Aż 55% starostów roku na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego nie dostrzega żadnych korzyści dla siebie wynikających z faktu pełnienia tej funkcji. Brak motywacji wpływa na jakość współpracy i działań podejmowanych przez Samorząd Studencki. Anna Wójcik, wolontariuszka długoterminowa z Rzeszowa, postanowiła podjąć wyzwanie! Poprowadziła warsztat mający na celu podnieść efektywość działań samorządu.
Miejsce i grupa: starości i inni aktywni studenci działający na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Rzeszowskiego
Czas: warsztaty odbyły się w dniach 18-20 maja 2015 r.
Założenia projektu:
Warsztaty miały stać się okazją do odkrywania swojego potencjału uczestników oraz poszukiwania ról, które chętnie przyjmują w zespole. Kolejnym celem było poszerzenie ich wiedzy na temat efektywnej komunikacji. Ostatnią fazą projektu było tworzenie własnych działań na rzecz społeczności akademickiej swojego Wydziału oraz przyglądanie się dynamice grupy i etapom jej rozwoju.
Wszystko po to, aby móc efektywnie działać w Samorządzie Studenckim!
Opis warsztatu:
Warsztaty poprzedziła diagnoza potrzeb trzydziestu starostów Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego. W ramach analizy danych zebranych podczas badania ankietowego zauważono, że 55% starostów nie dostrzega żadnych korzyści dla siebie wynikających z faktu pełnienia tej funkcji. 23% wskazuje na możliwość nawiązania częstszych kontaktów z wykładowcami, 10% dostrzega w byciu starostą możliwość nawiązania nowych znajomości, 6 % zauważa iż będąc starostą ma lepszy dostęp do informacji i może decydować o sprawach studenckich i jedynie 6 % wskazuje na własną satysfakcję jako korzyść wynikającą z tej funkcji. Starości byli jednak chętni do nawiązania ze sobą ścisłej współpracy (taką chęć wyraziło 87% badanych), dlatego też uznano, że warsztat integrujący tę grupę, dający możliwość poznania swoich możliwości i odkrycia potencjału na tle zespołu w pełni odpowiada na potrzeby wyżej wymienionej grupy. Dodatkowo zauważono też, że: przebadani studencki to osoby dobrze radzące sobie w podejmowaniu czynności organizacyjnych. Dlatego też stworzenie im przestrzeni do wzajemnego poznania się oraz wymiany doświadczeń i wspólnego tworzenia działań na uczelni mogłoby znacząco wpłynąć na wzrost jakości działań podejmowanych przez studentów w ramach działalności studenckiej w czasie studiów. Studenci potrzebują też poszerzenia wiedzy i umiejętność z zakresu pracy metodą projektową, gdyż tworzenie jakichkolwiek przedsięwzięć w ramach działalności Samorządu Studenckiego wymaga od nich m. in. umiejętności tworzenia opisu projektu, jego budżetu oraz rzetelnego sprawozdania z jego realizacji.
Na rozwój tych właśnie umiejętności postawiono podczas warsztatu!
W ramach warsztatów uczestnicy generowali również własne pomysły na projekt oraz rozpisali jeden z tych pomysłów, tak aby w przyszłym semestrze móc go zrealizować. Padły następujące pomysły projektów:
- Stworzenie w widocznym miejscu studenckiej tablicy ogłoszeń,
- Wymiana książek – stworzenie punktu w którym każda osoba będzie mogła zostawić niepotrzebne jej już pozycje literatury związanej ze studiami i nie tylko i wypożyczyć te, które ją interesują,
- Stworzenie placu wypoczynkowego dla studentów na niewykorzystanym terenie przy uczelni i na uczelni,
- Cykliczne spotkania z „ciekawymi” osobami oraz warsztaty od studentów dla studentów,
- Organizacja koncertów charytatywnych,
- Studenckie wieczory filmowe,
- Imprezy tematyczne
Uczestnicy warsztatów postanowili skupić się nad opracowanie projektu „Strefy studenta” w budynku Wydziału.
Nastroje i wrażenia:
Dzięki udziałowi w nim studenci, zauważyli że:
Wzrosła średnio | Wzrosła znacznie | |
Integracja osób w grupie warsztatowej | 0% | 100% |
Umiejętność komunikowania swoich potrzeb | 83% | 17% |
Wiedza na temat ról grupowych | 50% | 50% |
Świadomość podejmowanych przez siebie ról grupowych | 67% | 33% |
Wiedza na temat dynamiki pracy zespołowej | 50% | 50% |
Wiedza na temat metody projektowej | 17% | 83% |
Umiejętność tworzenia projektu z uwzględnieniem jego podstawowych elementów | 17% | 83% |
Mamy nadzieję, że zapał i energia, która towarzyszyła grupie podczas warsztatów przetrwa próbę czasu i w przyszłym semestrze będzie można usłyszeć o działaniach, które podejmą działając w ramach Samorządu Studentów Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Autorka: Anna Wójcik