Młodzi ludzie często nie wierzą w to, że mają wpływ na swoje otoczenie. Zwykle sprawczość przypisują jedynie władzom miasta, szkoły, instytucjom. Celem dramowego warsztatu przeprowadzonego dla uczniów lubelskiego technikum było pokazanie młodzieży, że nawet najmniejsze działanie może wpłynąć na ich otoczenie, zmienić na lepsze życie danej społeczności. Warsztat poprowadziły: Aneta Kołtun, Magdalena Łuczyn, Magdalena Mazurek-Chlebuś, Kamila Nowosad.
Miejsce i grupa: Warsztaty odbyły się w Bursie nr 6 przy Zespole Szkół Energetycznych. Brali w nich udział podzieleni na dwie grupy uczniowie Zespołu Szkół Energetycznych, głównie z klas pierwszych, mieszkający w bursie.
Czas: Warsztaty zostały przeprowadzone w wymiarze pięciu godzin lekcyjnych dla każdej grupy (łącznie dziesięć godzin) i obejmowały po dwa spotkania (115 minut/warsztat).
Założenia warsztatu: Grupa miała poczuć w sobie moc sprawczą w kontakcie z urzędnikami i instytucjami. Głównym założeniem wolontariuszek było nauczenie młodych ludzi schematu tworzenia pisma urzędowego oraz podstawowych zasad zachowania w urzędzie, a także podzielenie się wiedzą na temat specyfiki wybranych placówek administracyjnych. Intencją prowadzących było to, aby po odbytym szkoleniu uczestnicy nauczyli się zadawania precyzyjnych pytań, kompletowania potrzebnych dokumentów oraz prowadzenia rozmowy bez uprzedzeń wobec urzędników.
Opis warsztatu: Warsztat przeprowadzony został metodą dramy stosowanej. Każde spotkanie rozpoczynało się od rozgrzewki, która miała za zadanie rozruszać młodzież bądź skoncentrować jej uwagę – w zależności od zaproponowanych ćwiczeń. Centralnym punktem pierwszego dnia warsztatów wolontariuszki uczyniły stymulatory. Na podstawie przedmiotów znajdujących się w plecaku bohatera uczniowie mieli odkryć historię, w której maturzysta mierzy się z problemem budowy podjazdu dla chorej sąsiadki. Chłopak szuka pomocy w różnych instytucjach, między innymi w spółdzielni mieszkaniowej, ucząc się przy okazji, jak poprawnie napisać podanie.
Podczas budowania historii młodzież wykazała się wnikliwością i kreatywnością. Uczestnicy doskonale zorientowali się w sytuacji oraz dotarli do idealnego jej rozwiązania. Mając szansę wysłania SMS-a z radą dla Mateusza (głównego bohatera), doradzili mu w pomysłowy i konkretny sposób, jak mądrze pomagać: ile czasu można poświęcić na wspieranie innych bez szkody dla relacji z bliskimi osobami i groźby zaniedbania własnych obowiązków. Następnie chętnie włączyli się we wspólne tworzenie i omawianie schematu pisma urzędowego.
Główną osią kolejnego spotkania było tworzenie fotografii. Młodzi ludzie uchwycili w kadrze zdjęciowym najistotniejsze problemy związane z wizytą w wybranej placówce administracji publicznej, a potem szukali idealnego ich rozwiązania. Tematyka drugiego dnia warsztatu skupiała się na ochronie praw konsumenta, skutkach zgubienia lub kradzieży dokumentów bądź telefonu oraz zachowania się w urzędzie. Na zakończenie prowadzące rozdały uczestnikom krótki niezbędnik ze spisem najważniejszych ich zdaniem stron internetowych korespondujących z tematyką zajęć.
Nastroje i wrażenia: Jesteśmy zadowolone zarówno z przebiegu samych warsztatów, jak i z efektów końcowych przeprowadzonych przez nas spotkań. Wierzymy, że uczestnictwo w nich oswoiło młodzież z urzędami i pobudziło do pozytywnego myślenia na temat własnych możliwości, a także pokazało, że pisanie pism czy podań nie musi być trudne.
Jesteśmy przekonane (dowiodły tego przeprowadzone przez nas ankiety oraz zaangażowanie uczestników podczas trwania warsztatów), iż osiągnęłyśmy zamierzone cele. Młodzi ludzie byli zachwyceni metodą prowadzenia zajęć, której wcześniej nie mieli okazji doświadczyć. Ich aktywna postawa i kreatywność zachęciły nas do jeszcze większego zaangażowania w warsztaty oraz do głębszego poznania tajników dramy stosowanej, tak, by w przyszłości jak najskuteczniej korzystać z tej metody.
Autorki: Aneta Kołtun, Magdalena Łuczyn, Magdalena Mazurek-Chlebuś, Kamila Nowosad