W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie

    Prze-móc prze-moc

    Projekt zakończony. W tej zakładce znajdują się informacje i dane pochodzące z okresu jego realizacji. Kontynuacją projektu jest program SPOKO – SPOtkania z KOnfliktem.

    We wrześniu 2007 roku Stowarzyszenie rozpoczęło realizację projektu profilaktyki przemocy rówieśniczej adresowanego do młodzieży gimnazjalnej i nauczycieli. Projekt powstał podczas warsztatów prowadzonych przez wybitnych specjalistów dramy stosowanej, Johna Somersa i Fionę Macbeth, zorganizowanych przez Stowarzyszenie STOP-KLATKA w partnerstwie z British Council.

    Elementy projektu

    Przyjacióki

    Przyjacióki

    1. Bezpieczne wprowadzenie do tematu przemocy przez pracę z rekwizytami pochodzącymi z przedstawienia i badanie ankietowe (45-minut)
    2. Interaktywny teatr (3 x 45 minut)
      • Przedstawienie — młodzież poznaje myśli i emocje towarzyszące bohaterom w obliczu przemocy oraz motywy i konsekwencje ich zachowań i postaw.
      • Warsztat dramowy — uczniowie poprzez własną aktywność (praca w grupach, dyskusje, improwizacje) wypracowują rozwiązania dla bohaterów przedstawienia, które będą mogli stosować w realnym życiu.
    3. Integracja wiedzy i doświadczeń (45-minut)
      • listy do wybranego bohatera spektaklu
      • decyzje o osobistym zaangażowaniu w działania przeciwko agresji

      Nowe koleżanki Marty

      Nowe koleżanki Marty

    4. Pakiety materiałów edukacyjnych:
      • dla uczniów, zawierające m.in. informacje o sposobach radzenia sobie z przemocą i agresją oraz odpowiedzi bohaterów przedstawienia na listy
      • dla nauczycieli, w tym konspekty zajęć warsztatowych, umożliwiających dalszą pracę z uczniami oraz, docelowo, film o technikach dramowych w pracy z grupami.
    5. Warsztaty dla nauczycieli z zakresu komunikacji, rozwiązywania konfliktów i wykorzystania technik dramowych w pracy nauczyciela i wychowawcy. Osoby zainteresowane zamówieniem warsztatów prosimy o kontakt.

    Iwonka w tarapatach

    Iwonka w tarapatach

    Metody

    „Prze-móc prze-moc“ wpisuje się w nurt profilaktyki pozytywnej, której formą działania są metody aktywizujące i interaktywne zakładające komunikację dwustronną, inicjujące proces interakcji oraz angażowania uczestników w działanie zmierzające m.in. do wzmacniania zasobów uczestników.

    Badania N.Toblera (2000) oraz Toblera i Strattona (1997) wskazały, iż skuteczność programów profilaktycznych zależy od metodyki pracy i dzieli je na interaktywne (bardziej skuteczne) oraz nieinteraktywne (mniej skuteczne).

    Metoda dramy stosowanej wykorzystuje naturalną umiejętność człowieka do wchodzenia w role w celu osiągnięcia zamierzonej zmiany. Ogromnym walorem dramy jest możliwość przeżywania doświadczeń w bezpiecznych warunkach, bo pod osłoną roli, którą się odgrywa.

    Uczestnicy mogą dowolnie testować alternatywne rozwiązania problemu. Wybór rozwiązania efektywnego prowadzi do pozytywnej reakcji grupy i pozytywnego wzmocnienia. Dzięki temu uczestnicy przekonują się, że pozytywne rozwiązania są możliwe, co więcej, mimo pozornej trudności czy niedostępności okazują się proste i całkiem naturalne. Dodatkowo wzrasta poczucie wspólnoty z grupą — grupa się integruje, dając oparcie i impuls do wspólnych, pozytywnych działań w trakcie projektu, jak i po jego zakończeniu.

    Realizacja i finansowanie projektu

    W realizacji projektu uczestniczy 8 praktyków dramy, nauczycieli, osób z doświadczniem w pracy warsztatowej w Polsce i za granicą.

    Finansowanie projektu: szkoły, we współpracy ze Stowarzyszeniem Praktyków Dramy STOP-KLATKA, mogą występować o dofinansowanie realizacji warsztatów dla uczniów i nauczycieli do lokalnych instytucji takich jak: Ośrodki Pomocy Społecznej, Gminne Komisje ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Kuratoria Oświaty i Urzędy Marszałkowskie.

    Stowarzyszenie stara się również o dofinansowanie projektu z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wierzymy, że nasza inicjatywa zostanie dostrzeżona i uznana za cenną, gdyż metoda dramy dowiodła swojej skuteczności w wielu krajach na całym świecie, przyczyniając się do zmniejszenia skali występowania wielu poważnych problemów społecznych.

    Patron medialny projektu

    Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
    ul. Bieżuńska 1/36,
    03-578 Warszawa
    NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

    Dołącz do naszego newslettera!

    Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

    Zobacz nasz kanał na YouTube