W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie

Mogę. Chcę. Działam!

Jak mówić, by być słuchanym, jak słuchać, by inni chcieli do nas mówić?  Czy bez dobrej komunikacji w zespole  możliwe jest przeprowadzenie skutecznego działania? Jak nie rezygnować z siebie i jednocześnie czerpać z potencjałów innych? „Mogę. Chcę. Działam!” to warsztat przeprowadzony dla studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego przez Paulę Sałapę, Barbarę Gładysz i Monikę Midurę.

Miejsce i grupa: Warsztaty zostały przeprowadzone na Uniwersytecie Rzeszowskim  dla studentów kierunków: pedagogika, socjologia, praca socjalna.

Czas: Warsztaty odbyły się dwukrotnie i trwały po pięć godzin. Pierwsze spotkanie miało miejsce 02.03.2015 r., a drugie 06.03.2015 r.


Założenia warsztatu: Analiza potrzeb przeprowadzona przed zajęciami wykazała, że grupa docelowa ma największe problemy z: otwartym wyrażaniem swojego zdania, efektywną współpracą oraz skuteczną komunikacją z innymi ludźmi.

W związku z powyższym głównym celem warsztatów było podniesienie kompetencji komunikacyjnych studentów i, co za tym idzie, zwiększenie zaangażowania w podejmowane wspólnie inicjatywy obywatelskie.

Aby osiągnąć zamierzone rezultaty, prowadzące posłużyły się metodą dramy (głównie techniką stymulatorów), umożliwiającą naukę przez zabawę.

strona 2

Opis warsztatu: Każde ze spotkań rozpoczynało się od niezbędnych czynności organizacyjnych, po których zakończeniu wolontariuszki wprowadzały zadania integrujące grupę, pozwalające stworzyć atmosferę otwartości i szczerości.

Kluczowe dla warsztatów ćwiczenie, wykorzystujące technikę stymulatorów, polegało na odkryciu opowieści ukrytej w przedmiotach należących do głównej bohaterki. Historia przedstawiała grupę pracowników pewnej firmy, w której nikt nie potrafił ze sobą skutecznie rozmawiać. Po wspólnym odtworzeniu sytuacji, uczestnicy warsztatów mieli okazję wcielić się w jednego z jej bohaterów, co pozwoliło im na zmianę perspektywy. Kolejny krok polegał na przeprowadzeniu w parach rozmów, mających wnieść do historii nowe, znaczące informacje („wspólny umysł” i „tunel”). Studenci mogli również zaproponować własną wersję wyjścia z trudnej sytuacji.

Tę część warsztatów prowadzące zakończyły odtworzeniem krótkiego filmu dotyczącego przełamywania barier w dość konformistycznym społeczeństwie. Na koniec przyszedł czas na rozmowę skupiającą się wokół zagadnień omawianych w czasie warsztatów oraz na pytania o wrażenia uczestników.

strona 3

Nastroje i wrażenia: Studenci pytani o to, czy czują, że podnieśli swoje kompetencje komunikacyjne, odpowiadali na przykład: „Myślę, że podniosłam swoje kompetencje, w szczególności jeśli chodzi o odwagę i otwarcie w kontaktach z innymi”. Byłyśmy  mile zaskoczone pozytywnym podejściem uczestników, ich zaangażowaniem i ciekawymi spostrzeżeniami, które wzbogaciły również naszą  wiedzę i skłoniły do przemyśleń. Pytani o ocenę warsztatów, studenci stwierdzali: „Czułam się swobodnie. Dziewczyny były przygotowane znakomicie. Jestem pod ogromnym wrażeniem” czy: „Prowadzenie profesjonalne – czułam się bardzo dobrze, rodzinna atmosfera”. Na zakończenie spotkania uczestnicy zadeklarowali, że chcieliby wziąć w nim udział jeszcze raz, gdyby było to możliwe.

Autorzy: Paula Sałapa, Barbara Gładysz, Monika Midura

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Ładna 23,
03-629 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083