W dniu 13.06.2012 r. przeprowadziłyśmy warsztat dramowy “Jak gadać, aby się dogadać” – warsztaty efektywnej komunikacji. Wzięło w nim udział 37 uczniów dwóch klas pierwszych, którzy zostali podzieleni na cztery grupy. Było to pierwsze spotkanie młodzieży z dramą i taką formą prowadzenia zajęć.
Celem warsztatu było zwiększenie umiejętności komunikacyjnych uczestników, w szczególności pobudzenie refleksji na temat oceniania, a także nauka posługiwania się komunikatem „ja”. W warsztacie wykorzystałyśmy dwie metody dramowe – fotografie oraz karty ról. Fotografie skłoniły uczniów do podzielenia się swoimi doświadczeniami na temat oceniania innych i jakie to pociąga za sobą konsekwencje. Karty ról z kolei pokazały jakie strategie stosują ludzie w trudnych sytuacjach w relacjach interpersonalnych. Punktem kulminacyjnym było poznanie techniki komunikatu „ja” i zastosowanie go w praktyce.
Na podstawie opinii uczestników możemy stwierdzić, że warsztat skłonił ich do różnych refleksji. Padały następujące opinie: „teraz już wiem, jak komunikować się z przyjaciółmi”, „komunikat ja przyda mi się w relacji z koleżanką”, „dzięki warsztatowi zacząłem inaczej patrzeć na moje relacje”, „warsztat pozwolił mi lepiej poznać kolegów z klasy”.
Autorki: Michalina Fraczek, Anna Rydzewska, Monika Ogorzałek i Małgorzata Waśniewska
Warsztat został zrealizowany w ramach projektu Dramowa Akademia Wolontariacka 2012 współfinansowanego przez m.st. Warszawa.