We wrześniu 2007 roku Stowarzyszenie rozpoczęło realizację projektu profilaktyki przemocy rówieśniczej adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i nauczycieli. Projekt powstał podczas warsztatów prowadzonych przez wybitnych specjalistów dramy stosowanej, Johna Somersa i Fionę Macbeth, zorganizowanych przez Stowarzyszenie STOP-KLATKA w partnerstwie z British Council.
Elementy projektu
- Bezpieczne wprowadzenie do tematu przemocy przez pracę z rekwizytami pochodzącymi z przedstawienia i badanie ankietowe (45-minut)
- Interaktywny teatr (3 x 45 minut)
- Przedstawienie — młodzież poznaje myśli i emocje towarzyszące bohaterom w obliczu przemocy oraz motywy i konsekwencje ich zachowań i postaw.
- Warsztat dramowy — uczniowie poprzez własną aktywność (praca w grupach, dyskusje, improwizacje) wypracowują rozwiązania dla bohaterów przedstawienia, które będą mogli stosować w realnym życiu.
- Integracja wiedzy i doświadczeń (45-minut)
- listy do wybranego bohatera spektaklu
- decyzje o osobistym zaangażowaniu w działania przeciwko agresji
- Pakiety materiałów edukacyjnych:
- dla uczniów, zawierające m.in. informacje o sposobach radzenia sobie z przemocą i agresją oraz odpowiedzi bohaterów przedstawienia na listy
- dla nauczycieli, w tym konspekty zajęć warsztatowych, umożliwiających dalszą pracę z uczniami oraz, docelowo, film o technikach dramowych w pracy z grupami.
- Warsztaty dla nauczycieli z zakresu komunikacji, rozwiązywania konfliktów i wykorzystania technik dramowych w pracy nauczyciela i wychowawcy. Osoby zainteresowane zamówieniem warsztatów prosimy o kontakt.
Metody
Prze-móc prze-moc wpisuje się w nurt profilaktyki pozytywnej, której formą działania są metody aktywizujące i interaktywne zakładające komunikację dwustronną, inicjujące proces interakcji oraz angażowania uczestników w działanie zmierzające m.in. do wzmacniania zasobów uczestników.
Badania N.Toblera (2000) oraz Toblera i Strattona (1997) wskazały, iż skuteczność programów profilaktycznych zależy od metodyki pracy i dzieli je na interaktywne (bardziej skuteczne) oraz nieinteraktywne (mniej skuteczne).
Metoda dramy stosowanej wykorzystuje naturalną umiejętność człowieka do wchodzenia w role w celu osiągnięcia zamierzonej zmiany. Ogromnym walorem dramy jest możliwość przeżywania doświadczeń w bezpiecznych warunkach, bo pod osłoną roli, którą się odgrywa.
Uczestnicy mogą dowolnie testować alternatywne rozwiązania problemu. Wybór rozwiązania efektywnego prowadzi do pozytywnej reakcji grupy i pozytywnego wzmocnienia. Dzięki temu uczestnicy przekonują się, że pozytywne rozwiązania są możliwe, co więcej, mimo pozornej trudności czy niedostępności okazują się proste i całkiem naturalne. Dodatkowo wzrasta poczucie wspólnoty z grupą — grupa się integruje, dając oparcie i impuls do wspólnych, pozytywnych działań w trakcie projektu, jak i po jego zakończeniu.
Realizacja i finansowanie projektu
W realizacji projektu uczestniczy 8 praktyków dramy, nauczycieli, osób z doświadczniem w pracy warsztatowej w Polsce i za granicą.
Finansowanie projektu: szkoły, we współpracy ze Stowarzyszeniem Praktyków Dramy STOP-KLATKA, mogą występować o dofinansowanie realizacji warsztatów dla uczniów i nauczycieli do lokalnych instytucji takich jak: Ośrodki Pomocy Społecznej, Gminne Komisje ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Kuratoria Oświaty i Urzędy Marszałkowskie.
Stowarzyszenie stara się również o dofinansowanie projektu z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wierzymy, że nasza inicjatywa zostanie dostrzeżona i uznana za cenną, gdyż metoda dramy dowiodła swojej skuteczności w wielu krajach na całym świecie, przyczyniając się do zmniejszenia skali występowania wielu poważnych problemów społecznych.