Miejsce i grupa: Warsztat został przeprowadzony dla członków i członkiń Młodzieżowej Rady Miasta Lubaczowa w miejscowości Oleszyce, niedaleko Lubaczowa .
Czas: Warsztat został przeprowadzony w ciągu dwóch dni w wymiarze 20 godzin edukacyjnych.
Założenia warsztatu:
Najważniejsze pytanie, które towarzyszyło wolonatriuszkom podczas przygotowań dotyczyło tego, w jaki sposób wzbudzić w uczestnikach i uczestniczkach chęć do podejmowania inicjatyw na rzecz zmiany otoczenia. Jak zainspirować ich do działania, tak by poczuli, że aktywność społeczna i obywatelska niesie w sobie wartość nie tylko dla innych ludzi lecz może stanowić również ogromną satysfakcję dla nich samych –liderów-aktywistów.
Prowadzące długo zastanawiały się nad tym jak wzmocnić w uczestniczkach i uczestnikach poczucie odpowiedzialności społecznej i w jakie narzędzie (umiejętności, wiedza, doświadczenie) ich wyposażyć, aby mogli działać skutecznie. Wolontariuszki postawiły na zwiększenie wiedzy oraz umiejętności takich jak: planowanie, organizacja pracy, współpraca i komunikacja w grupie, wyznaczanie sobie celów, poszukiwanie sojuszników do realizacji działań na rzecz wspólnoty lokalnej. Pracowały z wykorzystaniem różnych metod warsztatowych.
Opis warsztatu:
Warsztat rozpoczął się od aktywności, które pozwoliły uczestnikom i uczestniczkom lepiej się poznać i zintegrować, później wspólnie ustaliliśmy zasady współpracy obowiązujące nas podczas dwóch dni warsztatu.
W pierwszym dniu szkolenia wolontariuszki skoncentrowały się na wzbudzeniu w uczestniczkach i uczestnikach motywacji i chęci do działania oraz zainspirowaniu ich do aktywności społecznej. Jednym z ćwiczeń które miały w tym pomóc było „Miasto marzeń”. Osoby uczestniczące w warsztatach planowały i budowały makietę swojego wymarzonego, idealnego miasta. W innym zadaniu – „Lider społeczny” – uczestnicy wcielali się w role ludzi, którzy działają na rzecz pozytywnych zmian w swoim otoczeniu. Zakończeniem tego dnia warsztatowego było spotkanie z osobami, które aktywnie działają na rzecz różnych grup społecznych i wprowadzają realne zmiany w rzeczywistości, w której żyją i pracują.
Drugi dzień rozpoczął się od rozgrzewek, następnie przeprowadzone zostały ćwiczenia, które miały kształtować i wzmacniać umiejętność skutecznego wyznaczania celów („Samoloty”), współpracy i komunikacji („Wagony”), planowania, organizacji pracy („Droga do celu”) oraz poszukiwania sojuszników. Warsztat zakończył się spotkaniem podsumowującym wspólną pracę.
Nastroje i wrażenia:
Jesteśmy bardzo zadowolone z tego, że podjęłyśmy się przeprowadzenia warsztatu. Było to dla nas spore wyzwanie ponieważ obie nigdy wcześniej nie współprowadziłyśmy warsztatów z kimś innym, nie byłyśmy też superwizowane i rzadko miałyśmy okazję pracować w tak dużym wymiarze czasowym z zastosowaniem metody dramy, której obie cały czas się uczymy. Na pewno, pomimo występujących trudności, udało nam się nawiązać kontakt z grupą i pokazać uczestniczkom, że to oni mogą, a nawet powinni być zmianą, którą chcą zobaczyć w świecie. Ewaluacja pokazała, że młodzi ludzie, z którymi miałyśmy przyjemność pracować, dostrzegli nie tylko to, że warto działać na rzecz otoczenia. Zauważyli, że oni także, mimo swojego młodego wieku, mają realny wpływ na rzeczywistość, w której żyją. Jest to dla nas szczególnie ważne i satysfakcjonujące.
Jesteśmy dumne z tego, że udało nam się prowadzić warsztat pomimo pojawiających się nagle zmian i sytuacji kryzysowych, takich brak internetu podczas przeprowadzania ćwiczenia, w którym był niezbędny. Po raz kolejny uświadomiłyśmy sobie, że zmiana to jedyna pewna rzecz w pracy z grupą. Cieszymy się, że warsztat w ogóle się odbył, bo wiemy, że dzięki niemu osoby uczestniczące doświadczyły współpracy, której wielu z nich się obawiało, uwierzyły w to, że mogą być liderem w swojej społeczności, że można małymi krokami zmieniać świat wokół siebie. Kiedy usłyszałyśmy od jednego z uczestników, że przed warsztatem aktywność społeczna była mu obojętna, a teraz chce zacząć działać na rzecz innych ludzi, to zyskałyśmy pewność, że było warto.