W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie

    Ja ok ty ok jako podstawa dobrej komunikacji

    Początek przygody
    Oto nasza grupa „Owocna Konfuzja”: Ela, Karolina, Monika i Ola. Każda z nas jest inna, każda z nas chciała się nauczyć jak najwięcej, a przy okazji dać coś z siebie. Każda z nas chciała prowadzić warsztaty dla młodzieży gimnazjalnej ­ każda z innych powodów. Łączy nas zamiłowanie do dramy oraz podobny odcień koloru włosów. Wspólnie zaczęłyśmy naszą przygodę, wędrówkę, której koniec wydawał się tak daleko, a teraz jest już tak blisko. Dużo się działo. Za nami wiele godzin ćwiczeń dramowych i wspólnie spędzonych godzin nad scenariuszem, wiele wspólnych dyskusji, wymiany myśli twórczej i prób zapobiegania problemom pojawiającym się na naszej drodze.

    Wspólne cele
    Celem naszego warsztatu było promowanie postawy „ja jestem ok – ty jesteś ok” jako podstawy dobrej komunikacji oraz pokazanie wartości płynących z akceptacji różnorodności.

    Warsztaty dramowe
    W skład naszego scenariusza wprowadziłyśmy wiele ćwiczeń rozgrzewkowych bazujących na ruchu, wchodzeniu w role, improwizowaniu. Ich celem było zapoznanie z tematyką i strukturą warsztatów oraz wejście w „tu i teraz”. Starałyśmy się dopasować nasze ćwiczenia do grupy wiekowej, z którą przyszło nam pracować.
    Głównymi technikami dramowymi, które wykorzystałyśmy były fotografie i karty ról. Poprzez fotografie chciałyśmy wspólnie z uczniami zastanowić się nad różnorodnością jako wykorzystywaniem potencjału każdego z nas.

    Karty ról natomiast odnosiły się do postawy “ja jestem ok, ty jesteś ok” służącej dobrej komunikacji. Karty ról bazują na budowaniu ról i improwizowaniu. Zależało nam na ukazaniu postawy otwartej na drugą osobę, której służy komunikowanie się bez oceniania, odnoszące się do faktów. Uczestnicy wchodzili w role opisanych w kartach ról postaci, mieli okazję przećwiczyć sytuacje, sposoby działania wynikające z ich doświadczeń, ale przede wszystkim z roli, w jaką weszli. Mogli spojrzeć z dystansem na sytuacje problemowe.
    Zarysowany w kartach ról konflikt i możliwe sposoby jego rozwiania miały pokazywać różnorodne postawy, jakie przyjmujemy w komunikacji z innymi. Wspólnie z uczestnikami zastanawialiśmy się nad tym, co utrudnia, a co ułatwia dojście do porozumienia. Uczniowie uznali, że tym co usprawnia dobrą komunikację jest postawa „ja jestem ok – ty jesteś ok”.

    Nasze wrażenia
    Prowadzenie warsztatów było dla nas cennym doświadczeniem. Mogłyśmy przećwiczyć nowe narzędzia dramowe w pracy z grupą. Warsztaty te były dla nas bardzo wymagające ze względu na specyfikę grupy, ale również niezwykle ciekawe. Poprzez warsztaty nie tylko udało nam się wprowadzić w słownictwo pracujących z nami gimnazjalistów sformułowania takie jak “ja jestem ok ­ty jesteś ok”, “różnorodność jest wartością”, czy porozumiewanie się za pomocą przedstawiania faktów, uczuć i oczekiwań. Również dla nas były to niezastąpione lekcje z analizy potrzeb specyficznych grup wiekowych, realizowania warsztatu “tu i teraz” oraz próby zrozumienia młodzieży i ich sposobu patrzenia na to co ich otacza. Każda z dwóch klas, do których przyszłyśmy inaczej odbierała warsztaty, co więcej ­ każdy z poszczególnych uczestników miał inne nastawienie do wykonywanych ćwiczeń i do nas. Spotkanie z gimnazjalną rzeczywistością i sposobem odbierania dramy przez uczniów było dla nas dużym wyzwaniem.
    Jesteśmy zadowolone ze wspólnie wykonanej pracy. Największą satysfakcją było zaangażowanie gimnazjalistów i świadomość, że przekazałyśmy im wiedzę o tym jak można się dobrze komunikować, nawiązywać relacje z innymi i budować kapitał społeczny.

    Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
    ul. Bieżuńska 1/36,
    03-578 Warszawa
    NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

    Dołącz do naszego newslettera!

    Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

    Zobacz nasz kanał na YouTube