Projekt Nauczyciel w Nowej Roli powstał w odpowiedzi na rosnące potrzeby doskonalenia zawodowego nauczycieli i dostosowaniu warsztatu pracy do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Dzięki udziałowi w projekcie nauczyciele zyskają nowe umiejętności i wiedzę pozwalające im na prowadzenie coraz ciekawszych zajęć, reagowanie na problemy wychowanków oraz angażowanie uczniów w proces edukacyjny. Udział w projekcie to szansa dla nauczycieli na wzmocnienie ich pozycji na rynku pracy.
Cele projektu:
- podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli
- zwiększenie ich konkurencyjności na rynku pracy
- zapobieganie wypaleniu zawodowemu
- wzbogacenie metodyki pracy nauczycieli
- zdobycie skutecznych narzędzi potrzebnych w prowadzeniu zajęć
- zwiększenie efektywności i motywacji do nauki uczniów
- wypracowanie lepszej komunikacji i współpracy w klasie
- wspieranie w rozwoju kompetencji społecznych
Założenia projektu:
- bezpłatny udział w Projekcie
- warsztaty w pobliżu miejsca pracy nauczycieli
- zajęcia dostosowane do potrzeb i możliwości czasowych beneficjentów
- nauka poprzez praktyczne ćwiczenia
- stały kontakt z trenerami w czasie Projektu
- refundacja kosztów dojazdu na warsztaty
- catering podczas zajęć
- materiały z warsztatów dla uczestników
- zakończenie udziału w projekcie poświadczone certyfikatem
Dla kogo?
Do udziału w projekcie zapraszamy 112 nauczycieli wszystkich szczebli edukacji zatrudnionych w oparciu o Kartę Nauczyciela w gminach wiejskich powiatu mińskiego, Gminie Małkinia Górna oraz Gminie Nasielsk, którzy nie brali wcześniej udziału w krótkich formach doskonalenia zawodowego (do 40 godzin) w ramach Działania 9.4.POKL
Działania w projekcie
CYKL WARSZTATÓW METODYCZNYCH
Pierwszy cykl warsztatów będzie trwał od października 2013 r. do maja 2014 r. W tym czasie warsztaty rozpoczną 4 grupy. Pierwsze całodzienne spotkanie będzie miało na celu integrację grupy, zbadanie potrzeb i oczekiwań uczestników, wybór ilości godzin poszczególnych bloków tematycznych. Kolejne warsztaty będą odbywały się raz w miesiącu, w wybranych przez grupę terminach. Podczas wszystkich zajęć nad ich przebiegiem będzie czuwał trener wiodący, a poszczególne bloki będzie prowadził ekspert z danej dziedziny tematycznej. W ciągu całego trwania projektu uczestnicy będą mogli na bieżąco kontaktować się z trenerem, dzielić się swoimi spostrzeżeniami, trudnościami oraz sukcesami we wprowadzaniu nowych metod.
40 h warsztatów prowadzonych metodami aktywnymi przez wykwalifikowanych trenerów i ekspertów przez okres ok. 7 miesięcy (październik 2013 -maj 2014 r.) z tematyki:
- Aktywizujące i twórcze metody w pracy nauczyciela, czyli jak sprawić by prowadzenie lekcji było ciekawsze a uczniowie byli bardziej zainteresowani nauką
- Mnemotechniki, inaczej techniki ułatwiające zapamiętywanie i przypominanie sobie informacji po to by i nauczycielom, i uczniom łatwiej się pracowało
- Metody wychowawcze to warsztaty, na których będzie można przyjrzeć się różnym trudnym sytuacjom w klasie i znaleźć ich rozwiązanie
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, czyli jak dostosowywać metody nauczania do specyfiki potrzeb uczniów, wiedza przydatna w wypełnianiu dokumentacji
- Praktyczne wykorzystanie technologii informatyczno-komunikacyjnych (ICT), takich jak tablice interaktywne, e-learning, Internet, prezentacje multimedialne, by uczniowie byli bardziej zainteresowani tematyką zajęć, a prowadzenie lekcji stało się przyjemniejsze
PUBLIKACJA
Publikacja będzie zawierała materiały dotyczące rozwijania kompetencji kluczowych nauczania metodami innowacyjnymi, m. in. drama, metody aktywizujące, sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wykorzystanie ICT podczas zajęć. Koncepcja merytoryczna publikacji zostanie opracowana w konsultacji z uczestnikami warsztatów doskonalących przez redaktora merytorycznego oraz grafika.
Do publikacji dołączony zostanie film z fragmentami nowoczesnych metod i środków dydaktycznych wprowadzanych na lekcjach przez uczestników projektu, który posłuży, jako przykład dobrej praktyki. Nauczyciele otrzymają ją po zakończeniu cyklu zajęć.
SEMINARIA PODSUMOWUJĄCE W REGIONACH
Podsumowanie projektu odbędzie się w formie 3 seminariów (po 1 w każdym regionie, po zakończeniu cyklu przez pierwsze grupy i pod koniec projektu), na które zaproszeni zostaną wszyscy uczestnicy kończący projekt z danego regionu, pozostali nauczyciele oraz nauczycielki, przedstawiciele władz z gmin Małkinia Górna, gmin wiejskich z powiatu mińskiego oraz Gminy Nasielsk, a także mediów lokalnych.
Liderem projektu jest Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Praktyków Dramy STOP-KLATKA oraz Gminą Małkinia Górna.
Więcej informacji o projekcie oraz zgłoszenia na:
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Priorytet nr IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działania 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty.