25 kwietnia 2016r. w klubokawiarni PaństwoMiasto odbyła się debata okfordzka: „Dorośli hamują oddolną aktywność uczniów” zorganizowana przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Czy dorośli są katalizatorem aktywności uczniów czy może blokadą ich kreatywności i spontaniczności? Czy nauczyciele i rodzice potrafią wyjść z utartych schematów, pochylić się nad warsztatowym stołem i po partnersku współpracować z uczniami? Inspiracją do tezy postawionej w debacie były wyniki badań prowadzonych podczas realizacji projektu Dramowi Obywatele przez Fundację Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia. Badania zostały opublikowane jako raport z badania nad skutecznością dramy w działaniach obywatelskich.
„Dorośli hamują oddolną aktywność uczniów” – tak postawionej tezy bronili Marta Sadkowska (trenerka NGO), Patrycja Piórkowska (przedstawicielka młodzieżowej rady szkoły z Długosiodła) oraz Bartosz Puszkarski (lokalny lider z I LO w Siedlcach). Po stronie opozycji stanęli: Anna Kozak (doświadczona opiekunka grupy projektowej z programu Młody Obywatel z Bielska-Białej), Karol Pych (przedstawiciel młodzieżowej rady szkoły z Długosiodła), Julia Matejczuk (lokalna liderka z I LO w Siedlcach). W roli marszałka debaty wcielił się Mateusz Wojcieszak – koordynator programu Młody Obywatel Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Debatę poprzedziła prezentacja wyników badania Dramowi obywatele, które przedstawiła koordynatorka projektu Agnieszka Buśk ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy Stop-klatka. Po krótkim przedstawieniu zasad debaty oksfordzkiej przeszliśmy do debatowania. Drużyna propozycji zakreśliła główne definicje związane z debatą – wyjaśnili jak rozumieją pojęcie dorosłych a jak pojęcie uczniów i oddolnej aktywności. Argumenty strony obrońców tezy skupiały się wokół strachu dorosłych przed nowością, ich nieprzystosowaniem do XXI wieku, zaniżonymi ambicjami i brakiem chęci na wchodzenie z uczniami w relację partnerską. Dorośli wg mówców nie są w stanie być sprawnymi motorami działań uczniowskich, są więc blokadą, często murem nie do przeskoczenia. Drużyna przeciwna kładła nacisk na to, że w dzisiejszej rzeczywistości aktywność młodzieży bez dorosłych nie jest możliwa i nie występuje – choćby w związku z ograniczeniami prawnymi. Zawsze działania, nawet te najbardziej oddolne, mają gdzieś u góry swojego mentora, przewodnika lub inicjatora. Najczęściej taką osobą jest właśnie dorosły – rodzic, nauczyciel lub dyrektor. Wg strony opozycji nie jest prawdą, że dorośli (szczególnie nauczyciele) to relikty wieku poprzedniego – polski system edukacji czy wzorce wychowania nakładają na dorosłych obowiązek śledzenia zmian i ciągłego doskonalenia się.
Obie grupy prezentowały silne argumenty, pewność siebie, błyskotliwość oraz dobre przygotowanie merytoryczne. Głosowanie publiczności wskazało stronę propozycji jako zwycięzców tej debaty.
Zaproszenie na debatę można znaleźć tutaj.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją zdjęciową z wydarzenia.
Działanie realizowane w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.