Projekt „Interaktywny teatr angażuje i edukuje” to propozycja spektakli dla dzieci z najmłodszych klas szkół podstawowych (0-3). Spektakle oscylują wokół dwóch tematów: radzenia sobie z emocjami i bezpieczeństwa w Internecie. Po spektaklach wychowawcy otrzymują płyty z piosenkami oraz karty pracy.
„Emocje pod lupą”
Detektyw Elżbieta Żyrafa dostaje nietypowe zlecenie – ma przeprowadzić śledztwo dotyczące emocji. Zaprasza dzieci do obejrzenia historii 3 dziewczynek… Następnie, wspólnie z detektyw Żyrafą, dzieci szukają emocji, które pojawiają się w relacjach między bohaterkami. Biorą je „pod lupę” i dogłębnie omawiają. Celem śledztwa jest ustalenie kilku podstawowych kwestii: m.in. tego, że emocje odczuwamy wszyscy, że nie mamy wpływu na to, jakie emocje się w nas pojawiają, ale jak najbardziej mamy wpływ na to co z nimi zrobimy. Na zakończenie wszyscy razem (aktorzy i widownia) śpiewają rapową piosenkę o emocjach stworzoną specjalnie na potrzeby spektaklu. Spektakl umożliwia dzieciom odkrywanie, czym są emocje, jak się objawiają w ciele, do czego są potrzebne i jak może zmienić się sytuacja, gdy zostaną one nazwane, ujawnione. Całość trwa 45 min.
„Kto tam?”
Osoba prowadząca interaktywne przedstawienie zabiera dzieci do pokoju Kasi Nowak, uczennicy 2-giej klasy szkoły podstawowej. Razem oglądają zawartość plecaka Kasi i zastanawiają się kim ona jest, co lubi… Kiedy w pokoju pojawia się Kasia, okazuje się, że martwi się tym, co ostatnio zrobiła grając w internetową grę… Wtedy młodzi widzowie oglądają historię Kasi od momentu logowania do gry, do spotkania z osobą poznaną przez Internet i nieprzyjemnych konsekwencji tego spotkania. Następnie, dzieci wspólnie z prowadzącym szukają propozycji rozwiązań, które na przyszłość pozwolą Kasi bezpiecznie korzystać z Internetu. Na zakończenie aktorzy wraz publicznością wspólnie śpiewają piosenkę stworzoną specjalnie na potrzeby spektaklu. Dzięki spektaklowi dzieci dowiadują się, w jaki sposób bezpiecznie się logować (jak wybierać login, zdjęcie), przyglądają się możliwym konsekwencjom ujawniania swoich danych, zastanawiają się dlaczego warto czytać regulamin i u kogo szukać wsparcia przy wchodzeniu na nieznane strony w Internecie. Całość trwa 30-40 min.
W zeszłorocznej edycji projektu uczestniczyło 8 warszawskich szkół podstawowych (nr 82, nr 301, nr 306, nr 316, nr 321, nr 150, nr 350, nr 341). W tym roku zaprosiliśmy do udziału trzy szkoły z Pragi Północ (Szkoła Podstawowa nr 73, nr 258 i nr 50) i dwie z Pragi Południe (Szkoła Podstawowa nr 255 i nr 185).
Edycja 2013 finansowana jest przez Biuro Edukacji m. st. Warszawy.
Partnerzy projektu:
Dom Kultury TuPraga
Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawy