Dramowe warsztaty o emocjach dla dwulatków? Tego jeszcze u nas nie było! Alicja Rygier i Katarzyna Jakóbik, wolontariuszki Klubu Praktyka Dramy, postanowiły zabrać podopiecznych przedszkola na Służewiu, w podróż do odległych krain, by wspólnie przyjrzeć się z nimi temu, co dzieciom najbliższe- emocjom i stylom komunikowania się z innymi. Jak zareagowali uczestnicy warsztatów na tę niecodzienną propozycję?
Miejsce i grupa: w warsztatach wzięły udział dwie grupy wiekowe 2-3-latków oraz 4-6-latków z Punktu Przedszkolnego Smyki ze Smyczkowej na Służewiu. W każdej uczestnikami było około dziesięcioro dzieci
Czas: cykl sześciogodzinnych warsztatów
Założenia warsztatu:
Pomysł na tematykę warsztatów zrodził się po przeprowadzeniu przez wolontariuszki analizy potrzeb. Po rozmowie z dyrektorem i wychowawczynią przedszkola prowadzące postanowiły przeprowadzić warsztat dla maluchów z zakresu rozpoznawania i wyrażania emocji. Natomiast grupie starszaków dedykowane były zajęcia poświęcone komunikacji opartej na wzajemnym szacunku.
Przebieg warsztatu:
Na podstawie wyników analizy potrzeb wolontariuszki zdecydowały się opracować sześć oryginalnych scenariuszy warsztatów. Każdej grupie wiekowej poświęcony był jeden warsztat wprowadzający w tematykę, drugi – odwołujący się bezpośrednio do głównego celu zajęć i trzeci – ugruntowujący doświadczenie.
Prowadzące wykorzystały kilka różnych technik dramowych: fotografię z dynamizacjami, rzeźbę, bajkę improwizowaną ze stymulatorami, kalambury, wchodzenie w role, np. wcielanie się w Indian z Plemienia Radosnych Smyków z Zielonych Równin, Kosmitów z Planety Izumi. Dzięki osadzeniu ćwiczeń w fikcyjnym świecie dzieci mogły odwiedzić swoich indiańskich rówieśników oraz bliżej przyjrzeć się sytuacjom, które na co dzień doświadczają oraz odbyć podróż pociągiem
Nastroje i wrażenia: Jesteśmy bardzo zadowolone z warsztatów. Pomimo początkowych obaw, tego, że może młodsze dzieci (2- i 3-letnie) nie będą chciały uczestniczyć w zajęciach udało nam się przeprowadzić warsztaty. Bardzo chwalimy sobie współpracę z Panem Dyrektorem, który udzielił nam kilka wskazówek. Cieszymy się, że obdarzono nas takim zaufaniem, a co ważniejsze dzieci zaakceptowały nas jako prowadzące. Już mamy pomysł na kolejne warsztaty
Autorki: Alicja Rygier, Katarzyna Jakóbik