Zapraszamy do przeczytania i poznania sylwetek osób prowadzących warsztaty dramowe, prelekcje i pokazy spektakli podczas Międzynarodowego Forum Praktyków Dramy. Wśród nich znajdziecie różnorodne osobistości: od brytyjskiego nauczyciela dramy po profesora nauk społecznych. Nie zabraknie wśród nich również wielu praktyków i praktyczek dramy.
Agnieszka Bogucka
Absolwentka pedagogiki ze specjalnością twórczej resocjalizacji w WSPR PEDAGOGIUM, gdzie uczestniczyła w dwuletnim cyklu warsztatów dramowych, tworzyła i realizowała spektakle Teatru Forum. Ukończyła szereg kursów z zakresu technik dramowo-teatralnych w pracy z grupą, komunikacji interpersonalnej, uzależnień oraz tworzenia projektów i zarządzania nimi. Prowadzi zajęcia dramowe z dziećmi, młodzieżą oraz studentami. Jako członkini SPD STOP-KLATKA realizuje i koordynuje dramowo-teatralne projekty profilaktyczne i edukacyjne.
„Drama pobudza do spontanicznego zaangażowania w działanie. Pozwala na pracę na zasobach i doświadczeniach ludzi – to nauczyło mnie dużej elastyczności i otwartości na drugiego człowieka.”
Ewa Maria Brzozowicz
Nauczycielka akademicka, mediatorka, trenerka dramy i biznesu. Członkini zarządów SPD STOP-KLATKA oraz Instytutu Rozwiązywania Konfliktów. Absolwentka UW i SWPS oraz szkoleń w kraju i za granicą, m.in. Mediacje i negocjacje, Studium Pracy z Procesem
(w tym rozwiązywanie najbardziej konfliktogennych sytuacji na świecie – A. Mindell), NLP, Przeciwdziałanie przemocy.
„Drama jest ważnym narzędziem w mojej zawodowej pracy z konfliktem. Dzięki fikcyjności sytuacji oraz byciu w roli można doświadczać konfliktu – jako mechanizmu
– z dystansem. Techniki dramowe ułatwiają wgląd w ludzkie myśli i motywacje, pozwalają zrozumieć, że nieadekwatne zachowanie innych jest często spowodowane konfliktem wewnętrznym a nie zamierzonym działaniem przeciwko nam.”
Aleksandra Chodasz
Absolwentka rocznego kursu dramy (Uniwersytet w Exeter), Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych (Uniwersytet Warszawski), szkoły trenerskiej i licznych kursów z pracy z grupą. Trenerka umiejętności psychospołecznych, rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, członkini-założycielka i od 2008 roku prezeska SPD STOP-KLATKA. Przeprowadziła ponad 3000 godzin warsztatów z wykorzystaniem metody dramy, dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz konsultacji i szkoleń z pracy dramą.
„Drama pozwala mi na ekspresję i ciągłe poznawanie siebie i świata. Pasjonuje mnie sposób, w jaki wydobywa energię i potencjał z ludzi, to jaka jest różnorodna i jak stwarza przestrzeń do szybkiego dochodzenia do sedna problemów i ich rozwiązań.”
Anna Cieśluk
Trenerka, coach. Absolwentka psychologii społecznej i klinicznej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej . Ukończyła szkoły trenerów i coachingu, kurs terapii skoncentrowanej na rozwiązaniu oraz liczne szkolenia z zakresu dramy i terapii tańcem. Członkini zwyczajna SPD STOP-KLATKA, w którym koordynuje projekty
społeczne, prowadzi treningi twórczości i warsztaty z budowania relacji równorzędnych. Współautorka programów rozwojowych. Specjalizuje się w budowaniu osobistej i zespołowej strategii działania w oparciu o wartości, tożsamość i myślenie systemowe.
„Cenię metodę dramy za możliwości, jakie daje, m.in. za to, że poszerza perspektywę patrzenia na rzeczywistość”.
