Nazwa naszego zespołu, „Implus”, zrodziła się w naszych głowach jako efekt intensywnej burzy mózgów. Dwa słowa Impuls i Plus, wskutek połączenia stworzyły nie tylko nazwę, ale także, jak się okazało, nadały sens i cel wszelkim naszym dalszym działaniom.
IMPULS na Plus znaczy nic innego jak dać komuś inspirujący bodziec do pozytywnych zmian! To motto przyświecało naszej pracy! A przecież takie hasło zobowiązuje 😉
A oto nasz zespół:
- Anna Czyżewska
- Marlena Wilgocka
- Aleksandra Lalak
- Anna Winiarczuk
Dla kogo i po co? Nasza grupa docelowa i cele
Chciałyśmy aby nasz warsztat został skierowany do młodzieży licealnej, a ponieważ kochamy sztukę zależało nam na klasie artystycznej. Ostatecznie warsztat został przeprowadzony w klasie IIe o profilu teatralno-filmowym w III Liceum Ogólnokształcącym im. Unii Lubelskiej w Lublinie.
Celami warsztatu były:
- pomoc młodzieży w wypracowaniu modelu efektywnej współpracy poprzez ukazanie sposobów tworzenia i wywiązywania się ze wspólnie ustalonych reguł
- udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się
- uświadomienie walorów efektywnej współpracy jako ważnego elementu służącego do budowy kapitału społecznego.
Syne ….co? Czyli o co chodzi z tytułem
Warsztat realizowany został pod tytułem „Implus – synergia pozytywnych zachowań kluczem do współpracy”. Synergia polega na współdziałaniu różnego rodzaju czynników ponieważ ma ono większą moc niż suma poszczególnych oddzielnych działań. Poprzez nasz warsztat chciałyśmy udowodnić że 1+1 = 3! Czyli poprzez wspólnie działania można osiągnąć więcej niż w pojedynkę w realizacji indywidualnych i wspólnych celów.
Oto historia naszego warsztatu w teatralno- filmowej klasie:
Prolog – poznanie grupy – badanie potrzeb
Moment badania potrzeb naszej grupy docelowej był kluczowy dla pracy nad warsztatem. Naszą ambicją było przeprowadzić warsztat, który odpowiadałby na autentyczne zainteresowania i problemy grupy. Nie chciałyśmy przeprowadzić szkolenia, które trzeba odsiedzieć, wyjść i zapomnieć. Dlatego stworzyłyśmy ankietę, która miała pomóc nam w nakreśleniu obrazu klasy i jej zapotrzebowań.
Z gotowym narzędziem wspólnie wyruszyłyśmy na spotkanie z klasą. Efektem godzinnego spotkania wypełnionego rozmowami, uzupełnianiem ankiet oraz ukazywaniem korzyści z udziału w naszym warsztacie było przekonanie, że współpraca to jest ten element kapitału społecznego, którym chcemy się zająć. Po poznaniu klasy byłyśmy napełnione optymizmem i gotowe do pracy. W końcu dałyśmy słowo, że nie zawiedziemy ich oczekiwań.
Grunt to dobry scenariusz
Grupa docelowa poznana, następnie trzeba było tylko dobrać techniki i ćwiczenia……I tu zaczęły się schody 😉 Teraz należało całą wiedzę zdobytą na szkoleniach wykorzystać w praktyce. Jakie ćwiczenia? Jakie rozgrzewki? Na jaką technikę się zdecydować? Struktura scenariusza i jego ostateczna wersja była przez nasz zespół dokładnie przemyślana. Podczas długich spotkań próbowałyśmy przewidzieć każdą ewentualność, wymieniałyśmy opinie, pomysły, propozycje ulepszeń oraz konsultowałyśmy każdą zmianę z tutorką po to, by doprowadzić scenariusz naszego warsztatu do najlepszej postaci.
W efekcie powstał pięciogodzinny warsztat, który za pomocą metody dramy miał nauczyć licealistów efektywnej współpracy.
