Głównym zamierzeniem Budowania projektów dramowych jest integracja młodych ludzi wokół realizacji projektów dramowych.
Planowane szkolenia oraz merytoryczna i organizacyjna opieka nad każdym zespołem projektowym zapewnią uczestnikom nie tylko możliwość doskonalenia własnych umiejętności, ale również wprowadzenia pozytywnych zmian społecznych w grupach, w których zostaną przeprowadzone projekty.
Każdy etap projektu niesie nowe korzyści
- Szkolenia z zakresu dramy, pracy z grupą i budowania projektów.
Każdy uczestnik weźmie udział w 5 warsztatach prowadzonych przez dwóch praktyków dramy, trenerów warsztatów psychoedukacyjnych licencjonowanych przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Łącznie 70 godzin szkoleń, w tym między innymi, w jaki sposób:
- zbadać potrzeby grupy,
- określić cel projektu dramowego,
- dobrać odpowiednie techniki, stworzyć konspekt warsztatu
- pracować dramą w grupie na różnych etapach procesu grupowego
- zrealizować projekt i przeprowadzić ewaluację.
Szkolenia odbędą się według ustalonego harmonogramu, pomiędzy grudniem 2006 a majem 2007.
W ramach szkoleń uczestnicy otrzymają materiały edukacyjne, co ułatwi samodzielne pogłębianie wiedzy na temat dramy i teatru stosowanego w edukacyjnej i profilaktycznej pracy z grupą. Pomiędzy szkoleniami uczestnicy będą mogli korzystać z konsultacji specjalisty dramy za pośrednictwem dyskusyjnego forum dramowego.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenia Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli STOP-KLATKA. Zaświadczenie może posłużyć:
- jako podstawa zaliczenia praktyk studenckich, po uzgodnieniu z opiekunem praktyk (aktualnie, studenci Wydziału Pedagogiki UW mają możliwość zaliczenia praktyk indywidualnych u Pani dr Ewy Kozdrowicz)
- do awansu zawodowego nauczyciela
- jako dowód odbytych szkoleń w procesie ubiegania się o status trenera warsztatów psychoedukacyjnych
- Tworzenie zespołów projektowych, tj. kilkuosobowych grup, z których każda zbuduje od podstaw swój własny projekt edukacyjny lub profilaktyczny.
Każdy zespół projektowy będzie miał swojego opiekuna. Opiekun to osoba doświadczona w tworzeniu i realizacji projektów, której zadaniem jest wspieranie grupy w realizacji celu m.in. poprzez wydobywanie potencjału członków zespołu.
Samodzielna decyzja o tematyce, celu, grupie odbiorców, formie i miejscu realizacji projektu pozwolą uczestnikom zespołu na:
- pogłębianie własnych zainteresowań
- pełne zaangażowanie w projekt
Wspólna praca nad projektem będzie szansą na:
- zintegrowanie posiadanej wcześniej wiedzy i umiejętności z nowymi, nabytymi podczas warsztatów
- uczenie się sztuki komunikacji, mediacji, negocjacji, podejmowania decyzji i wielu innych umiejętności życiowych
- weryfikację swoich umiejętności w bezpiecznych dla siebie warunkach, bo pod opieką specjalistów i w grupie przyjaznych sobie ludzi.
- Realizacja projektów. Każdy zespół przeprowadzi projekt w przygotowanej przez siebie formie (np. interaktywnego przedstawienia, happeningu, warsztatów dramowych lub in.).
Projekty są prowadzone na zasadzie wolontariatu, tzn. uczestnicy nie otrzymują wynagrodzenia za ich prowadzenie oraz mają podpisaną umowę
wolontariacką ze Stowarzyszeniem STOP-KLATKA lub inną organizacją, np. tą, w której realizowany jest projekt.
Realizacja projektów dla wybranych przez zespoły grup będzie nie tylko kolejną szansą na uczenie się, ale również da uczestnikom możliwość wpływania na życie ludzi, którzy są dla nich ważni — wprowadzenia pozytywnej zmiany społecznej.
Tworzenie i realizacja projektów to tzw. learning by doing, czyli uczenie się – metody dramy, tworzenia i zarządzania projektami, komunikacji, podejmowania decyzji itd. – przez praktykę.
Pokonywanie siebie, swoich trudności i obaw – przy stałej współpracy ze specjalistami, ludźmi, którzy przeszli ten sam proces – to najlepszy sposób na poszerzenie percepcji i rozwój umiejętności potrzebnych w życiu i pracy.
Projekty zostaną udokumentowane i będą promowane m.in. w broszurce edukacyjnej, na stronie internetowej Stowarzyszenia, podczas seminariów i międzynarodowej konferencji dramy w listopadzie 2007.
- Ewaluacja. Każdy warsztat i projekt stworzony przez wolontariuszy zostanie poddany ewaluacji. Dodatkowo, uczestnicy zostaną proszeni o wypełnienie specjalnych ankiet przed, w trakcie i po projekcie. Dzięki temu każdy uczestnik, Stowarzyszenie i sponsor projektu będą mogli ocenić jego rezultaty oraz słabe i mocne strony. To z kolei posłuży do tworzenia jeszcze lepszych projektów w przyszłości.
- Forum dyskusyjne i strona internetowa. Uczestnicy projektu, którzy zarejestrują się na stronie internetowej Stowarzyszenia STOP-KLATKA będą mogli przez cały czas trwania projektu wymieniać się doświadczeniami z innymi i uzyskać poradę specjalisty z dziedziny dramy. Na forum dyskusyjnym dyżury będą pełnić coatche, osoby prowadzące warsztaty i superwizorzy.
Na stronie będziemy sukcesywnie zamieszczać materiały m.in. o projektach dramowych realizowanych na świecie. Osoby, które chcą być powiadamiane o nowościach na stronie prosimy o zapisanie się do naszego newslettera.
- Dalsze możliwości rozwoju. Po zakończeniu głównej części projektu przewidujemy możliwość dalszego rozwijania kompetencji dramowych i trenerskich dla osób chcących współpracować ze STOP-KLATKĄ. Osoby te będą mogły uczestniczyć w międzynarodowej konferencji dramy, planowanej na listopad 2007, oraz w warsztacie z pozyskiwania funduszy. Będą również mogły ubiegać się o status członka Stowarzyszenia.