Celem projektu jest zbadanie, na ile stosowanie przez nauczycieli dramy i metody Teatru Forum w połączeniu z praktyczną wiedzą na temat relacji międzykulturowych zmniejsza ryzyko wystąpienia zjawiska wczesnego opuszczania szkoły w tej grupie młodzieży.
Aby zrealizować cel projektu, prowadzimy kompleksowe działania edukacyjne i badawcze w wybranych szkołach na terenie Węgier, Hiszpanii, Włoch, Francji i Polski: pilotażowe warsztaty z wybranymi grupami uczniów mające na celu przygotowanie spektaklu Teatru Forum, warsztaty i kursy z nauczycielami i badania (wywiady, case’y), których celem będzie przygotowanie podręcznika dla nauczycieli, pedagogów, edukatorów pracujących z młodzieżą.
Adresatami projektu jest młodzież zagrożona wczesnym opuszczaniem szkoły, ich wychowawcy i nauczyciele.
Działania, które odbyły się w ramach projektu:
1. Badanie
Celem fazy badawczej projektu FOTEL było zbadanie czynników wpływających na przedwczesne kończenie nauki szkolnej przez młodzież o różnym podłożu kulturowym. Badania koncentrują się na wszystkich osobach zaangażowanych w problem wczesnego opuszczania szkoły – dzieciach, nauczycielach i rodzicach. Badanie objęło następujące elementy:
- Zebranie dotychczas opublikowanych badań na temat przedwczesnego kończenia nauki przez uczniów wywodzących się z rodzin należących do mniejszości kulturowych.
- Zgromadzenie badań związanych z różnicami kulturowymi dotyczących nauki i szkoły (koncepcje dzieciństwa, relacje między dziećmi i rodzicami, rodzicielstwo w ogóle, rodzaje wiedzy, przekazywanie wiedzy, koncepcja hierarchii, itp.);
- Badania terenowe z udziałem nauczycieli prowadzone w oparciu o metodę analizy krytycznych sytuacji interakcyjnych opracowanych przez Cohen-Emerique;
- Wywiady z rodzicami i uczniami (po 5 w każdym z krajów partnerskich);
- Analiza wyników;
- Edycja raportu z badań i opracowanie przykładów analizy krytycznych sytuacji interakcyjnych do publikacji w podręczniku.
2. Warsztaty w szkole
Od września do grudnia 2014 w Gimnazjum nr 37 m. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Warszawie odbywały się warsztaty, podczas których uczniowie przygotowywali przedstawienie Teatru Forum. Scenariusz bazował na historiach znanych uczniom z życia codziennego i dotykał takich problemów jak relacje młodych ludzi z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami.
Zachęcamy do obejrzenia filmu podsumowującego cały proces:
https://www.youtube.com/watch?v=SrDoOYLVw4c.
3. Podręcznik dla nauczycieli
Dzięki przeprowadzonemu w trakcie projektu pilotażowi udało się stworzyć propozycję programu pracy z uczniami zagrożonymi wczesnym opuszczaniem szkoły.
4. Szkolenie dla nauczycieli 27-30.11.2014 i międzynarodowa konferencja 30.10-1.11.2014
Ukoronowaniem i podsumowaniem projektu było spotkanie w Budapeszcie, podczas którego odbyła się konferencja oraz szkolenie dla nauczycieli. Podczas konferencji odbyły się zarówno sesje plenarne, dyskusje, jak i interaktywne warsztaty oraz nieformalne spotkania.
Cele konferencji:
- Ewaluacja i podsumowanie projektu.
- Prezentacja perspektyw rozwoju edukacji w Europie.
- Stworzenie przestrzeni do współpracy dla specjalistów różnych dziedzin pracujących nad rozwiązaniami problemu wczesnego opuszczania szkoły.
Przebieg:
- Prezentacja projektu FOTEL – Teatr Forum przeciwko wczesnemu opuszczaniu szkoły.
- Wykłady na temat wczesnego opuszczania szkoły i Teatru Forum w edukacji.
- Warsztaty dotyczące analizy krytycznych sytuacji interakcyjnych, dobrych praktyk partnerów projektu FOTEL, Teatru Forum.
- Prezentacja przedstawienia Teatru Forum.
koordynatorka projektu:
Małgorzata Winiarek-Kołucka
m.winiarek@stop-klatka.org.pl
Zapraszamy na stronę www projektu: fotel-project.eu
Facebook projektu
Youtube projektu
Jeśli zainteresował Cię temat zapraszamy do oferty Szkoleń
Partnerzy:
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.