Prof. dr hab. Janusz Czapiński
Profesor na Wydziale Psychologii UW i prorektor Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie. Zajmuje się psychologią społeczną i psychologią zmiany społecznej. Od 1991 r. współprowadzi badania nad jakością życia Polaków w okresie zmiany społecznej (od 200 r. pod nazwą Diagnoza Społeczna). Autor koncepcji poświęconych emocjonalnym i poznawczym mechanizmom adaptacji, m.in. cebulowej teorii szczęścia, teorii zaangażowania, teorii pozytywno-negatywnej asymetrii (we współpracy z Guido Peetersem z Uniwersytetu Katolickiego w Leuven, Belgia), teorii niewdzięczności społecznej. Członek rad redakcyjnych czasopism naukowych i międzynarodowych towarzystw naukowych, auto, współautor lub redaktor kilkudziesięciu prac naukowych. Komentator bieżących wydarzeń społecznych, członek gremiów doradczych, konsultant trzech premierów III RP.
Maria Depta
Trenerka, praktyk dramy, autorka projektów społecznych, wykładowca, doktorantka na wydziale psychologii w SWPS. Ukończyła Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW, oraz Pomagisterskie Studium Dziennikarstwa UW. Jest absolwentką szkoły trenerów biznesu FRDL, rocznych studiów dramy stosowanej w Exeter University (Wielka Brytania). Współprowadzi grupy teatralno-terapeutyczne i warsztaty pracy z grupą w Szkole Animatorów Teatru Obrzędowego w Centrum Praw Kobiet. Od 2005 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Pedagogium w Warszawie (prowadzi kursy „Techniki dramowe” i „Projekty dramowe”).
Drama to dla narzędzie warsztatowe, a z także ważna metoda pracy z grupą, w której niesamowicie cenna jest możliwość spotkania siebie i innych.
Karolina Dessoulavy-Komarczewska
Absolwentka psychologii na SWPS w Warszawie i Szkoły Trenerów (TROP). Od kilku lat jako trener i konsultant, prowadzi projekty szkoleniowe z zakresu m.in. komunikacji, umiejętności menadżerskich i kreatywności. Ponadto jako HR Manager zajmuje się rekrutacja personelu oraz zarządzaniem talentami. Jednocześnie koordynuje projekty społeczne i jest trenerem w SPD STOP-KLATKA.
„Drama jest dla mnie wielokrotnie szansa do spróbowania swoich sił, sprawdzenia swojego potencjału w trudnych sytuacjach. Metody pracy z dramą rozbudzają we mnie kreatywność, która pomaga mi efektywnie funkcjonować na co dzień. Bycie w roli otwiera przede mną nowe drogi, pomaga mi tez lepiej rozumieć motywy mojego i innych działania.”
Małgorzata Gajdemska
Trenerka dramy, współautorka i realizatorka projektów dramowych, aktorka, streetworkerka. Absolwentka pedagogiki społecznej (Uniwersytet Zielonogórski) oraz szkoleń z zakresu pracy z grupą, tworzenia i zarządzania projektami, dramy i teatru. Drama zajmuje się
od 2006 roku. Ma doświadczenie trenerskie w pracy z młodzieżą gimnazjalną i licealną, studentami oraz osobami dorosłymi.
„Drama wzbogaciła mój warsztat trenerski i umiejętności pracy z grupą o nową jakość. Wykorzystując tą metodę, pracuje z ludźmi na wielu płaszczyznach jednocześnie
– spotykam ich w myśleniu, działaniu, doświadczaniu, emocjach i refleksji. Drama nauczyła mnie tez pracy nad sobą, kreatywności, elastyczności i uważności na drugiego człowieka.”
dr Adam Jagiełło-Rusiłowski
Edukator i innowator społeczny. Anglista, dr pedagogiki (UG). Studiował dramę na Uniwersytecie Northern Iowa, przywództwo lokalne na Uniwersytecie Columbia i przedsiębiorczość społeczną w INSEAD Business School. Lider Teatru Wybrzeżak i Odysei Umysłu, stypendysta Forda i Ashoki. W Instytucie Pedagogiki UG bada stosowanie dramy w rozwoju kompetencji kluczowych w krajach EU oraz Strefie Gazy.
„Drama nauczyła mnie dialogowania jako wywierania wpływu na świat. Dysponując obcymi, zdesperowanymi głowami, wiedzą i mądrością spoza tu i teraz, zmieniając perspektywę i pozycje władzy łatwiej o innowacyjne rozwiązania. Promuję dramę, bo wierzę w sens partycypacji a boję się skutków wykluczenia społecznego.”
