Festiwal Theatre of The Oppressed oczami uczestnika – Daniela Zielińskiego
Zgłaszając się na Festiwal Theatre of The Oppressed z góry wiedziałem, że będzie to przygoda, której nie będę żałował – przyzwyczaiły mnie do tego poprzednio realizowane projekty przez STOP-KLATKĘ. Za każdym razem jest świetnie, ale zawsze inaczej. W tym przypadku również tak było…
Przystępując do szkolenia posiadałem znikomą wiedzę na temat Teatru Forum oraz Teatru Legislacyjnego, co zmieniało się z każdym kolejnym dniem uczestnictwa.
Rozpoczęcie festiwalu od pokazu spektakli Teatru Forum było świetnym mechanizmem wprowadzającym dla osób, które swoją przygodę z tą metodą dopiero rozpoczynali. Problemy kulturowo-społeczne, które zostały przedstawione na scenie świetnie odzwierciedlają i wpisują realne życie – dzięki czemu widz (lub jak w teatrze Forum wypada nazwać widz-aktor) nie miał problemu z wyjściem na scenę oraz wcieleniem się w postać osoby uciśnionej.
Przedstawienia, które poprzedzały nasz pięciodniowy cykl warsztatów zasiały ziarno ciekawości i sprawczości, które konsekwentnie było podlewane dużą ilością teorii i praktyki przez naszych trenerów. Warsztaty przeprowadzone były w dwóch grupach. Pierwsza z nich – Teatr Forum pod przewodnictwem Laury de Witte – Francuski żyjącej w Portugalii, założycielki NGO działającego na rzecz interwencji społeczno–kulturowej. Drugą grupą, która zajęła się Teatrem Legislacyjnym była prowadzona przez Christophera Leuchta – eksperta z Kuringi – berlińskiej organizacji Theatre of The Oppressed.
To co zdobyło moją największą sympatie to przełamanie swoich wewnętrznych barier, wyjście ze strefy komfortu – coś co na początku wiązało się z wielkim strachem, ale finalnie było niesamowitą satysfakcją. Spotkanie oraz obcowanie z ludźmi, którzy myślą podobnie do mnie, nie posiadają swego rodzaju ograniczeń daje bardzo dużą przestrzeń na swobodne i kreatywne działanie. W grupie Chrisa bardzo dużo czasu poświęciliśmy nad pracą ciała – wykonywaliśmy mnóstwo ćwiczeń ruchowych, które następnie były omawiane przez naszego trenera – nie byłem świadomy tego, że pozornie proste ćwiczenia mają jakiś głębszy sens i zastosowanie.
Efektem końcowym Festiwalu Theatre of The Oppressed było przedstawienie spektakli przygotowanych w obu grupach podczas szkolenia. Mogliśmy się wtedy sprawdzić jako osoby poruszające problem oraz jednocześnie zmierzyć się z wyzwaniem, podczas którego osoba wcielająca się w postać głównego bohatera całkowicie zmienia bieg wydarzeń naszego wcześniej ułożonego planu. Bardzo się cieszę, że miałem możliwość uczestniczenia w tym szkoleniu. Myślę, że to doświadczenie z nową metodą jaką jest Teatr Forum na dłuższy czas pozostanie wśród moich zainteresowań.