Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” prowadzi badania ewaluacyjne nad projektem „Dramowi Obywatele” mające na celu odpowiedź na pytanie, czy metoda dramy stosowanej jest skutecznym narzędziem edukacji obywatelskiej. Skutecznym tzn. takim, który prowadzi do wzrostu aktywności obywatelskiej młodzieży i jej upodmiotowieniu*.
Odpowiedzi na to pytanie dostarczy badanie przeprowadzone w trzech modułach:
- trenerzy
- młodzież i lokalni liderzy
- realizatorzy projektu
Badanie trenerów projektu będzie pełnić podwójną role – z jednej strony będzie służyć zebraniu informacji na temat sposobu realizacji projektu (z położeniem nacisku na dobre praktyki), z drugiej zaś, dzięki refleksji nad własnymi działaniami oraz wymianie doświadczeń, powinno przyczynić się do podniesienia kompetencji trenerów w zakresie stosowania metody i przekonania, co do jej skuteczności w pracy z młodzieżą.
Drugi moduł badania ewaluacyjnego zorientowany będzie na analizę zmian jakie zaszły, w młodzieży oraz lokalnych liderach w wyniku ich uczestnictwa w programie, co pozwoli na ocenę skuteczności metody.
Trzeci moduł dotyczy zbadania jaka zmiana zaszła w postrzeganiu Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA. Badanie to odbędzie się podczas konferencji podsumowującej projekt oraz po zakończeniu projektu w wyniku monitoringu ilości i jakości obywatelskich projektów realizowanych przez Stowarzyszenie w partnerstwach oraz działań proobywatelskich prowadzonych metodą dramy przez inne organizacje/osoby na bazie inspiracji działaniami Stowarzyszenia lub w konsultacji ze Stowarzyszeniem.
*W rozumieniu kryterium skuteczności odwołujemy się do jego definicji zaproponowanej przez Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne patrz. www.pte.org.pl
Na podstawie „Założenia metodologiczne ewaluacji projektu Dramowi Obywatele„