Katarzyna Markowska
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, ukończyła roczny kurs Dramy Stosowanej na Uniwersytecie w Exeter (Wielka Brytania). Podczas pobytu w Wlk. Brytanii uczestniczyła w wielu kursach o charakterze dramowo- teatralnym oraz warsztatach pracy z ciałem. Od 6 lat współpracuje w Stowarzyszeniu Praktyków Dramy STOP-KLATKA, współtworząc i realizując projekty edukacyjne oraz z zakresu profilaktyki społecznej. Współtwórca projektów teatralno-terapeutycznych w Centrum Praw Kobiet. Od 5 lat zajmuje się teatrem pantomimy, od 4 lat aktorka warszawskiego Teatru Pantomimy MIMO.
„Drama to dla mnie praca z emocjami w formie umownej – poprzez użycie płaszcza roli, a przez to praca staje się bezpieczna i daje ogromne możliwości na wykorzystanie wyobraźni”.
Ahmed Sarhan
Ahmed Sarhan jest wychowankiem dramy. Od dziecka uczył się w Teatrze Dziennym „Al-jaum- al- masrah” w Gazie, na sztukach pisanych dla lub przez młodych Palestyńczyków. Wcześniej zaczął też sam prowadzić warsztaty i pisać sztuki. Uczestniczył w badaniu DICE, kiedy to jego praca była ujęta w liczby i okazała się najskuteczniejszym sposobem na polepszenie kompetencji społecznych uczniów z najgorszej szkoły. Podczas Forum poprowadzi warsztat Prawa człowieka a drama.
Prof. John Somers
Honorowy członek władz Uniwersytetu w Exeter, założyciel magazynu “Research in Drama Education” oraz Międzynarodowej Konferencji Badawczej w Exeter. Twórca programu studiów magisterskich z dziedziny teatru stosowanego, autor i reżyser programów teatralnych, założyciel i dyrektor artystyczny teatrów Exstream i Tale Valley Community. W 2003 r. został uhonorowany nagrodą specjalną Amerykańskiego Stowarzyszenia Teatru i Edukacji. Jest członkiem honorowym Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA.
„Dzięki dramie pomagam ludziom w opracowywaniu i przedstawianiu ich własnych historii, często związanych ze społecznościami, w których żyją. Przygotowuję produkcje teatralne realizowane i w teatrze, i w przestrzeniach pozateatralnych, dotyczące takich zagadnień jak np. samookaleczenia i samobójstwa, psychoza, inżynieria genetyczna.”
Małgorzata Szyszka
Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, w 2004S r. uzyskała dyplom reżysera. Liderka Stowarzyszenia „Grupa Przedsięwzięć Teatralno-Medialnych”. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wyreżyserowała
m. in. „Dwa razy dwa – cztery, czyli wszystko, co piękne i wzniosłe” na podstawie F. Dostojewskiego (I miejsce na 32. OFTJA we Wrocławiu). Realizuje filmy dokumentalne
np. „Śladami Herberta po Lwowie” oraz prowadzi autorski warsztat teatralno-filmowy „Dziwierz”.
„Drama dla mnie to wnikliwe spotkanie z: drugim człowiekiem. Nieustające ćwiczenie charakteru. Teatralne pogotowie ratunkowe. Sprawdzian umiejętności reżyserskich.”
Małgorzata Winiarek-Kołucka
Członkini Zarządu SPD STOP-KLATKA, praktyczka dramy, psycholożka i trenerka, absolwentka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz XXVI Edycji Szkoły Treningu i Warsztatu Psychologicznego w Ośrodku Pomocy i Edukacji Psychologicznej INTRA. Drama pracuje od 2006 r., przeprowadziła łącznie ok. 500 godzin warsztatów dramowych.
„Drama ujęła mnie tym, że daje nieograniczona możliwości bycia w różnych rolach i sytuacjach, dzięki czemu za każdym razem, gdy nią pracuję, odkrywam nową cząstkę siebie i uczestników moich warsztatów. Przełamałam swoje stereotypy, zmieniłam myślenie i zobaczyłam, że każdy jest wyjątkowy, ma swoją jakość. Wystarczy ją zobaczyć, docenić i rozwijać – przez dramę”.