Rozbitkowie współpracują w podstawówce
Miejsce i grupa docelowa: Uczniowie klasy V ze Szkoła Podstawowej nr 80 im. Marii Kownackiej w Warszawie
Czas: Warsztat zaplanowany został na dwa dni
Założenia warsztatu:
Jak współpracować z innymi? Jak dobrze czuć się w grupie? W jaki sposób komunikować się z innymi, żeby rozwiązywać swoje problemy.
Głównym zadaniem podczas warsztatu było podwyższenie poziomu poczucia wspólnoty, a także próba uświadomienia korzyści wynikających z pracy w grupie oraz zwrócenie uwagi na różnorodność punktów widzenia. Cel miał zostać osiągnięty poprzez naukę efektywnej komunikacji w klasie i zwrócenie uwagi uczniów na fakt, że mówienie o swoich potrzeb wspiera i rozwija współpracę.
Przebieg warsztatu:
Uczniowie na czas warsztatu zamienili się w podróżników odbywających rejs po Oceanie Atlantyckim i Morzu Karaibskim. Na początku, przy pomocy zabaw, współpasażerowie zapoznawali się, integrowali i wspólnie łapali wiatr w żagle. Wprowadzenie w świat fikcji pozwoliło uczestnikom odbyć wspólny rejs po morzu, odkrywać kolejne wyspy, łączyć siły w celu przetrwania i przeżycia przygody. Metafora wzburzonego morza świetnie oddała problemy, konflikty i sukcesy pojawiające się w codziennym życiu klasy i pomogła odnaleźć wspólne rozwiązania – tak, żeby nikt nie wypadł za burtę.
Zajęcia pokazały, że dla dzieci ważne jest angażowanie się w zadania wymagające współpracy, zaufania, łączenia sił i kompetencji. Istotne okazało się także uzmysłowienie uczniom, że sukces grupy jest jednocześnie sukcesem każdego członka zespołu. Warsztat pomógł wzmocnić poczucie bezpieczeństwa w klasie, co z kolei pozwoliło pokonać obawy przed pracą z ciałem i współdziałaniem z osobami płci przeciwnej.
Nastroje i wrażenia:
Zrealizowałyśmy nasze cele. Wykorzystałyśmy różnorodność grupy do zbudowania pomagającego sobie zespołu. Uświadomiłyśmy sobie, jak owocna może być współpraca w zespole. A także parze trenerskiej!
Agnieszka i Kasia, prowadzące warsztaty
Słowa kluczowe: drama, dzieci, współpraca, integracja
Autorki: Agnieszka Rucińska, Katarzyna Leoniewska