przedstawienia na bazie funkcjonujących historii — często realnych wydarzeń z przeszłości – ma na cele zintegrowanie, scalenie społeczności (czasem będących ze sobą w konflikcie, izolujących się wzajemnie) i wyartykułowanie ważnych wydarzeń, które je definiują, dając tym samym nowy wgląd w charakter wspólnej historii, która łączy, a nie dzieli.

Zebrane historie stanowią punkt wyjścia do warsztatów dramowych prowadzonych dla społeczności lokalnej, których celem jest stworzenie scenariusza przedstawienia teatralnego zawierającego najważniejsze wątki, elementy historii lub całe ich fragmenty.

W ten sposób stworzony i opracowany scenariusz jest następnie pod okiem prowadzącego warsztaty udoskonalany a następnie prezentowany szerszej publiczności. Aktorami, muzykami, scenografami są uczestnicy warsztatów.

W modelu brytyjskim zaangażowanych w prace nad przedstawieniem może być nawet 150 osób — przedstawicieli społeczności lokalnej; przestrzeń sceniczną tworzą zwykle duże nieteatralne przestrzenie jak najbardziej nawiązujące do historii i życia członków społeczności z którą prowadzona jest praca teatralna.

Comunnity theatre różni się od teatrów amatorskich tym, że tworzone przedstawienie nie jest adaptacja dobrze znanych dramatów przez grupę amatorów wystawianych w tradycyjnym stylu, w budynku teatralnym.

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA w 2006 roku przeniosło brytyjski model pracy ze społecznością lokalną na warszawską Pragę Północ.

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Ładna 23,
03-629 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083