Celem projektu jest uwrażliwienie młodych ludzi na problemy związane z niewłaściwym gospodarowaniem wody i śmieci przez człowieka, a także uświadomienie faktu, że nasze codzienne, dzisiejsze wybory mają wpływ na to, w jakim świecie będziemy żyć za kilkanaście, kilkadziesiąt lat. Projekt stanowi kontynuację działań rozpoczętych w roku szkolnym 2020/2021.
Działania w projekcie:
- 2 godzinne warsztaty dla klas dot. gospodarowania odpadami lub zasobami wodnymi (do wyboru przez wychowawcę). Podczas warsztatów wykorzystujemy technikę dramową zwaną stymulatorami. Polega ona na wprowadzeniu uczestników do pewnej historii za pomocą zestawu przedmiotów. Uczestnicy, badając zestaw przedmiotów, próbują odgadnąć historię i nazwać problem w niej przedstawiony. Scenariusze warsztatów zostały opracowane i przetestowane w poprzedniej edycji projektu (dotacja BE m.st. Warszawy na rok 2020/2021). Jego autorkami i autorami są trenerki ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA oraz zewnętrzni eksperci i ekspertki w temacie śmieci (dziennikarka, autorka książki “Nie śmieci, Julia Wizowska) i wody (dr Damian Absalon ze Śląskiego Centrum Wody, dr Sebastian Szklarek z Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii Polskiej Akademii Nauk).
- Jedna z historii (warsztat o wodzie) dzieje w przyszłości i pokazuje odczuwalne w codziennym życiu skutki nadmiernej eksploatacji naszej planety przez człowieka (np. ograniczony dostęp do wody pitnej, wyschnięte zbiorniki wodne, konieczność silnej redukcji spożycia lub reglamentacja). Jest ona pokazana z perspektywy Magdy, 12-letniej dziewczynki żyjącej w 2050 roku. Natomiast bohaterem warsztatów dotyczących gospodarowania odpadami jest 10-letni Adam, który przeprowadza się do Warszawy z Vitapuru (fikcyjnego miasta), w którym żyje się zgodnie z zasadami „less waste”. Po powrocie dzieli się ze swoimi rówieśnikami swoim doświadczeniem i obserwacjami. Uczestnicy warsztatu poznają sposoby na ograniczenie produkcji śmieci oraz recykling odpadów.
- Warsztaty kończą się wyborem przez uczniów eko-chalengu, który są gotowi wdrożyć w swoje codzienne funkcjonowanie, tak aby przeciwdziałać degradacji środowiska naturalnego.
- Powstanie podręcznika „Edukacja ekologiczna – jak to robić twórczo i rzetelnie. Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek”. W publikacji obalamy kilka popularnych, ale szkodliwych mitów w edukacji ekologicznej, opowiadamy o tym, co warto mieć z tyłu głowy, kiedy pracujemy z dziećmi w temacie ekologii (i nie tylko w tym!), dzielimy się pomysłami na krótsze oraz bardziej rozbudowane ekologiczne działania edukacyjne do zrealizowania w trakcie zajęć oraz podpowiadamy gdzie szukać rzetelnych informacji oraz skąd czerpać inspiracje do pracy w tym temacie.
Pobierz bezpłatnie e-booka Download
Kontakt do koordynatorki projektu:
Karolina Sieńkowska, k.sienkowska@stop-klatka.org.pl, tel. 518 261 987