Co wpływa na naszą motywację do współdziałania? Czym różni się „słuchanie” od „słyszenia”? Jak udzielać konstruktywnych informacji zwrotnych by atmosfera w naszym zespole była dobra, a nasze działania, skuteczne? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć sobie uczestnicy warsztatu-studenci Uniwersytetu Rzeszowskiego- poprowadzonego przez wolontariuszki: Annę Wójcik, Marikę Raróg, Magdalenę Żelazny.
Miejsce i grupa: Warsztaty zostały przeprowadzone na Uniwersytecie Rzeszowskim, w Biurze Karier oraz na Wydziale Pedagogicznym przy ul. Ks. Jałowego 24; grupa: aktywni studenci działający jako starości, członkowie samorządu studenckiego, członkowie kół naukowych i innych organizacji studenckich na Uniwersytecie Rzeszowskim i w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania.
Czas: warsztat został przeprowadzony dla dwóch grup, z których każda uczestniczyła w jednym dniu zajęć:
warsztat pierwszy (25.02.2015 r.) odbył się w siedzibie Biura Karier UR i trwał 6 godz. dydaktycznych; wzięło w nim udział 9 osób,
warsztat drugi (04.03.2015 r.) odbył się na Wydziale Pedagogicznym UR i trwał 5 godz. dydaktycznych; wzięły w nim udział 32 osoby.
Założenia warsztatu: Przed szczegółowym zaplanowaniem warsztatów prowadzące postanowiły dowiedzieć się, jakie umiejętności warto rozwijać w studentach, aby podejmowane przez nich inicjatywy obywatelskie przyczyniały się do rozwoju ich kompetencji komunikacyjnych i jakości współpracy. Przeprowadzona diagnoza wykazała, że komunikacja między starostami i innymi zaangażowanymi w życie uczelni studentami odbywa się głównie poprzez portale społecznościowe, rzadziej mailowo lub telefonicznie, brak jest natomiast kontaktów osobistych (lub występują one w wąskim zakresie). Wśród pomysłów dotyczących podniesienia efektywności współpracy najczęściej akcentowana przez studentów była potrzeba spotkań „twarzą w twarz”, mających służyć lepszemu poznaniu się oraz budowaniu otwartych, koleżeńskich relacji. Uwzględniając te wnioski, wolontariuszki postawiły na rozwój kompetencji komunikacyjnych uczestników, uświadomienie wpływu własnych potrzeb na pracę grupy oraz korzyści wypływających ze wspólnego działania. Podczas warsztatów wykorzystano ćwiczenia integrujące oraz techniki dramowe.
Opis warsztatu: W pierwszej fazie obu spotkań prowadzące skoncentrowały się na integracji uczestników, tworząc im przestrzeń do rozmowy (ćwiczenie o nazwie fast dating) oraz podzielenia się z grupą własnymi unikatowymi cechami („drzewo dłoni”). Druga część warsztatów opierała się na ćwiczeniach akcentujących wartość współpracy i korzyści z niej płynących („tratwa”). Istotnym wnioskiem wyciągniętym przez studentów było uzmysłowienie sobie, jakie czynniki mogą utrudniać realizację danego zadania (zbyt liczna grupa, hałas, nieumiejętność aktywnego słuchania, obawa wywołana presją czasu i związany z nią brak chęci współpracy). „Karty ról” wprowadziły natomiast uczestników w przestrzeń dwóch bohaterów: Marceliny (Mateusza) i Anety. Ćwiczenie to udowodniło, jak ważne jest umiejętne dzielenie się ze sobą informacjami na temat własnych potrzeb. Kolejnym etapem warsztatów było zapoznanie studentów z teorią formułowania konstruktywnych informacji zwrotnych (FUO). Uczestnicy mieli okazję przećwiczyć sposób ich tworzenia. Następnie podzielili się na forum swoimi potrzebami (reprocity ring) i wspólnie zastanawiali się nad możliwościami ich realizacji.
Nastroje i wrażenia: Nietuzinkowym doświadczeniem była dla nas możliwość prowadzenia warsztatów w dwóch całkowicie różnolicznych grupach (grupa 1 – 9 osób, grupa 2 – 32 osoby) oraz radość i chęć do dalszego kontaktu wyrażona przez uczestników zajęć (po każdym warsztacie powstała lista mailingowa).
Autorzy: Anna Wójcik, Marika Raróg, Magdalena Żelazny