Mamy przyjemność oddać w Państwa ręce publikację, której celem jest wsparcie Was, jako wychowawców i nauczycieli, pracujących w klasach I-VI szkoły podstawowej, w budowaniu dobrej atmosfery w klasie – zarówno w relacjach uczeń-uczeń, jak i nauczyciel-uczeń. Publikacja powstała we współpracy z Oddziałem Terenowym Towarzystwa Rozwijania Aktywności Dzieci Szansa Warszawa Targówek – Ta Szansa w ramach projektu Lokalny System Wsparcia na Targówku.
Niniejsza publikacja jest zbiorem ćwiczeń do przeprowadzenia w klasie, np. na godzinie wychowawczej, w trzech obszarach: budowanie zespołu klasowego, edukacja o emocjach oraz profilaktyka przemocy.
Każdy rozdział rozpoczyna się od wstępu – wiedzy psychologicznej z określonego obszaru tematycznego. Zanim zaczniemy edukować klasę, warto sprawdzić, co sami 3 wiemy o: procesie grupowym, integracji grupy, emocjach, konflikcie, przemocy. Wiedza ta wydaje się być niezbędna, a na pewno ułatwiająca pracę z grupą. Świadomość mechanizmów psychologicznych ułatwia rozumienie tego, co dzieje się w grupie oraz z poszczególnymi osobami, pomaga w znalezieniu bardziej skutecznego rozwiązania.
Propozycje zawarte w podręczniku to ćwiczenia, które niejednokrotnie przetestowałyśmy podczas prowadzonych przez nas warsztatów. Wybrałyśmy te, do których mamy największe zaufanie i widzimy, że sprawdzają się w dużej liczbie grup/klas – są skuteczne, a forma jest atrakcyjna dla dzieci.
Łączymy siłę różnych metod i teorii. Ćwiczenia, które proponujemy, opierają się m.in. na metodzie Porozumienia bez Przemocy, Pozytywnej Dyscyplinie, mindfulness. Zachęcamy do korzystania z różnorodnych form w pracy z grupami, m.in. z metody dramy stosowanej, angażującej uczestników na wielu poziomach.
Nie wiemy, do jakiej rzeczywistości wrócimy po wakacjach. Dlatego też zależało nam, aby ćwiczenia były łatwo modyfikowalne do wersji on-line. Opisujemy, jak to zrobić przy każdym ćwiczeniu.
Pobierz e-book
Download