„Dramą oswajamy konflikty rówieśnicze” to nowy program Stowarzyszenia skierowany do uczniów klas 1-3. Jego realizacji przyświeca założenie, że dzieci są w stanie samodzielnie poradzić sobie z sytuacją konfliktu rówieśniczego i rozwiązać go w sposób akceptowalny dla obu stron – o ile tylko uzyskają sprzyjające temu narzędzia.
Projektem objętych było 10 klas ze Szkoły Podstawowej nr 350 na Bemowie oraz Szkoły Podstawowej nr 28 na Targówku, łącznie 243 uczniów.
W ramach programu:
– powstał autorski spektakl pacynkowy „To moja guma!” poruszający tematykę konfliktów rówieśniczych
– zrealizowałyśmy 10 interaktywnych spektakli pacynkowych dla dzieci i rodziców – w związku z trwającą pandemią zdecydowałyśmy się na nagranie spektaklu oraz prezentowanie go w formule wirtualnej
– odbyły się warsztaty wspierające dzieci w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów – w sumie 64 godziny spotkań (realizowanych w formule hybrydowej). Podczas zajęć dzieci uczyły się identyfikowania emocji i potrzeb, mówienia o nich, poznawały kluczowe różnice pomiędzy konfliktem a przemocą oraz trenowały różne strategie rozwiązywania konfliktów – w fikcyjnym świecie odnoszącym się do historii ukazanej w spektaklu
– odbyły się spotkania i 3 webinary dla rodziców (jeden w formule live) – podsumowujące procesy warsztatowe oraz prezentujące konkretne narzędzia służące wspieraniu dzieci w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów
– powstały rekomendacje dla wychowawców 10 klas zawierające nasze obserwacje dot. klasy oraz wskazówki do dalszej pracy w poruszanej tematyce
Zaangażowanie w program nie tylko dzieci, ale też towarzyszących im na co dzień dorosłych zapewniła kompleksowość działań, co ma szansę wpłynąć na ich większą skuteczność i realne usamodzielnienie dzieci w obliczu konfliktów rówieśniczych.
—