Próba generalna
Z gotowym, wypieszczonym scenariuszem wszystkie stawiłyśmy się na spotkaniu, które miało być sprawdzianem każdej z nas przed zespołem z umiejętności prowadzenia swojej partii ćwiczeń. Krok po kroku, ćwiczenie po ćwiczeniu, przeprowadziłyśmy także warsztat na nas samych. Jeszcze tylko sprawdzenie listy:
- Końcowe uwagi – są
- Materiały do ćwiczeń – są
- Mały catering – jest
- Dobre nastawianie – jest!!!
Premiera
I nadszedł ten dzień 12.01.1212. Jesteśmy na miejscu zwarte i gotowe! Rozpoczęłyśmy warsztat. Na szczęście uczestnicy przyjęli nas życzliwie, co ułatwiło nam wejście w rolę prowadzących. Na rozgrzewkę – rozgrzewka 😉 przełamywanie pierwszych lodów oraz mały trening wchodzenia w rolę (w końcu będziemy pracować dramą). A później poszło jak z płatka.
Dominującą techniką, na której oparłyśmy warsztat, były Karty Ról przedstawiające konflikt dwóch osób, które mimo wspólnego celu nie są wstanie ze sobą współpracować. W wymyślonej przez nas historii uczestnicy mieli za zadanie wcielić się w osoby, które pomimo przyjaźni, wspólnej pasji nie mogą osiągnąć wspólnego celu ponieważ każdy chce się skupić na swoich racjach przeszkadzając drugiej osobie w realizacji jej działań. Technika „kręgi” miała pomóc w rozwiązaniu konfliktu oraz dać szanse poznania odczuć dwóch stron konfliktu. Wspólne wnioski wyciągnięte z ćwiczeń wsparłyśmy kawałkiem wiedzy teoretycznej z zakresu efektywnej komunikacji.
Uczestnicy mieli również stworzyć obrazy klas: klasy która jest zgrana, niezgranej klasy oraz krótką inscenizację z życia dobrze funkcjonującej klasy. To ćwiczenie pozwoliło uczestnikom zrozumieć jakie procesy, zależności, zasady oraz postawy składają się na efektywną współpracę w klasie. Mini-wykład na temat współpracy oraz efektywnej komunikacji pozwolił usystematyzować zdobyte doświadczenia i wnioski z ćwiczeń.
Aby ukazać potrzebę i wartość budowania kapitału społecznego przeprowadziłyśmy ćwiczenie, w którym uczestnicy mogli przekonać się, że mówienie o swoich potrzebach oraz wspólna pomoc może przynieść korzyści dla każdego z osobna i dla całej grupy.
Warsztat zakończył się wymianą odczuć po wspólnie spędzonych 5 godzinach. A było czym się wymieniać 😉
Mamy poczucie odniesionego sukcesu, który nie miałby miejsca gdyby nie nasze zaangażowanie w trakcie realizacji warsztatu, odpowiednie przygotowanie się do ćwiczeń, każdej członkini zespołu, wzajemna pomoc w razie niedociągnięć, pilnowanie się scenariusza, autentycznej radości płynącej z realizowanego projektu oraz wspaniałych uczestników – inteligentnych, otwartych, utalentowanych licealistów z którymi mieliśmy zaszczyt współpracować.
