W 2009 roku w projekcie „TROPER – czyli na twórczym tropie do rozwiązania problemów” wzięły udział 233 osoby, uczniowie i uczennice 10 klas warszawskich szkół ponadgimnazjalnych.
W czasie warsztatów uczestnicy mieli okazję, wykorzystując takie metody jak praca z przedmiotami, improwizacja i karty ról, do przyglądania się światu z różnych perspektyw, generowania nowych rozwiązań.
Szczególnie angażującym młodzież elementem zajęć było analizowanie historii dwóch przyjaciółek, Natalii i Kasi, które wzięły udział w konkursie malarskim i to doprowadziło do konfliktu między nimi. Uczniowie wcielali się w te dwie postacie, przeżywali ich historię pod płaszczami roli a następnie generowali za pomocą burzy mózgów możliwe rozwiązania tej sytuacji. Ostatecznie wypracowane sposoby były prezentowane w formie piosenek, gdzie grupa Kaś odśpiewała grupie Natalii propozycję tego, jak mogą dojść do porozumienia. Na co (również w formie piosenki) odpowiedziała grupa Natalii.
Na pytanie: „Czy poleciłbyś warsztaty innym osobom” 92% uczniów podało odpowiedź twierdzącą. Uczestnicy odpowiadali, korzystając z pięciostopniowej skali (od „zdecydowanie nie” do „zdecydowanie tak”). Ponadto na otwarte pytania zawarte w ankiecie dotyczące tego, czym były dla nich warsztaty lub czego się nauczyli, odpowiadali: „Były okazją do zmiany myślenia na pozytywne”; „Nauczyły mnie innego podejścia do kłótni z koleżankami”; „Dzięki warsztatom poznałam metody, np. burzę mózgów, które są bardzo przydatne w życiu”.
Zajęcia dla pedagogów i nauczycieli „Twórcze metody pracy na zajęciach szkolnych” realizowane w 2009 roku również zostały ocenione wysoko, na pytanie: „Jak ogólnie oceniasz przydatność warsztatów” uzyskałyśmy wynik: 4,8 na skali pięciostopniowej.
Przykładowe opinie uczestników: „Najlepsze szkolenie wewnątrzszkolne, w jakim uczestniczyłam”; „Konkretne przykłady, które można zastosować”; „Ciekawe metody, które urozmaicą moje lekcje”.
Nauczyciele często podkreślają, że dzięki tym warsztatom ich lekcje są dużo ciekawsze, uczniowie lepiej zapamiętują przekazywane im treści dzięki przytaczanym skojarzeniom i wykorzystywaniu różnych metod nauki (np. rysunki, rymowanki, skojarzenia, muzyka itp. na jeden określony temat).
TROPER – projekt rozwoju twórczego dla młodzieży ponadgimnazjalnej i jej wychowawców autorstwa: Anny Cieśluk, Karoliny Dessoulavy i Małgorzaty Winiarek-Kołuckiej. Projekt dofinansowany ze środków m.st. Warszawy.