Moduł ten powstał w odpowiedzi na potrzebę przygotowania i przetestowania scenariuszy zajęć dramowych dot. tematyki uchodźczej w klasie. W jego realizację zostali zaangażowani partnerzy projektu Centrum Imigrantów i Imigrantek z Gdyni oraz Fundacja Klamra oraz doświadczony zespół merytoryczny, co gwarantuje jakość i rzetelność przebiegu procesu szkoleniowego oraz powstałych podczas niego materiałów.
Działania, które odbyły się w ramach modułu:
1.Przygotowanie dramowych scenariuszy lekcji dot. tematyki uchodźcze
Scenariusze zostały przygotowane przez zespoły złożone z dwóch/trzech osób (trener dramy, ekspert od wielokulturowości, nauczyciel/ka) i opracowane na min. 90 min (2 godziny dydaktyczne). W ich tworzenie zaangażowany/a był/a uchodźca/uchodźczyni. Jego/jej historia była kanwą do budowania świata fikcyjnego. W sumie w projekcie powstało 8-siem scenariuszy zajęć.
2.Cykl szkoleniowy dla nauczycieli/nauczycielek
Celem cyklu było przygotowanie nauczycieli/nauczyciele do prowadzenia zajęć dot. tematyki uchodźczej w swojej szkole oraz przetestowania wybranego scenariusza zajęć. Cykl trwał 40 godzin dydaktycznych i składał się z:
- szkolenia dot. pracy z klasą na tematyce uchodźczej
- szkolenie dot. scenariuszy, metody dramy i jej zastosowania w pracy z klasą na tematyce uchodźczej
- spotkania z uchodźcą/uchodźczynią, którzy są zaangażowani w projekt
- warsztatów dot. wykorzystania pracy z szablonem w klasie w tematyce uchodźczej
Każdy nauczyciel/lka uczestnicząca w projekcie otrzymała pakiet materiałów edukacyjnych dot. uchodźców w szkole oraz dramy dla szkoły, w której pracuje.
Cykl szkoleniowy odbywał się w Warszawie zgodnie z harmonogramem od stycznia-lutego 2016r. Zgłoszenia były przyjmowane za pomocą formularza zgłoszeniowego.
3.Pilotaż scenariuszy
Nauczyciele/lki przetestowali stworzone scenariusze zajęć w klasach, w których pracują. W procesie przygotowania i zbierania informacji zwrotnych od uczestników nauczycieli/lki wspierała tutorka.
4.Publikacja
Publikacja „Drama w edukacji o uchodźcach i uchodźczyniach” zawiera powstałe scenariusze zajęć oraz towarzyszące im artykuły merytoryczne. Publikacje można pobrać klikając tutaj.
W ramach projektu 13-14 kwietnia 2016r. odbyło się również szkolenie z dramy – Lekcje dotyczące uchodźców prowadzone metodą dramy dla osób pracujących w szkołach razem z uczestnikami/czkami projektu.
Projekt realizowany był w partnerstwie z:
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, Finansowanego
z Funduszy EOG.