Projekt zakończony – w tej zakładce znajdują się dane pochodzące z okresu jego realizacji.
Zapraszamy do zapoznania się z aktualnie realizowanymi projektami
START-Art to program Stowarzyszenia STOP-KLATKA bezpośrednio nawiązujący do angielskiego modelu community theatre, teatru społeczności lokalnej.
W Anglii termin community theatre nabrał określonego znaczenia, od czasu kiedy Ann Jellicoe’s w 1979 roku stworzyła Colway Theatre Trust. Od tego momentu pod pojęciem community theatre rozumiemy wydarzenie teatralne, które ma szczególne znaczenie dla społeczności lokalnej, ponieważ jest tworzone i wykonywane przez jej członków.
W brytyjskim modelu community theatre specjalista dramy oraz wybrani członkowie społeczności lokalnej są zaangażowani w tzw. zbieranie historii funkcjonujących w danej społeczności (jako podania, mity, historie z przeszłości mające szczególne znaczenie emocjonalne lub historyczne dla danej społeczności).
Budowanie przedstawienia na bazie funkcjonujących historii — często realnych wydarzeń z przeszłości – ma na cele zintegrowanie, scalenie społeczności (czasem będących ze sobą w konflikcie, izolujących się wzajemnie) i wyartykułowanie ważnych wydarzeń, które je definiują, dając tym samym nowy wgląd w charakter wspólnej historii, która łączy, a nie dzieli.
Zebrane historie stanowią punkt wyjścia do warsztatów dramowych prowadzonych dla społeczności lokalnej, których celem jest stworzenie scenariusza przedstawienia teatralnego zawierającego najważniejsze wątki, elementy historii lub całe ich fragmenty.
W ten sposób stworzony i opracowany scenariusz jest następnie pod okiem prowadzącego warsztaty udoskonalany a następnie prezentowany szerszej publiczności. Aktorami, muzykami, scenografami są uczestnicy warsztatów.
W modelu brytyjskim zaangażowanych w prace nad przedstawieniem może być nawet 150 osób — przedstawicieli społeczności lokalnej; przestrzeń sceniczną tworzą zwykle duże nieteatralne przestrzenie jak najbardziej nawiązujące do historii i życia członków społeczności z którą prowadzona jest praca teatralna.
Comunnity theatre różni się od teatrów amatorskich tym, że tworzone przedstawienie nie jest adaptacja dobrze znanych dramatów przez grupę amatorów wystawianych w tradycyjnym stylu, w budynku teatralnym.
Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA w 2006 roku przeniosło brytyjski model pracy ze społecznością lokalną na warszawską Pragę Północ.