Drama w nauczaniu przedmiotów szkolnych
warsztat, 17 listopada 2010 r., godz. 15:15-17:15
prof. John Somers
System nauczania, na wszystkich poziomach z wyjątkiem edukacji najmłodszych, jest oparty przede wszystkim na zasadzie przekazywania uczniom wiedzy przez nauczyciela i wiedzy książkowej. Po tym z reguły uczący oceniają jak dużo informacji zostało zapamiętanych i zrozumianych przez uczniów i uczennice. Chociaż w przeciągu ostatnich dekad pedagodzy dokonywali prób wprowadzenia bardziej różnorodnych technik – takich jak np. „uczenie się przez działanie” (ang. learning by doing) – szkoła w większości pozostała jednak miejscem, gdzie nauczyciele mówią, uczniowie słuchają, a proces ten uzupełniany jest informacjami uzyskanymi ze źródeł pisanych, internetowych lub innych.
Drama pozwala na stworzenie żywych modeli kontekstów zachowań ludzkich. Można wprowadzić nowe zmienne losowe, aby uczynić model bardziej autentycznym, bądź zobaczyć, co by się stało, gdyby osoba postąpiła inaczej. Tak oto odtworzyć można np. wydarzenia historyczne zmieniając ich poszczególne elementy tak, aby dowiedzieć się, jak sytuacja mogłaby rozwinąć się w innym kierunku. W przypadku małych dzieci, drama może być pomocna w wielu aspektach ich nauczania np.: w poznawaniu stylu życia innych kultur, odkrywaniu różnych stron przyjaźni, odgrywania przeczytanych przez nauczyciela opowiadań, inscenizacji historycznego wydarzenia, czy aby zrozumieć motywy postępowania ludzi. Podobnie jest w przypadku starszych uczniów: drama pozwala ożywić problemy i wydarzenia zawarte w programie nauczania.
Podczas tych warsztatów uczestnicy wezmą udział w prostych improwizacyjnych ćwiczeniach, po czym w grupach będą zajmować się sposobami wykorzystania dramy w różnych aspektach programu nauczania, by na koniec podzielić się wynikami pracy. Po zakończeniu warsztatów uczestników gorąco zachęcam się do współpracy przy wypróbowaniu przerobionych technik.