Po premierze. My o tym co się tam zadziało…
Realizacja tego projektu ugruntowała mnie w przekonaniu o wartości płynącej z metody dramy oraz tego jak dobrze przygotowany warsztat może autentyczne zmienić coś w poglądach i postawach innych ludzi. Dla mnie osobiście najbardziej niesamowite było obserwować jak inni ludzie, przez doświadczenie fikcyjnej sytuacji, wejście w różne role, mogą dojść do tak wielu wniosków i chcieć zmienić swoje życie. Zdobyłam nowe niezwykle dla mnie cenne doświadczenie, które na zawsze pozostawi ślad w mojej pracy pedagogicznej. Posmakowałam metody dramy i chcę więcej!!! Ponadto zrozumiałam sens i istotę budowania kapitału społecznego i głęboko wierzę w słuszność tej idei. Dziękuję mojemu zespołowi za wspaniałą współpracę na każdym etapie realizacji warsztatu oraz uczestnikom za zaangażowanie w trakcie warsztatu. — Marlena Wilgocka
ImPlusowy warsztat to nie tylko DAWowskie zadanie czy element jeden z wielu. ImPlus to przede wszystkim doświadczenie, którego się nie spodziewałam. Ludzie, rozmowy, czas – to wszystko pozwoliło i nadal pozwala na wspominanie tych sytuacji z wielkim uśmiechem na twarzy. Biorąc pod uwagę to co udało nam się stworzyć, informację zwrotną od licealistów, wyniki ankiet, ale także nasze własne spostrzeżenia, wiem , że było warto poświęcić tyle energii na stworzenie czegoś- wyjątkowego samego w sobie i wyjątkowo potrzebnego tej społeczności. Jeżeli chodzi o dramę, to jestem przekonana, że to nie było moje jedyne bliskie spotkanie z tą 'Panią’ 🙂 Dziękuję ImPlusowiczkom za wszystko, a Pani Dramie, za pobudzenie mojej kreatywności do działania. — Anna Czyżewska
Będąc już prawie na finiszu przygody z DAW gdzieś głęboko mam nadzieję, że to tak naprawdę początek czegoś większego. Jestem pełna wdzięczności za otrzymaną widzę, możliwość wykorzystania jej w praktyce, za cenne rady, za wspaniale spędzony czas, wsparcie i ogrom pracy mojego zespołu kochanych Implusów. 😉 Warsztat z licealistami napełnił mnie pozytywną energią, poczuciem, że szerzenie kapitału społecznego ma sens a drama jako metoda pracy z ludźmi jest rewelacyjna. Mam nadzieję, że będzie mi dane dalej ją zgłębiać i móc przekazywać dalej! — Aleksandra Lalak
Kiedy dostałam się do DAW nie miałam tak naprawdę pojęcia o czym to będzie. Z każdym szkoleniem coraz bardziej uświadamiałam sobie czym jest Drama w budowaniu Kapitału Społecznego. Teraz, kiedy już kończy się ta przygoda wiem, że to wcale nie jest takie trudne 🙂 wystarczy tylko chcieć! W tej edycji miałyśmy świetną ekipę, dzieki której mogłyśmny się wiele nauczyć. Po przeprowadzeniu warsztatu tłumiły się we mnie same pozytywne emocje, widząc uśmiech na twarzy uczestników. Mam nadzieję, że dzięki naszej pracy ci młodzi ludzie postarają się zmienić swoje zachowanie po to, aby razem osiągnęli wspólny cel. Moje ImPlusowe współtowarzyszki są wspaniałymi osobami, którym serdecznie dziękuję za współpracę. — Anna Winiarczuk
Uczestnicy o warsztacie
Myślę, że warsztaty były bardzo potrzebne naszej klasie. Mam nadzieję, że to czego się nauczyliśmy pozostanie na dłużej.
Wow – w tym są wszystkie moje emocje. Dziękuję Wam, że pokazałyście nam, że umiemy współpracować.
Według mnie warsztaty były wspaniałym pomysłem ponieważ pomogły nam zrozumieć na czym polega współpraca w grupie oraz jak komunikować się poprawnie między sobą.
Wydaje mi się, że warsztaty odbyły się idealnie w czasie. Nasza klasa miała problemy ze współpracą, dogadaniem się i dzięki nim zrozumieliśmy, że jednak mamy wspólny cel i razem powinniśmy do niego dążyć. Wiem nad czym mam pracować, żeby współpraca z innymi ludźmi była efektywniejsza i sprawiająca mi satysfakcję.
Tutorka zespołu: Aleksandra Chodasz